پروژه ای که از نصب تابلو فراتر نرفت!/ جعبه سیاه پالایشگاه نفت امیدیه کی رمزگشایی می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: با گذشت بیش از هشت سال از تصویب شدن پروژه ساخت پالایشگاه نفت در امیدیه از سوی دولت که با اهدف ایجاد رونق در شهرهای امیدیه و همجوار صورت گرفت ولی پیشرفت این پروژه از نصب تابلو فراتر نرفت.

به گزارش امید نیوز ، سال ۱۳۸۶  سید جعفر حجازی استاندار خوزستان با اعلام خبر راه اندازی پالایشگاه نفت امیدیه در چهار سال آینده موجی از شادی و امید را در دل شهروندان محروم  امیدیه و آغاجاری انداخت اما غافل از اینکه  این موضوع بیشتر به یک دلخوشی شبیه بود تا یک واقعیت !

شهری که خود نقطه ثقل انرژی استان و به خصوص سرمایه استراتژیک نفت است اکنون خود نه ظرفیت فرآوری دارد و نه سیستم سرمایه گذاری برای ایجاد شهرک صنعتی و یا ایجاد اشتغال در زمینه انرژی !؟

در صورت راه اندازی این پالایشگاه نفت در فاز یک خودفقط چیزی حدود  ۱۸۰ هزار بشکه در شبانه روز ظرفیت خواهد داشت که در فاز دوم نیز به همین میزان به آن افزوده خواهد شد، تولیدات پالایشگاه بنزین معمولی و سوپر ، بنزین هواپیما ، گازوئیل ، نفت سفید و بقیه هیدروکربورهای سنگین خواهد بود.

محل احداث سایت پالایشگاه در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار در کیلومتر ۷ اتوبان امیدیه به ماهشهر واقع است.که مطالعات زیست محیطی پالایشگاه هم توسط تیم آقای دکتر جعفرزاده به پایان رسیده و مطالعات شرکت مهندسین مشاور دزآب ، رودخانه جراحی در فاصله ۴۸ کیلومتری را برای تامین آب مصرفی مشخص نموده است.. این پروژه با سرمایه گذاری اولیه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین شروع به کار نموده است و از دیگر ویژگیهای بارز آن می توان به نکات زیر اشاره کرد:

فاصله ۴۰ کیلومتری تا بندر بزرگ صادراتی امام خمینی
فاصله ۵۰۰ متری تا اتوبان امیدیه به ماهشهر
فاصله ۵۰۰ متری تا خط انتقال برق ۴۰۰ کیلوات سراسری
فاصله صفر تا خط انتقال گاز (واقع در مرز سایت پالایشگاه)
فاصله ۹ کیلومتری با نقطه تحویل نفت خام (تلمبه خانه های شماره ۱و ۲ امیدیه)
فاصله ۳ کیلومتری تا فرودگاه فعال امیدیه (آغاجاری)
ویژگی منحصر بفرد زمین سایت ۵۰۰ هکتاری با حداکثر اختلاف تراز توپوگرافی کمتر از یک متر

واقعیت این است که بیکاری در دو شهر امیدیه و آغاجاری  بیداد می کند و در این خصوص حتی دولت نیز نمی تواند این امر را کتمان کند یا اینکه ادعا کند که در این مدت بیکاری در این دوشهر را کاهش داده است که مستندات و مشاهدات موجود حاکی از شدت یافتن بیکاری در شرایط کنونی  با وجود همه شعارهای کاهش نرخ بیکاری است.

همین بیکاری لجام گسیخته در این  دو شهر  بود که دولت با احداث و ساخت پالایشگاه نفت  موافقت کرد تا شاید در صورت راه اندازی این پالایشگاه بتوان کورسوی امیدی برای از پادرآوردن غول بیکاری در دو شهر امیدیه و آغاجاری یافت.

اما امروز از این همه وعده و وعید فقط یک تابلو رنگ رو رفته در محل احداث این پالایشگاه بر جای مانده و باید دید آیا این تابلو بالاخره بر جای میماند یا اینکه نه بزودی رنگ و رخساری عوض میکند و برای چندین سال آینده و وعده های دیگر در همین نقطه نصب خواهد بود.

براستی چه شده است که آغاجاری و امیدیه خود مخزن و منبع تامین انرژی در کشور هستند اما مانند سایر شهرستان های استان خوزستان از داشتن ظرفیت ها و سیستم های فرآوری و سرمایه گذاری محروم هستند این مسئله نشانه چیست ؟

از قضا فرماندار امیدیه که در برنامه ریزی های هندسی و عمرانی ید طولایی دارد در همان ابتدای مسئولیت خود از برآورد و تایید شرایط لازم جهت تامین خوراک این پالایشگاه سخن گفت و در نشستی با عوامل این پایگاه خبری  از راه اندازی قریب الوقوع فاز اول این پالایشگاه در امیدیه خبر داد اما تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

در پایان خطاب به دولتمردان باید گفت حال که برجام تصویب شد ، از رکود خارج شدیم ، با غرب بر سر یک سفره نشستیم ، تحریم ها لغو شدند و قرار است ایران گلستان شود پس تمنا میکنیم نیم نگاهی به این شهر محروم کنید تا شاید بتوانید مرحمی بر زخم های چندین ساله مردم بومی این دو شهر بگذارید!

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.