کوهی که میسوزد ، سرمایه ای که بر باد می رود / گرانبهاترین معدن زاگرس جلوی چشم مسئولین در حال خاکستر شدن است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: کوه سوخته به دلیل دارا بودن آثار و شواهد هیدرو کربوری در سطح زمین یک اثر زمین شناسی ارزشمند و گرانبها در ایالت زمین شناسی و زمین ساختی زاگرس به حساب می آید که برای زمین شناسان و مهندسین مخازن و نفت بسیار قابل توجه است .

سرمایه ای که در کوه سوخته در سایه بی توجهی مسئولین شهرستان امیدیه در حال سوختن است و معدنی که خوراک صنایع پتروشیمی است و شاید به جرات میتوان گفت در این گستره سرزمینی در نوع خود بی نظیر است همچنان آرام و خاموش به تلی از خاکستر در حال  تبدیل شده است.

به عقیده کارشناسان امر ، خروج گاز در یال جنوبی تاقدیس این کوه ، رنگ و روی سیاه به قیافه این کوه بخشیده است و سیمای کوه را تیره و تار کرده ، به طوری که در بین مردم از قدیم الایام به کوه سوخته معروف شده است  از کمرکش این کوه سوخته زبانه‌های آتش از دل سنگی زمین شعله کشیدهاست .

سازندهای زمین شناسی سر راه خود را سوزانده و دود و سیاهی را روانه دل زلال آبی آسمان کرده است ، به گونه‌ای که در میان چشم اندازهای اطرافش از دور کاملا نمایان است .

این کوه سیاه و سوخته به دلیل اینکه دارای آثار ثانویه حاصل از خروج گاز مانند،  آتش های جاودان، گچ ترش فعال، گچ ترش غیر فعال و گوگردزایی است ، یکی از جاذبه های گردشگری زمین‌شناسی کم‌نظیر به حساب می آید اما چرا تاکنون فکری برای استحصال مواد معدنی آن و فراهم نمودن بستری مناسب برای استفاده گردشگران و باستان شناسان نشده است را باید مدیران سازمان های مربوطه پرسید !

بارها اسم کوه سوخته را شنیده بودیم اما فرصت دیدن آن نزدیک فراهم نشده بود تا اینکه به اتفاق گروهی از علاقه مندان به گردشگری و طبیعت ، پا به دل این معدن گرانبهای خاموش گذاشتیم و شگفتی های خارق العاده خداوند را از نزدیک به نظاره نشستیم .

در این بازدید رئیس شورای شهرستان و دهیار روستای چاه سالم ما را همراهی کردند ، به گفته آزادی پور این کوه که معدنی از گوگرد است و مواد اولیه و خوراک صنایع پتروشیمی را میتواند تامین کند ولی نگاه بی مهری مدیران گذشته به این پدیده و نعمت خدادادی این منطقه را به تلی از خاکستر تبدیل کرده است و همچنان شاهد سوختن این سرمایه عظیم و طلایی هستیم.

جالب است بدانیم یکی از خواص معجزه‌ آسای گوگرد، درمان بیماری‌ های پوستی و به خصوصبثورات، خارش، کهیر و تورم‌ هایی بود که به بروز جوش و تاول منجر می ‌شد و همچنین تامین کننده مواد اولیه و خوارک صنایع پتروشیمی و تبدیلی است که امروز همه ما از کاربرد آن مغفول مانده ایم !

در مسیر کوه که بالا میرفتیم چشممان به شکاف هایی که بر اثر ترشحات گاز گوگردی در دل کوه  ایجاد شده بود افتاد و هرچه بالاتر میرفتیم  ، به آنچه که در مورد کوه سوخته گفته بودند می رسیدیم تا اینکه یکی از اعضای گروه با بیلی که در دست داشت ، با حفاری مقداری از سطح این آتشکده ، صحنه ای زیبا را خلق کرد ، دود و آتش ناشی از ترشحات گاز گوگرد نشان داد که هنوز کوه سوخته میتواند سرمایه ای بزرگ برای مردم این شهر و منطقه باشد ، اگر مسئولین بخواهند !

 

فرماندار مردمی ، کوه سوخته را دریابد !

نگاه ویژه فرماندار امیدیه به مختصات و ظرفیت های شهرستان بر هیچ کس پوشیده نیست ، اشرافیت وی نسبت به آنچه که باعث جذب گردشگر و سرمایه گذار میشود قابل توجه است از جمله پیگیری های لازم برای شناساندن موقعیت های بکر جغرافیایی منطقه و برنامه ریزی لازم برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها میباشد.

همانطور که از نفس قضیه پیداست ، فرماندار کنونی نگاه ویژه ای نیز به این منطقه باستانی و مهم دارد که امید است با بکارگیری تمامی امکانات لازم  ، گرد محرومیت را از چهره  کوه سوخته بزداید و با فراهم نمودن بستری مناسب این مکان سوت و کور را به محلی مناسب برای عموم مردم و علاقه مندان به گردشگری و باستان شناسی تبدیل نماید.

مع هذا مصمم هستیم برنامه های فرماندار را در این زمینه از زبان خودشان بشنویم و این پایگاه خبری  تا حصول نتایج مطلوب ، این مهم را پیگیری خواهد نمود و آخرین اقدامات را از همین طریق منتشر خواهد نمود.

امید نیوز

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.