بیانیه سوییس را دوباره مرور کنید؛ اندکی صبر….لطفاً! /مسعود کنعانی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نگارنده با توجه به پیگیرى دقیق و مستمرى که در ده سال گذشته از روند این مذاکرات ماراتنی داشته ام و همچنین بدلیل علاقمندی به اخبار روز جهان همواره مذاکرات و توافقات فی مابین سایر کشورها را نیز دنبال نموده ام…از نظر محتوایی تفاوتی بین دو متن ارائه شده ندیدم..یا بعبارتی هیچکدام از دو طرف دروغ نمیگویند٬ بلکه از گفتن همه ماجرا پرهیز دارند و این در شرایطی است که یک سابقه دشمنی و تنش ۳۵ساله بر روابط دو کشور سایه می اندازد و هریک از طرفین تلاش می کند..دستآوردهای خود از این میدان را پر رنگ نماید و از کنار تعهدات خود بسادگی و سرعت عبور نماید که این هم در عرف دیپلماتیک و رسانه ایی مسبوق به سابقه و طبیعی است.

از ابتدا هم قرار نبوده است که یک طرف برنده مطلق این مصاف سیاسی باشد که اگر اینگونه بود …این مسلسل مذاکرات و گفتگوهای آشکار و نهان دیگر موضوعیتی نداشت. وقتی قرار بر یک بازی برد-برد باشد بدون شک هر طرف برای خود برد و پیروزی خاصی منظور کرده است و هرکدام نیز دستمایه های لازم برای نمایش این برد برای افکار عمومی خود را دارد.اما اگر بخواهیم که میزان موفقیت و برد خود در مذاکرات تا این لحظه را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم٬ کافی است مقداری دایره دید و پایش خود را وسعت بخشیم و به تحولات سریع و واکنشهای شتابزده دیگران در سطح جهان وبویژه منطقه خاورمیانه به دقت و عمیق تر بنگریم!

هویداست که ایران در معادلات منطقه ایی و جهانی با گذشتن از سد جنگ و تحریم ازین پس نقش مهمتری ایفا خواهد کرد و بواسطه در اختیار داشتن اهرمهای متعدد قدرت و توان استراتژیک از هم اکنون بسیاری را به هراس انداخته است. لذا انتظار می رود ،،منتقدان بیانیه فعلی که نباید انتظاری بیش از یک بیانیه مطبوعاتی و رسانه ایی از آن داشت مقداری حوصله بخرج داده و تا امضای نهایی توافق که در قالب «برنامه جامع اقدام مشترک» خواهد بود٬ صبر پیشه سازند. بدون شک تیم مذاکره کننده ٬فقط یک تیم درون میدان مسابقه است و تیمهای دیگری خارج از زمین بازی تحت هدایت مربیان و کارشناسان خبره ٬میهن دوست و فداکاری در حال نظارت و پشتیبانی این گروه سختکوش و متعهد میباشند. پس تلاش کنیم٬ما نیز تماشاگران و هواداران پرشور و روحیه بخشی باشیم و زبان و قلم ما انرژی آفرین و انگیزه بخش باشد.

مسعود کنعانی-آبادان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.