مالکان خودروهای پلاک اروند نیازی به ارائه بیمه تضمینی در هنگام ترخیص ندارند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: مالکان و متقاضیان خودروهای پلاک اروند نیازی به ارائه بیمه تضمینی در هنگام ترخیص خودروی خود را ندارند.

محمدرضا معتمدی امروز در گفت‌وگو با فارس در خصوص قوانین و مقررات مربوط به واردات خودرو در سرزمین اصلی (تحت پوشش منطقه آزاد) اظهار کرد: بر این اساس خودروهای دارای شرایط قطعی، پلاک ملی و یا موقت، «پلاک گذر موقت» می‌شوند به این معنا که می‌توانند به مدت سه ماه در تمام نقاط کشور تردد کنند، اما لازم است تا به اندازه دو برابر ارزش خودرو، ضمانت‌نامه تضمین نزد بیمه‌های واجد شرایط در گمرکی که خودرو از آن ترخیص شده، قرار داده شود.

وی اضافه کرد: پیشتر که ورود خودرو ویژه منطقه آزاد اروند از طریق گمرک خرمشهر انجام می‌شد رویه ورود آن مانند رویه سرزمین اصلی و بر پایه ورود موقت بود و پروانه‌ها نیز تحت عنوان ورود موقت صادر می‌شد که در این حالت طبق ضوابط و مقررات آن گمرک، بیمه‌های تضمین دریافت می‌شد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در زمان حاضر با توجه به انتقال این فرآیند به گمرک منطقه آزاد اروند و متفاوت بودن قوانین و مقررات مناطق آزاد کشور و سرزمین اصلی، لذا ورود خودرو از حالت موقت خارج شد.

معتمدی در مورد برخی قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در این خصوص یادآور شد: طبق ماده ۱۵ و ۱۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی ویژه مناطق آزاد کشور، خروج  خودرو از محدوده منطقه آزاد به سرزمین اصلی تابع قوانین و مقررات ورود خودرو از خارج کشور به سرزمین اصلی به ویژه در بخش ورود موقت است، لذا ضروری‌ست تا خودروی خارج شده از محدوده، پلاک گذر موقت شود و بیمه نامه تضمین دریافت کند.

وی همچنین در خصوص مقررات جدید ورود خودرو به این منطقه و خروج به سرزمین اصلی گفت: به دلایل مذکور، مقرر شد تا از خودروهای ورودی، در زمان ترخیص بیمه نامه تضمین دریافت نشود و فقط هنگام خروج به سرزمین اصلی و دریافت مرخصی، از آنان بیمه نامه تضمین (برای طول مدت مرخصی) دریافت شود.

معتمدی افزود: به جهت تسهیل در امور، مقرر شد تا چنانچه مالک خودرو کارمند باشد، با ارائه یک فقره چک به ارزش دو برابر ارزش خودرو نزد شرکت بیمه گذار از مرخصی خود استفاده کند و چنانچه فرد غیر کارمند و دارای شغل آزاد باشد با ارائه یک فقره چک و سفته این فرآیند را دنبال کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس ماده ۱۵ آیین نامه راهنمایی و رانندگی مناطق آزاد کشور، وسیله نقلیه با پلاک ترانزیت که از طریق مبادی ورودی، وارد مناطق آزاد می‌شود، چنانچه راننده یا مالک آن تمایل به استفاده از وسیله را داشته باشد، پس از انجام تشریفات لازم از طریق سازمان، برای مدت زمان معین پلاک موقت دریافت می‌کند ضمن آنکه بر اساس ماده ۱۶ این آیین نامه وسیله نقلیه‌ای که در مناطق آزاد شماره‌گذاری شده پس از تشریفات گمرکی به مدت مربوط به ورود اتومبیل‌های خارجی، مجوز تردد موقت سایر نقاط کشور دریافت خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.