پیاده سازی روش های نوین HSE در شرکت پتروشیمی بوعلی سینا/ قاسمی: به صفر درصد خطا رسیده ایم

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:مدیر اچ اس ای پتروشیمی بوعلی سینا گفت: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از جمله شرکت های پتروشیمی است که روش نوین ایمنی ،بهداشت و محیط زیست را اجرا کرده است
در دنیای امروز که یک دنیای رقابت است، باید نرخ سریع تحولات تکنولوژیک، تغییر در الگوهای مصرف و نیازهای بازار و بالا رفتن انتظارات جامعه و مسوولیت های اجتماعی سازمان ها در عرصه رقابت روز به روز تنگ تر شود و شرط بقاء درچنین محیطی برخورداری از مزیت های رقابتی درسازمان است.یکی از این مزیت‌ها پوشش ریسک بهداشت ، ایمنی و محیط زیست با عنوان HSE است.

یکی از دلایل اهمیت HSE در سازمانها این است که داشتن محیط ایمن نه تنها موجب شادی و بازدهی بیشتر کارکنان می‌شود بلکه می توانند به کاهش هزینه های انسانی و آسیب ها و خسارات نیز کمک کند. در صورتی که برنامه سلامتی ، ایمنی و بهداشت محیط در اولویت قرار گیرد، شرکت ها میتوانند به طور موثرتری با کارکنان ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، استانداردهای بهبود سلامت ، ایمنی و بهداشت محیط به شرکت ها کمک می کند تا پروژه ها را به موقع به پایان برسانند و ارتباط کاری خود را با مشتریان بهبود بخشیده و مستحکم کنند.

 

اهمیت HSE در پتروشیمی بوعلی سینا

در همین راستا مدیر اچ اس ای پتروشیمی بوعلی سینا گفت: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا از جمله شرکت های پتروشیمی است که روش نوین ایمنی ،بهداشت و محیط زیست را اجرا کرده است. این مجتمع در همین زمینه دو فاز اصلی ، پیشگیری و کنترل حادثه و کاهش خسارت را ایجاد کرده است که در فاز پیشگیری مهمترین اقدام صورت گرفته استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرایند (PSM) با رویکرد پیشگیری از نشتی مواد خطرناک است.

 

به گفته آرش قاسمی در اواخر سال ۹۵ بعد از حادثه بوعلی سینا بحث بازسازی و پاکسازی در مجتمع مطرح شد. ایرادات را مشخص و پروژه های مرتبط را تعریف کردیم .

 

وی ضمن تصریح بر اینکه در بخش ایمنی ،پیشگیری بزرگترین آیتم برای جلوگیری از حوادث بخش مدیریت فرایند است گفت: برای تهیه دستورالعمل‌ها از نظرمشاوران بهره گرفته واز مدارک کشورهای معتبر در این زمینه استفاده کردیم .

 

قاسمی افزود: در فاز پیشگیری مدیریت ریسک را بررسی کردیم وبر اساس آن ۴ الی ۵ تکنیک را برای شناسایی ریسک ها استفاده کردیم که ازز آن جمله می توان به ریسک های شغلی با دیدگاه ایمنی ،بهداشت و محیط زیست ،شاخص حریق و انفجار ،توقف تولید بعد از آتش سوزی و غیره اشاره کرد.

 

قاسمی با اشاره به خطای انسانی که منجر به حوادث می شود اضافه کرد: تکنیکهای خطای انسانی را شناسایی کرده ایم .

 

وی همچنین با اشاره به اجرای شاخص مربوط به مواد شیمیایی که در طول آن نشتی ها و شعاع انتشار آن ها کنترل می‌شود گفت : سیستم مدیریت فرایند شرکت تمرکز قابل توجهی روی این موضوع دارد و در همین زمینه نرم افزار msds را طراحی کرده ایم.

 

به گفته قاسمی نوع قدیمی این نرم‌افزار در بررسی ساعات کار بدون حادثه تنها آسیب های انسانی را در نظر می گرفت. اما نرم افزار جدید همه آیتم های ایمنی مانند مدیریت بحران شرایط اضطراری طب صنعتی و حتی مواجهه با نیروهای انسانی را پوشش می دهد و البته بیشترین تمرک این نرم افزار روی نشتی مواد خطرناک تراست.

قاسمی ادامه داد:کار با نرم افزار جدید از سال ۹۶ در بوعلی شروع شد و در حال حاضر حدود ۷۰ درصد استقرار پیدا کرده و باید به طور مستمر مورد بررسی قرار بگیرد.

 

مدیر HSEبوعلی با اشاره به فعالیت های مختلف شرکت گفت:در بخش ایمنی مناطق خطرناک شرکت مثل بخش شیرین سازی نیز بازنگری را آغاز کرده وهمچنین ارزیابی و ریسک حریق ساختمان ها نیز انجام شده است .

وی اضافه کرد:نرم‌افزاری تهیه کرده‌ایم که تجزیه و تحلیل حوادث را انجام می‌دهد .بر همین اساس هم حوادث فنی که مربوط به تجهیزات بهره‌برداری و هم حوادث غیر فنی را که بحث موارد انسانی و آتش سوزی و غیره را در بر می‌گیرد ارزیابی کرده ایم.

 

کاهش خطاها با تمرکز به HSE

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مجوزهایی که برای هر عملیات صادر می‌شود را در ابتدا بررسی می کرده و خطاها را شناسایی می‌کنیم افزود: از اواخرسال ۹۶ حدود ۳۰ درصد خطا داشتیم که درسال ۹۸ به ۱۴ درصد ودر سال ۹۹ به ۵/۲ درصد و اکنون ۰۳/۰ یعنی نزدیک به صفر درصد خطا رسیده ایم.

قاسمی ادامه داد:یک سال است که مدیریت تغییر را ایجاد کردیم هر تغییری مدیریت می شود مرتب سیستم را پایش می‌کنیم و از رخدادن خیلی از حوادث جلوگیری کرده‌ایم .

قاسمی با تصریح بر اینکه هیچ تضمینی برای رخ ندادن حوادث وجود ندارد افزود: راه اندازی ها یکی از مواردی که باعث حادثه می‌شود .در سیستم ایمنی جدید ما این بخش را بررسی کرده و تمام کارکنان شرکت را در این بخش مشارکت داده ایم. به طوری که بخش‌های بهره برداری تعمیرات خدمات و حتی اداری را در این زمینه مسئول کرده‌ایم .

‏ این کارشناس HSEدر ادامه با تاکید بر اینکه فرهنگ ایمنی در دنیا بر خلاف ایران به راحتی پذیرفته می‌شود گفت: ما در ایران در مقایسه با کشورهای شاخص در این زمینه مثل شرکت های اروپایی ،آمریکایی و کشورهایی مانند عمان و قطر حداقل ۴۰ درصد اختلاف داریم .حتی عراق نیز به تازگی کارهای جدیدی را در این زمینه آغاز کرده است .

 

وی با اشاره به اینکه ما درایران شاید تنها دو یا سه شرکت داشته باشیم که کار را در بخشPSM شروع کرده اند افزود: مدیران شرکت ها در جا انداختن فرهنگ psm بسیار تاثیر گذار هستند.

 

قاسمی در ادامه با اشاره به فعالیت های شرکت در بخش محیط زیست گفت:در تلاش برای کاهش آلایندگی هستیم و در این زمینه ورودی های حوضچه های تصفیه پساب را کم کرده و می‌خواهیم آنها را مسقف کنیم وی در بخش مدیریت پسماند محیط زیست به دو بخش بازیافت و فروش و امحا و سوزاندن اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که تا حد امکان پسماند را بازیافت کنیم. در حال حاضر ۹/۹۹درصد پسماندها را بازیافت کرده و می فروشیم و باقی را می سوزانیم.این در حالی است که در سال ۹۶ حدود ۴۴ درصد را می سوزاندیم .درسال ۹۷ حدود ۹۸ درصد را بازیافت کردیم. .

وی در پایان با اشاره به بخش مسئولیت های اجتماعی و بهداشت شرکت نیز به فعالیت های متفاوت اشاره کرد.همچنین تصریح کرد:در بخش عوامل زیان آور محیط زیست و محیط کار عدم انطباق ها را از ۷۴ درصد به ۹۱ درصد انطباق رسانده‌ایم .

مطالب پیشنهادی