زیباکلام؛ «آشتی ملی» برای «منافع ملی»

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: صادق زیباکلام در روزنامه اعتماد نوشت: جریان‌ها و افرادی که در این روزها مدام بر طبل اختلاف‌افکنی‌ها و کینه‌ورزی‌ها می‌کوبند را باید ضررکننده‌ترین افراد و گروه‌ها دانست، چرا که اگر بنا بود که سودی از داغ کردن این تنور روانه خزانه و جیب‌های‌شان شود تا به امروز باید نماد و نمودی از آن را در این سال‌های اخیر مشاهده می‌کردیم. از سوی دیگر بدیهی است که منافع ملی در سایه وحدت ملی محقق می‌شود در حالی‌که بازگشت به فضای گذشته و دامن زدن به کلید واژه‌هایی که بر آتش کینه‌ها و عداوت‌ها می‌افزاید محصولی جز ایجاد تشکیک میان خواص سیاسی و توده‌های اجتماعی نخواهد داشت.

کسانی که این‌گونه می‌اندیشند و اینگونه سخن می‌گویند و رفتار می‌کنند به جای آنکه درصدد تلطیف قلوب و رفع شبهات و گلایه‌ها باشند تنها حق حیات سیاسی را از عده‌یی از فرزندان انقلاب می‌گیرند که تنها دستاوردش تحدید نیروهای انقلاب و سرخوردگی توده‌های اجتماعی است. بی‌تردید میان منافع ملی و منافع باندی و جناحی تفاوت‌های مشخص و مبرهنی وجود دارد اما گلایه و ناراحتی‌های ما از این است که عده‌یی در این میان اپورتونیست‌وار با زنده‌نگه‌داشتن اتفاقات ناصواب، زخم‌های کهنه را باز نگه می‌دارند تا منافع سیاسی خود را تامین کنند و بر این اساس اینان هرگز نگاهی ملی به وقایع سیاسی کشور ندارند. این افراد و گروه‌ها به مثابه کاسبانی هستند که اگر دست از این رفتار خود بردارند بی شک خلع سلاح شده و نقاب فرصت‌طلبی از چهره‌شان بر می‌افتد و آنگاه افکار عمومی بهتر متوجه می‌شوند که چه کسانی منافع باندی را به نام منافع ملی دنبال کرده‌اند.

طرح مباحثی که این روزها از سوی نیروهای تندرو دنبال می‌شود نشان از آن دارد که حیات و ممات سیاسی این جریان وابسته به بدبین کردن انقلابیون به یکدیگر و فاصله‌اندازی میان مردم است. به واقع اگر سران این گروه‌ها سلاح تندروی و اختلاف‌افکنی خود را بر زمین بگذارند دگر چه حرفی و چه متاعی برای گفتن و ارایه کردن در اختیار خواهند داشت؟ از سوی دیگر خلع سلاح نکردن رادیکال‌های سیاسی می‌تواند کثیری از سیاست‌پیشگان و شهروندان را از حقوق اجتماعی، سیاسی و مدنی خود محروم کند.

بر این اساس ضرورت دارد تا همان‌گونه که رییس‌جمهوری از پیگیری پروژه آشتی ملی از سوی دولت بارها سخن گفته‌اند این پروژه از سوی ایشان و دیگر دلسوزان والسابقون انقلاب همچون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و دیگران دنبال شود. دشمن سازی برای نظام و تلاش برای اخراج نیروهای نظام یقینا کارکرد و ماموریت ویژه گروه‌هایی است که دل خوشی از انقلاب و انقلابیون اصیل ندارند و می‌خواهند با پوشش دایه مهربان‌تر از مادر، از تحقق و تثبیت وحدت ملی که رکن رکین منافع ملی است جلوگیری کنند. برای عملیاتی شدن وحدت ملی در ابتدا باید پروژه آشتی ملی اجرا شود که نفع نظام و توده‌های اجتماعی و گروه‌های شناسنامه‌دار کشور در این است و لاغیر.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.