خارجی ها بدون اخذ ویزا به منطقه آزاد می آیند/ گمرک اجازه ندارد از ورود هر کالایی جلوگیری کند

عصر جنوب – asrejonoob.ir: مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت:با استقرار گمرک در دروازه های ورودی منطقه، اتباع خارجی هنگام می توانند بدون روادید وارد منطقه شوند.

اسماعیل زمانی سه شنبه در جمع خبرنگاران افزود:ورود و خروج اتباع خارجی بدون ویزا و ورود و خروج بدون محدودیت سرمایه های خارجی به عنوان برخی مزیت های منطقه آزاد اروند پس از حصارکشی کامل و استقرار گمرک در دروازه های ورودی است.
وی اظهار داشت:دفتری از سوی سازمان منطقه آزاد اروند برای اتباع خارجی تاسیس شده و نماینده این سازمان نیز معرفی شده تا با فعال شدن گیت ها، اتباع خارجی به هنگام خروج از منطقه آزاد اروند بتوانند ویزای خود را از طریق این دفتر تهیه کنند، ولی اگر بخواهند وارد منطقه شوند نیازی به تهیه روادید ندارند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از مزیت های دیگر استقرار گمرک در مبادی ورودی و خروجی منطقه، اسان شدن روند تهیه کالا و تجهیزات است که بر این اساس در محدوده جغرافیایی منطقه آزاد، کالاهایی اعم از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه های تولیدی و صنعتی و کالاهای مصرفی مردم بر اساس قانون و مقررات مناطق آزاد بدون سود و عوارض گمرکی وارد می شود.

** گمرک اجازه ندارد از ورود هر کالایی جلوگیری کند
زمانی تصریح کرد:ورود کالا به منطقه، آزاد است و ورود هیچ کالایی به منطقه قاچاق محسوب نمی شود، اطلاق کلمه قاچاق به هر کالایی درمنطقه آزاد خلاف است زیرا هیچ کالای قاچاقی به منطقه آزاد وارد نمی شود.
وی افزود:در تایید مناطق آزاد، گمرک باید در خروجی های این مناطق مستقر شود بر این اساس دو سال پیش از مسئولان گمرک خواستیم تا چگونگی شرایط اجرای قوانین گمرکی در منطقه آزاد را تبیین کنند که پاسخ آنها محصور شدن محدوده بود.
زمانی از حصارکشی پیشرفت فیزیکی ۱۰۰درصدی دیوارهای محدوده منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت:دروازه های ورودی و خروجی چهارگانه در محورهای ارتباطی آبادان به ماهشهر، آبادان به اهواز، جاده امام صادق و خرمشهر به اهواز تعریف شده و برای ساخت گیت های دائمی منطقه در حال اجرا است.
وی اظهار داشت:قرار بر این بود که هفته دولت امسال، گمرک در گیت های موقت در دروازه های منطقه آزاد مستقر شود که این مهم عملی نشد و در حال حاضر طبق قانون و مقررات گمرک ایران، مرزهای بین المللی در بندر خرمشهر و آبادان به طول ۳۶ کیلومتر باید حصار کشی شود و مابقی به دلیل وجود تالاب ها قابل حصار کشی نیست.
زمانی در خصوص اجرای قوانین کار در محدوده منطقه آزاد اروند نیز، گفت:اداره کار و امور اجتماعی در منطقه آزاد اجازه اجرای قانون کار سرزمین اصلی را برای واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران را ندارد و منطقه آزاد برای حمایت از سرمایه گذاران خارجی در راستای توسعه اقتصادی گام بر می دارد.

***اداره های کل در منطقه تعریف و راه اندازی می شود
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در بخش دیگری از سخنانش در خصوص استقرار اداره های کل در این منطقه نیز گفت:مشکل این سازمان در حوزه آبفا آن است که ادارات آبفا آبادان و خرمشهر اختیار هزینه کرد ندارند و برای هرگونه هزینه کرد در موضوع آب و فاضلاب این دو شهر ابتدا بایستی با آبفا استان تفاهمنامه امضا کنیم و پس از آن، استان آن طرح را اجرا کند و سپس ادارات آبفا آبادان و خرمشهر از آن نگهداری کنند.
زمانی افزود:راهکار برون رفت از این وضع آن است که سطح منطقه ارتقاء یافته و ادارات کل در آین منطقه تعریف و راه اندازی شود و دستگاههای اجرایی و شرکتها استقلال یابند تا بتوانیم اعتباراتی را برای انجام پروژه ها به آنها پرداخت کنیم.

*** پرداخت بیمه تکمیلی خبرنگاران و اصحاب رسانه
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه سخنانش با بیان اینکه فعالیت خبرنگاران و اصحاب رسانه در شهرهای آبادان و خرمشهر نشانگر پویایی فرهنگ رسانه ای و ارتباطات منطقه است، گفت:اصحاب رسانه می توانند با تشکیلات صنفی خدمات لازم را برای اعضای خود فراهم کنند.
زمانی اظهار داشت:خبرنگاران می توانند خدمات بیمه تکمیلی خود را از سوی سازمان منطقه آزاد اروند پیگیری کنند.
زمانی گفت:زمانی که رئیس جمهوری موضوع قرار گرفتن آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند را مطرح کرد، این گفتار بدان معنا بود که مزیت ها و قابلیت های منطقه آزاد باید شامل حال همه مردم شود که راهکار بهره مندی از این مزیت به اجرای مقررات و قوانین منطقه آزاد اروند از سوی همه دستگاه ها و انجام اقدامات فیزیکی همچون محصور شدن محدوده جغرافیایی منطقه بستگی دارد.

*** اعمال معافیت مالیاتی و معافیت ارزش افزوده برای واحدهای صنفی
زمانی در بخش دیگری از سخنانش گفت:این سازمان در حال اعمال برخی مزیت ها به لحاظ قانونی است که از جمله آن می توان به معافیت مالیاتی و معافیت قانون ارزش افزوده اشاره کرد که با همکاری دستگاه ها در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ادامه داد:تمامی اصناف، حقوق بگیران، شرکت های پیمانکاری و فعالان اقتصادی در منطقه از دو نوع معافیت پرداخت مالیات مستقیم و ارزش افزوده برخوردارند.
زمانی افزود: این معافیتها اگر چه برای اصناف اعمال می شود، نفع آن بایستی عاید شهروندان شود، به عنوان مثال وقتی کالایی شامل معافیت مالیاتی مستقیم و ارزش افزوده می شود، هنگام خرید کالا از سوی شهروند بایستی این سود به صورت فروش محصول به قیمت مناسب و پائین تر از نرخ سایر شهرها لحاظ شود.
وی با بیان فعالیت ۲۰ هزار واحد صنفی در محدوده منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) و برخورداری این واحدها از معافیت مالیاتی، ادامه داد:این واحدها باید هنگام فروش کالاهای خود، معافیت ارزش افزوده را برای خریدار اعمال کنند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.