عبور خط لوله نفت از زیر بستر رودخانه توسط شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان با موفقیت اجرا شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در یک عملیات کم سابقه در مناطق نفتخیز جنوب ، متخصصان نفت و گاز مسجدسلیمان موفق به عبور یکی از خطوط لوله استراتژیک و حساس انتقال نفت این شرکت از زیر بستر رودخانه شدند .

به گزارش روابط عمومی شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان ، ابراهیم پیرامون افزود : این خط لوله استراتژیک و مهم که نفت تولید شده میادین شمال غرب این شرکت را به مبادی مورد نظر منتقل می کرد در سال های ۹۰ و ۹۱ به دفعات مورد تعرض و اقدامات خرابکارانه منافقان کوردل و عوامل ضد انقلاب قرار گرفت که عملیات خرابکارانه آنها موجب بروز خساراتی به محیط زیست و زمین های کشاورزی منطقه گردید .

این مقام مسئول در شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد : اگرچه اقدامات ذلیلانه این افراد برای مدت زمان کوتاهی عملیات انتقال را در آن زمان متوقف ساخته بود اما به محض اطلاع و
در همان ابتدای حادثه کارشناسان و متخصصان عملیاتی و تعمیراتی با بهره گیری از تخصص ، تعهد و تجربه خود نسبت به ترمیم نقطه حادثه دیده و برقراری جریان انتقال نفت در کوتاه ترین  زمان ممکن اقدام نمودند .

پیرامون خاطر نشان کرد : پس از  این حوادث و بمنظور جلوگیری از خطرات احتمالی تصمیم به ایمن سازی و عبور این خط لوله استراتژیک از زیر بستر رودخانه گرفته شد که پس از تلاش های فراوان با  این اقدام موفقیت آمیز ، خطر نشت نفت و  احتمال بروز حادثه ناشی از عوامل انسانی و طبیعی و خسارت به محیط زیست در محل برخورد خط لوله با رودخانه بطور کامل مرتفع گردید .

وی ادامه داد : این روش با بهره گیری از توانایی و دانش متخصصان و کارشناسان این شرکت برای عبور یکی از خطوط لوله اصلی و استراتژیک انتقال نفت از زیر بستر رودخانه طی روزهای گذشته و در شرایط سخت گرمای طاقت فرسای منطقه و علیرغم روزه دار بودن پرسنل عملیاتی با موفقیت نهایی شد .

به گفته ی وی این خط لوله پیش از این از فراز بستر رودخانه ی محل که یک رودخانه ی دائمی و پرآب است عبور می کرد و خطر تهدید بوسیله سیلاب یا عملیات خرابکارانه که منجر به نشت نفت می شد همواره وجود داشته است .

وی اظهار داشت : هرچند که کارشناسان و پرسنل عملیاتی این شرکت بصورت مدون و روزانه از آن بازدید و بر سلامت و درستی خط لوله و عملیات انتقال نظارت دقیق داشتند اما با عبور این خط لوله از زیر بستر رودخانه خطر نشت نفت به درون منابع آبی و تهدید منابع طبیعی و محیط زیست بطور کلی مرتفع گردید .

یادآوری می نماید شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان یکی از شرکت های تابعه مناطق نفتخیز جنوب است که در گستره ای به وسعت ۲۷۰۰۰ کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان و بخش هایی از استان های لرستان و ایلام فعالیت می نماید . از همین روی اغلب چاهها ، خطوط لوله و واحدهای عملیاتی این شرکت از کنار یا روی رودخانه های پرآب وحوزه های آبی و دائمی همچون کارون بزرگ ، کرخه ، بالارود ، دز و شاوور و سایر رودخانه های دائمی و فصلی واقع در حوزه عملیاتی و همچنین دریاچه سدهای بزرگ از قبیل شهید عباسپور ، مسجدسلیمان ، گتوند ، کرخه ، دز ، بالا رود عبور می نماید .

وجود این منابع آبی بسیار بزرگ با توجه به حساسیت های حفاظت از محیط زیست و سرلوحه امور قرار دادن این اصل موجب ایجاد حساسیت هایی در میان مدیران این شرکت شده و با صدور دستور تشدید فعالیت های بازرسی خواستار آن شده اند که بر سلامت عملیات تولید و انتقال نفت از روی رودخانه ها و دریاچه ها همواره نظارت بسیار دقیق داشته باشند تا فرآیند انتقال نفت از روی رودخانه ها و دریاچه ها در نهایت سلامت و رعایت اصول ایمنی و زیست محیطی انجام شود .

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.