رکورد شکنی در سودآوری محصولات پتروشیمی اروند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: حسن نشان زاده مقدم در خصوص مهمترین دستاوردهای شرکت پتروشیمی اروند در سال جهش تولید اظهار داشت: خوشبختانه در سال ۱۳۹۹ که مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید اعلام کرده اند، واحد کلر پتروشیمی اروند به عنوان یک واحد استراتژیک تامین کلر پتروشیمی بندرامام، اروند، غدیر، تامین کننده زنجیره PVC، زنجیره ایزوسیانات ها در پتروشیمی کارون و پلی کربنات ها در پتروشیمی خوزستان ، افزایش ۱۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته و در مجموع میزان تولیدات مجتمع افزایش ۵ درصدی علیرغم همه شرایط داشته است.

مدیر عامل پتروشیمی اروند با اشاره به حمایت این شرکت در عدم وابستگی و حمایت از ساخت داخل، گفت: در زمینه حمایت از ساحت داخل، یکی از شرکتهای پیشرو بوده ایم به گونه ای که بخش عمده ای از کمیکال ها، کاتالیست ها و مواد شیمیایی و قطعات صنعتی مورد نیازمان با کمک شرکتهای دانش بنیان داخلی تهیه و تامین شده که باعث استمرار تولید در واحدها پتروشیمی اروند شده است.

نشان زاده از نصب سانتریفیوژ این مجتمع تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: کاتالیست به‌ کاررفته در این تجهیز بسیار پیشرفته و حاکی از توانمندی سازندگان داخلی در حوزه این کاتالیست پیچیده است.
مدیرعامل پتروشیمی اروند ادامه داد: مجموع تولیدات این شرکت در سال معادل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن است که شامل تولید ۶۶۰ هزار تن کاستیک، ۵۸۵ هزار تن کلر، ۳۰۰ هزار تن اس پی وی سی و ۴۰ هزار تن ای پی وی سی می باشد و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۰۴ درصد برنامه تولید در این پتروشیمی محقق شده است.

نشان زاده در خصوص تولید EPVC اعلام کرد که این محصول به عنوان یک محصول استراتژیک پرکاربرد که در صنایع کیف و کفش و چرم مصنوعی کشور استفاده می شود، برای اولین بار با رفع گلوگاهها و تنگناهای خودش توانسته از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی خود بگذرد و برای اولین بار بعد از ۱۰ سال از راه اندازی این واحد توانسته با بیش از ۸۰ درصد ظرفیت اسمی خود کار کند.

مدیر عامل پتروشیمی اروند در مورد بازرگانی محصولات تولیدی این شرکت تاکید کرد که تلاش ما همواره بر این استوار بوده که ۱۰۰ درصد نیاز داخل را حتی الامکان تولید کنیم و در همین رابطه شاگرد اول بورس کالای ایران هستیم. خوشبختانه به خاطر گستردگی و تنوع کاربرد محصولات تولید ما در صنایع پایین دست و تکمیلی، توانستیم رضایت حداکثری مشتریان مان را هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت محصول جذب کنیم و مهمتر از همه ارتباط صمیمانه و تنگاتنگی با مشتریان در حوزه بازرگانی، مدیریت، مالی، روابط عمومی و در همه ساختارسازمانی باعث شده تا هم در بورس کالا پیشرو بوده و هم در ارتباط با مشتری مطرح باشیم.

نشان زاده با اشاره به اینکه در ۱۰ ماهه اول سال جاری، توانستیم سود سالیانه پیش بینی شده را محقق کنیم، ادامه داد: پیش بینی ما اینست که تا پایان سال جاری رکورد تاریخی را از لحاظ سودآوری بزنیم. البته ممکن است گفته شود که این افزایش سود ناشی از تغییرات قیمت ارز باشد، ولی واقعیت اینست که ما هم خوراک را با همین تغییر قیمت ارز خریداری می کنیم. افزایش تولید مجتمع باعث شد که هزینه های تمام شده مان را کاهش بدهیم و به همین خاطر بخش عمده ای از هزینه های جذب نشده را با هدف سودآوری جذب کردیم. موضوع دیگر مدیریت ضایعات، مدیریت انرژی و بهینه سازی مصارف انرژی، و کمیکال ها خصوصا در حوزه ارزی است که توانستیم با مدیریت بهینه آنها ، قیمت تمام شده را کاهش دهیم تا حداکثر سودآوری را داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در خصوص ارزش ریالی و ارزی محصولات تولیدی شرکت در ۱۰ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته اعلام کرد که تقریبا در ۱۰ ماهه امسال، سود خالص ما نسبت به سال گذشته دوبرابر شده است. با توجه به اینکه در شش ماهه ابتدای سال جاری به خاطر بحث کرونا، التهابات بازار، توجه عمده ما به بازار داخل معطوف بود ولی از ابتدای شش ماهه دوم سال جاری، صادرات مان را از سرگرفتیم و برای اولین بار رکورد میزان ارزآوری ۱۰ ساله را در دی ماه امسال شکستیم.

نشان زاده درباره تنوع بخشی به بازار صادراتی ای پی وی سی اروند گفت: EPVC هم اکنون با بالاترین قیمت در تاریخ در بازارهای جهانی به فروش می رسد ولی عمده اولویت اروند تامین بازار داخل است و ۷۰ درصد تولیدمان در داخل عرضه می شود و ۳۰ درصد فروش صادراتی است و برنامه ریزی کرده ایم تا تعهدات ارزی خود را محقق کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند با تاکید بر اینکه کرونا و تحریمها، تاثیری در تولید و صادرات این شرکت نداشته است افزود: ما مرتبا محصولات مان را در بورس کالا عرضه می کنیم. در راکتور تولید PVC هم بحث واکشنهای شیمیایی، کاتالیست ها، کمیکال ها مطرح است که بیش از ۸۰ درصد آن را داخلی سازی کردیم که باعث حفظ و استمرار تولید شده است.

نشان زاده در خصوص اقدامات انجام دشه در زمینه HSE تصریح نمود: عزم مان را جزم کرده ایم که از آلایندگی بیرون بیاییم و به عنوان یک صنعت سبز مطرح باشیم.لذا برای اولین بار توانستیم تمام سیستم های مرتبط با محیط زیست خودمان را فعال کنیم و ابراز امیدواری کرد بتوانیم با همکاری در قالب تیم های تخصصی با هماهنگی HSE سازمان منطقه ویژه ماهشهر، در شش ماه آینده به عنوان صنعت سبز اعلام بشویم و دیگر جریمه ماهانه پرداخت نکنیم. یکی دو تا پروژه هم در زمینه محیط زیست داریم که مراحل آخرش را می گذراند و در آخر فروردین ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.

وی اعلام کرد که در زمینه ایمنی هم مانورهای متعدد تیم پاسخ و واکنش سریع در شرایط اضطرار پتروشیمی اروند با هدف افزایش آمادگی نیروهای آتش نشانی، پزشکی و سایر نیروهای درگیر در عملیات برگزار شده است.

در حوزه مسوولیت اجتماعی هم از سازمانهای پیشرو در زمینه های اجتماعی، خدماتی و رفاهی در منطقه هستیم و تلاش داریم در کنار بحث توسعه، توانمندسازی جامعه پیرامونی را نیز در دستور کار داشته باشیم.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در خصوص عرضه سهام پتروشیمی اروند در بورس با اشاره به اینکه به محض بهتر شدن وثبات در بورس این اتفاق خواهد افتاد و ورود پتروشیمی اروند به بورس تابع سیاست ها و اقدامات سازمان بورس است، ادامه داد اگر التهابات بورس برداشته شود، و شرایط بهبود یابد ما آماده ایم پس از اعلام بورس، ظرف ۴۸ ساعت بعد سهام مان را در بورس عرضه کنیم. لذا تمامی اقدامات و ملزومات ورود به بورس انجام شده ، شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده، و هلدینگ خلیج فارس مجوز های لازم را داده و آماده ایم تا وضعیت بورس مطلوب شود و پس از صلاحدید هلدینگ خلیج فارس وارد شویم و به زودی جلسه معارفه پتروشیمی اروند برای ورود به بورس برگزار خواهد شد و نماد پتروشیمی اروند با کشف قیمت سهام برای عرضه اولیه به بورس به زودی روی تابلوی بورس قرار خواهد گرفت.

نشان زاده در مورد میزان افزایش سرمایه شرکت اعلام کرد که سرمایه شرکت از ۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری رسیده و ثبت شده است.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در پایان ابراز امیدواری کرد که با اقتدار مدیران و کارکنان ارزشمند و خدوم شرکت، همچنان تولید و سودآوری خود را حفظ نموده و استمرار بخشد و بتواند همچنان ارزآوری کرده و به عنوان بخش از موتور محرک اقتصاد و توسعه کشور نقش آفرینی کرده و بدرخشد.

مطالب پیشنهادی