فاضلاب مسجدسلیمان به «بحران» رسید/ سلامت مردم برای مسوولان اهمیتی دارد؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حدود ۶ ماه از سال است که جاری شدن فاضلاب در سطح خیابانی در مسجد سلیمان، مسیری بیش از ۵۰ متری را تبدیل به لجن زار و محل تجمع میکروب‌های خطرناک کرده است.
دیدن فاضلاب‌های روان به مانند یک رود در این شهرستان دیگر برای همه مان عادی شده است. فرقی نمی‌کند منطقه مسکونی باشد یا تجاری و اداری؛ در هر صورت فاضلاب عضو جدایی ناپذیر خیابان‌ها و محلات مسجدسلیمان است.
شهرستان مسجدسلیمان با قدمتی بیش از یکصد سال روزی دارای اولین سیستم دفع فاضلاب در سطح کشور بود اما متاسفانه اکنون نه تنها سیستمی به نام سیستم دفع  فاضلاب ندارد بلکه نهاد یا اداره ای که متولی ساماندهی به  فاضلاب  شهر باشد هم ندارد. هر از گاهی با حاد شدن و بحرانی شدن فاضلاب یک منطقه، اقدامات موقتی توسط شهرداری یا اداره آبفا انجام می‌پذیرد که در واقع مسکن موقتی برای  درد سرطانی فاضلاب مسجدسلیمان است. این فاضلاب‌های روان در خیابان که این روزها موجب نارضایتی ساکنین یکی از پرجمعیت ترین و پر تردد ترین مناطق مسجدسلیمان شده فاضلاب جاری در منطقه هشت بنگله (روبروی اداره امور عشایر) است. این پدیده تاسف بار که با عبور از سطح محله مسکونی و محل تردد عموم مردم اعم از کودک و بزرگسال به خیابان اصلی وارد می‌شود، علاوه بر منظره ناخوشایند بوی نامطبوع و غیر قابل تحملی از خود متساعد می‌کند. فاضلاب جاری در خیابان هشت بنگله چندین ماه است که در خیابان رها شده و این در حالی است که در نزدیکی این فاضلاب جاری در خیابان اداراتی همچون شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان، اداره امور عشایر، کمیته امداد امام خمینی، اداره صنعت و معدن، اداره ثبت اسناد، اداره بهزیستی و چند واحد آموزشی، مدرسه و دو سالن ورزشی و… قرار دارد.  فاضلاب رها شده در خیابان منطقه هشت بنگله تنها یکی از صدها یا هزاران نقطه ای در مسجدسلیمان است که از لحاظ بهداشتی در شرایط حاد و خطرناکی بسر می‌برد.
در همین حال مشکل فاضلاب مسجدسلیمان بارها و بارها به مسئولین شهرستان گوشزد شده و متاسفانه برای حل این معضل که در حال تبدیل شدن به یک بحران یا فاجعه زیست محیطی است
برنامه ریزی جدی صورت نگرفته و به نظر می‌رسد مسئولین در انتظار رخ دادن یک بحران برای بهداشت و سلامت مردم مسجدسلیمان هستند.  جمعی از اهالی منطقه هشت بنگله با گلایه شدید  از وضعیت بوجود آمده اظهار داشتند: چندین بار شکایت مان را به فرمانداری، شهرداری، اداره آبفا و شبکه بهداشت بردیم اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است. 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.