اجرای طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در مسجدسلیمان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان از اجرای طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در این شهرستان خبر داد.

موسی ابوالحسنی ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: توجه به محیط زیست در جوامع امروزی امری‌ست واجب و لازم، و اثرات زیان بار آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها و همه جانداران بر لزوم داشتن دانش، اطلاعات و شناخت کافی از محیط زیست و آلاینده‌ها دلالت دارد.

وی در ادامه از اجرای طرح جامع سنجش آلاینده‌ها در سطح شهر مسجدسلیمان توسط شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان خبر داد و اظهار کرد: با توجه به اینکه تاکنون مطالعه جامع و قابل اتکایی در زمینه ارزیابی آلاینده‌های هوا و تعیین علل اصلی بروز آنها در این شهر صورت نگرفته بود طرح مذکور با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و دانشگاه صنعتی اصفهان به مرحله اجرا درآمد.

رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان افزود: این طرح در سه فاز شامل اندازه گیری پارامترهای شاخص آلاینده‌های هوا به مدت یک سال در ۱۹۳ نقطه از شهر مسجدسلیمان انجام می‌شود.

ابوالحسنی ادامه داد: فاز نخست این طرح که شامل مطالعه و اندازه گیری در فصل گرم است توسط گروه محیط زیست دانشگاه صنعتی اصفهان در دهه نخست شهریورماه امسال انجام می‌شود تا تحلیل‌های آماری و تهیه نقشه‌های آلودگی پارامترها با استفاده از نرم افزار های تخصصی صورت گیرد.

وی با عنوان اینکه یافته‌های حاصل از این مطالعه می‌تواند در تعیین و تحلیل علل اصلی آلودگی‌های شهر مسجدسلیمان کمک کند گفت: تجزیه و تحلیل یافته‌ها، ارائه برنامه‌های پیشنهادی، تحلیل برنامه‌های ارائه شده، آماده سازی برنامه‌های پیشنهادی، تعیین سهم برنامه‌ها در کاهش آلودگی و ارائه برنامه مدیریت و پایش طرح از دیگر اهداف و برنامه‌های اجرای این طرح مهم زیست محیطی است.

رئیس اداره بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با اشاره به وجود آلاینده‌های زیست محیطی در این شهر تصریح کرد: با توجه به شکستگی طبیعی سنگ بستر مخزن مسجدسلیمان و نشت طبیعی نفت و گاز در مناطقی از شهر که منجر به تصویب و اجرای طرح جابه جایی ۵ هزار خانوار ساکن در محدوده آلوده به نشت نفت و گاز شد.

ابوالحسنی ادامه داد: این تنها علت آلایندگی هوای این شهر نیست و باید تا مشخص شدن نتایج مطالعات در این طرح حوصله و تأمل به خرج داد.

وی اضافه کرد: استفاده از گاز ترش تصفیه نشده در شبکه مصرف خانگی و شکستگی متعدد این شبکه، معیوب بودن سیستم جمع آوری و دفع فاضلاب و روباز بودن فاضلاب در مناطق شهری و جاری بودن آن در مسیل‌ها از دیگر علل وجود آلاینده‌ها در هوای این شهر بوده که با توجه به اثرات زیان بار آلودگی هوا بر سلامت انسان‌ها، مطالعه وضعیت آلودگی و تعیین علل اصلی بروز آن را توجیه و تأکید می‌کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.