خطر سونامی مواد مخدر صنعتی و رفتارهای جنسی نامتعارف

عصر جنوب – asrejonoob.ir: رییس انجمن آسیب های اجتماعی ایران گفت: در ۱۰ سال آینده با دو سونامی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و رفتارهای جنسی نامتعارف مواجه خواهیم شد که اکنون این رفتارها در جامعه با خیانت ها در خانواده ها شروع شده است و هر دو این سونامی ها می تواند انفجار اجتماعی را ایجاد کند.

کوروش محمدی در همایش روی پوست شهر که با موضوع آسیب های اجتماعی روز یکشنبه (۲۱ آذر ماه) در کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: پیش از این هنگامی که در خصوص آسیب های اجتماعی صحبت می کردیم، متهم می شدیم که سیاه نمایی می کنیم اما پس از ورود رهبر انقلاب به موضوع آسیب های اجتماعی تا حدودی می توانیم به راحتی در این خصوص صحبت کنیم؛ ورود مقام معظم رهبری در خصوص آسیب های اجتماعی گام بسیار مهمی بوده است اما هنوز اراده آنچنانی در برخی دستگاه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی مشاهده نمی شود.

وی افزود:‌ یکی از مسایل بسیار مهم در مسایل مربوط به آسیب های اجتماعی انکار بود؛ حدود ۳۰ سال هر بلایی که در این کشور وجود داشت را انکار می کردیم و گفته می شد که این مشکلات زیر پوست شهر هستند در حالی که هر اتفاقی که می افتاد روی شهر بود. اکنون مقام معظم رهبری به مسایل آسیب های اجتماعی ورود کرده و در این خصوص هشدارهای جدی داده اند اما نگرش انکار همچنان در مسئولان وجود دارد.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی ایران تک بعدی نگاه کردن به آسیب های اجتماعی را از دیگر مشکلات مقابله با آسیب های اجتماعی دانست و گفت:‌ نباید به شکل تک بعدی به آسیب های اجتماعی نگاه کرد؛ در آسیب های اجتماعی چیزی تحت عنوان اولویت وجود ندارد و هنگامی که اولویت تعریف می شود دچار غفلت می شویم. آسیب های اجتماعی همانند یک شبکه به هم متصل هستند و بر یکدیگر تاثیر می گذارند و باید با یک نگاه خالی از انکار و همه جانبه و با حرکت جمعی به سوی مقابله با آسیب های اجتماعی رفت.

محمدی ادامه داد:‌ درخصوص جمع آوری تکدی گری ۱۹ دستگاه متولی شده اند در حالی که مهم ترین مشکل آنها اکنون به برگزاری جلسات تبدیل شده است زیرا برخی دستگاه ها حاضر و برخی دستگاه ها در جلسات غایب هستند؛ هیچ متولی خاصی برای هیچکدام از آسیب ها تعریف نشده است. نیروی انتظامی اکنون سپری برای تمام دستگاه ها شده است. ماهواره ها را جمع آوری می کنیم اما تکلیف فرهنگی ناشناخته مانده و برنامه ای برای آن مشخص نیست. در حالی که ماهواره ها جمع آوری می شود، ۹۰ درصد از جامعه ما از ماهواره استفاده می کنند و این به معنای این است که مردم قانون گریز شده اند.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی ایران با بیان اینکه بیماری های اجتماعی ناشی از فرآیند جامعه پذیری ناقص است، عنوان کرد: ‌این مشکلات از آموزش و پرورش شروع می شود زیرا در نظام تعلیم و تربیت به مسایل اجتماعی و آسیب های اجتماعی پرداخته نمی شود و در این نظام جز رقابت و حسادت بین دانش آموزان چیزی در خصوص مسایل اجتماعی آموزش داده نمی شود. نظام آموزش و پرورش یک نظام فرسوده و کپی شده از نسخه قدیمی نظام آموزش و پرورش قبلی است؛ در غرب نیز دیگر از این سیستم آموزش و پرورش استفاده نمی شود و ما همچنان نسبت به آن تعصب داریم.

وی ادامه داد:‌ آسیب های اجتماعی در جامعه بسیار گسترش پیدا کرده است؛ دروغ امروز به عنوان یک آسیب اجتماعی جای خود را در جامعه باز کرده و نگرش به دروغ نیز مثبت شده است و حتی جامعه امروزی ما به فرزندان القا می شود که اگر دروغ نگویند موفق نخواهند شد.

محمدی با بیان اینکه از هم اکنون باید نسبت به پیشگیری از آسیب های اجتماعی تلاش کرد، عنوان کرد: ‌در ۱۰ سال آینده باید تمام انرژی خود را برای مقابله با اعتیاد مواد مخدر صنعتی بگذاریم و حتی در تلویزیون نیز تبلیغات تریاک ناب افغانستان پخش کنیم تا افراد به سوی مواد مخدر صنعتی نروند! اکنون که این مباحث را مطرح می کنیم می گویند سیاه نمایی می کنید در حالی که از هم اکنون باید پیشگیری شود.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی ایران عنوان کرد: ‌در ۱۰ سال آینده با دو سونامی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و رفتارهای جنسی نامتعارف مواجه خواهیم شد که اکنون این رفتارها در جامعه با خیانت ها در خانواده ها شروع شده است و هر دو این سونامی ها می تواند انفجار اجتماعی را ایجاد کند.

وی اظهار کرد:‌ روز به روز بر دامنه اعتیاد و مشکلات ناشی از آسیب های اجتماعی افزوده می شود اما مسئولان و دستگاه های متولی و یا ما چکار کرده ایم؟ تنها نظاره گر هستیم و آمار ارایه می دهیم. در حال حاضر سن اعتیاد در اهواز به ۱۰ سال رسیده است و سن فحشا و روسپی گری نیز در اهواز ۱۴ سال است.

محمدی با بیان اینکه تمام جهان فضای مجازی را یک فرصت می دانند و ما آن را یک تهدید؛ عنوان کرد: همه کار ‌شورای عالی فضای مجازی آن شده است که آیا تلگرام را فیلتر کند یا نه و هنوز در این خصوص تصمیم گیری نکرده است، در حالی که همه اعضای آن تلگرام دارند. چه چیزی را می خواهیم فیلتر کنیم؟ آیا هنگامی که فیسبوک را فیلتر کردیم دیگر کسی نتوانست از فیسبوک استفاده کند؟ وقتی روزانه فیلتر شکن به ایمیل های افراد ارسال می کنند، نمی توان دیگر چیزی را فیلتر کرد. همه جوانان درگیر تلگرام شده اند و موبایل به یک آسیب تبدیل شده است زیرا فرهنگ استفاده از آن را نداریم. اگر قرار است چیزی را وارد کنیم باید ابراز فرهنگ استفاده از آن را نیز با خود نیز بیاوریم.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی با بیان اینکه نگرش جامعه به اعتیاد مثبت است، عنوان کرد: جامعه با اعتیاد کنار آمده است، در خصوص اعتیاد آمارهای مختلفی داده می شود و عنوان می کنند که آمار اعتیاد تفننی است. آمار تفننی یعنی چه؟ اگر تفننی بوده است پس چرا کار به کارتن خوابی می رسد؟ جامعه ما اعتیاد را به عنوان یک رفیق پذیرفته است؛ اعتیاد به نحوی در جامعه گسترش پیدا کرده است که ناچاریم با آن زندگی کنیم و ممکن است بعدها به عنوان آسیب به آن نگاه نشود.

محمدی با اشاره به اینکه فساد اخلاقی در حال گسترش است، عنوان کرد:‌ فساد اخلاقی در اهواز نیز وضعیتی نگران کننده دارد؛ در حال حاضر حدود ۷۰ درصد دانش آموزان دبیرستانی در اهواز در معرض خطر ارتباط نامشروع قرار دارند و همچنین نقاط بحرانی شهری در این خصوص وجود دارد. طلاق عاطفی در اهواز به شدت بالا است و آمار آن وحشتناک است؛ طلاق عاطفی معادل ۵۰ طلاق رسمی است.

وی ادامه داد: ‌در خوزستان سن اعتیاد به ۱۰ سال رسیده است و بیشترین اعتیاد نیز در بازه سنی ۱۵ تا ۳۰ سال است. همچنین زنان ۹٫۳ درصد از جمعیت معتادان خوزستان را تشکیل می‌دهند. البته این عدد واقعی نیست زیرا بسیاری از زنان به دلایلی اعتیاد خود را اعلام نمی کنند و احتمال دارد که آمار معتادان زن نیز بیشتر باشد. اعتیاد زنان در گذشته حدود ۴ درصد بوده است اما امروزه دو برابر است.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی افزود: همچنین ۹۴ درصد تغییر الگوی اعتیاد به مصرف شیشه نیز تغییر کرده است و زمان دسترسی به اعتیاد در خوزستان بین ۵ تا ۷ دقیقه است.

وی گفت: ‌۵۶ درصد دانش آموزان و ۳۷ درصد دانشجویان در اهواز از اطلاعات اولیه در خصوص اعتیاد محروم و یا به آن مسلط نبوده اند به همین جهت خطر اعتیاد بسیار بالا است. ۴۱ درصد مواد مخدر در اهواز از حاشیه شهر تامین می شود.

محمدی ادامه داد: همچنین مدارس متوسطه دوم (دبیرستان)، محیط های صنعتی، خانواده ها، مدارس متوسطه اول، دانشگاه ها، مناطق حاشیه ای، مناطق سنتی ‌و پارک ها نقاط قرمز و آسیب پذیر هستند که نیاز به توجه بیشتری دارند.

وی با اشاره به اینکه اهواز پس از مشهد دومین شهر حاشیه نشین کشور است، عنوان کرد: ‌نگاه مدیریت شهری و طبقه بندی جغرافیایی، حاشیه شهر را ایجاد کرده است. اکنون مدیریت خدمات شهری بر اساس طبقه بندی ارایه می شود. همچنین آموزش و پرورش نیز بهترین دبیران خود را در مرکز شهر دارد. بهترین خدمات شهری و بهترین فضای سبز نیز در مناطق مرکزی شهر ارایه می شود. باید در این وضعیت تغییر ایجاد شود و هیچ تفاوتی بین افراد در مناطق مختلف یک شهر وجود نداشته باشد.

رییس انجمن آسیب های اجتماعی ایران ادامه داد:‌ آسیب های اجتماعی محصول حاشیه نشینی است؛ به دلیل وجود اقوام و طوایف مختلف باید به عنوان یک استثنا در حاشیه نشینی به اهواز توجه کرد زیرا شرایط اهواز متفاوت از مشهد است. در اهواز ممکن است ۱۰ سال آینده هیچ تفاوتی در آسیب های اجتماعی در مناطق حاشیه و مرکزی وجود نداشته باشد زیرا افراد آسیب پذیر در مرکز شهر مستقر هستند و هیچ مرزی دیگر قابل شناسایی نیست. با این شرایط اهواز، حتی وجود یک مهاجر در آن نیز یک سم است و این شهر دیگر ظرفیت مهاجرت را ندارد. اهواز از محرومیت‌های بسیاری رنج می برد و سرمایه های اجتماعی،‌ همبستگی اجتماعی و حس تعلق به اهواز بسیار پایین آمده است.

وی عنوان کرد:‌ روسپیگری با فحشا قدری متفاوت است؛ کسی که فحشا را انجام می دهد ممکن است به دنبال لذت باشد اما در روسپیگری افراد به دنبال ارتزاق هستند. در مطالعاتی که در خصوص ۳۰۰ نمونه روسپیگری دراهواز انجام شده است مشخص شده است که ۶۶ درصد موارد به دلیل فقر بوده ،‌۱۳ درصد کارگر جنسی بوده اند و به عبارت دیگر با اجازه همسر بوده است و در ۱۴ درصد نیز عامل آن اعتیاد بوده است و متاسفانه از اعتیاد زنان سوءاستفاده می شود، در ۶ درصد موارد نیز عامل خیانت بوده و ۴ درصد نیز بیمار جنسی بوده اند.

محمدی ادامه داد: ‌در ۱۲۰۰ مورد طلاق بررسی شده در خوزستان، درصد بسیار بالایی به خیانت گرایش داشتند. همچنین مطالعاتی در خصوص فرار از منزل دختران در خوزستان انجام شد که آمارهای آن بسیار نگران کننده است. فرار از منزل دختران در اهواز و خرمشهر وضعیت هشدار دهنده ای دارد و اکنون رد پای دختران فرار از منزل از اهواز در برخی از استان های کشور دیده می شود.

وی اظهار کرد: ‌طلاق عاطفی نیز به صورت ۵۰ درصد در سه سال اول ازدواج رخ می دهد، همچنین تک فرزندی یک آسیب در اهواز است. شبکه های مجازی نیز به یک اعتیاد تبدیل شده‌اند و مخرب تر از مواد مخدر هستند. از سوی دیگر شبکه های ماهواره ای نیز یک آسیب اجتماعی هستند در شرایطی کهTV GEM ، ۲۰ میلیون زن ایرانی بیننده دارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.