تجمع کارگران در پتروشیمی بوعلی ادامه دارد

عصر جنوب: «حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان رسمی مجتمع پتروشیمی بوعلی صبح امروز به نشانه اعتراض در شبستان مسجد این مجتمع صنعتی جمع شده‌ بودند که سرانجام این تجمع اعتراضی با تصمیم کارگران خاتمه یافت و تمامی کارکنان معترض به محل کار خود بازگشتند.»
در ادامه اقدام اعتراضی روز گذشته کارکنان رسمی «مجتمع پتروشیمی بوعلی» صبح امروز نیز جمعی دیگر از کارکنان رسمی این مجتمع پتروشیمی برای ساعتی اجتماع کردند.

منابع خبری در مجتمع پتروشیمی بوعلی، حدود ۲۰۰ نفر از کارکنان رسمی مجتمع پتروشیمی بوعلی صبح امروز به نشانه اعتراض در شبستان مسجد این مجتمع صنعتی جمع شده‌ بودند که سرانجام این تجمع اعتراضی با تصمیم کارگران خاتمه یافت و تمامی کارکنان معترض به محل کار خود بازگشتند.

گفته می‌شود در نتیجه این تجمع فعالیت روزانه نیروهای فنی شاغل در مجتمع پتروشیمی بوعلی به حالت تعلیق درآمده بود چرا که در زمان تحصن، به دلیل خودداری نیروهای فنی از حضور در محل کار، هیچ مجوز قانونی برای فعالیت و حتی تردد کارگران فنی در محوطه پتروشیمی صادر نمی‌شد.

برابر آیین نامه‌های حفاظت فنی و ایمنی و بهداشت کار در مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی زیر مجموعه وزارت نفت، فعالیت و حتی تردد تمامی کارکنان و کارگران شاغل در محوطه مجتمع‌های نفتی و گازی منوط به دریافت مجوزهای قانونی است که اصطلاحا به آن‌ها «پرمیت» گفته می‌شود.

این مجوز‌ها بطور معمول در برگه‌های کاغذی زرد زنگ صادر می‌شوند و مسئولیت آن برعهده کارکنان واحد بهره‌برداری است.

تحصن امروز کارکنان رسمی پتروشیمی بوعلی در حالی انجام شد که به گفته منابع خبری روز گذشته نیز جمعی از کارکنان رسمی این مجتمع پتروشیمی در اقدامی مشابه در محوطه کارگاه و مقابل دفتر مدیریت مجتمع تجمع کرده بودند.

گفته می‌شود دلیل تجمع امروز و روز گذشته کارگران پتروشیمی بوعلی وضعیت نامعلوم پرداخت پاداش بهره‌وری نیمه نخست سال ۹۳ بوده است که به تازگی دستور پرداخت آن از سوی «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت صادر شده است.

به موجب این دستور اداری، هر یک از کارکنان و کارگران مشمول شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نفت، معادل یک ماه حقوق و مزایای دریافتی خود پاداش بهره‌وری دریافت خواهند کرد.

منابع خبری گزارش داده‌اند که اعتراض روز گذشته کارکنان رسمی مجتمع پتروشمی بوعلی پس از آن صورت گرفت که مدیریت مجتمع در روزهای اخیر به کارگران گفته بود که از سوی «هولدینگ خلیج فارس» (شرکت مادر تخصصی شرکت ملی صنایع پتروشیمی) به مجتمع پتروشیمی بوعلی هیچ دستوری برای پرداخت پاداش بهره‌وری شش ماهه نخست سال جاری ابلاغ نشده است.

همچنین به نقل از مدیریت این مجتمع پتروشیمی گفته می‌شود که در سایر مجمتع‌های نفتی و گازی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام، پرداخت این پاداش از ۲۷ مهرماه آغاز شده‌ است.

وزیر نفت در دستورنامه‌ای که در مورد پرداخت این پاداش خطاب به معاونان خود در شرکت‌های چهار گانه ملی نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی صادرکرده است، مبلغ این پاداش را از ۷۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان تعیین کرده است.

به گفته منابع خبری ایلنا، کارکنان رسمی پتروشیمی بوعلی معترض هستند که چرا مدیریت این مجتمع برخلاف سایر کارفرمایان مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاهی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی ، پاداش تعیین شده را به آن‌ها پرداخت نمی‌کند.

این منابع خبری در عین حال بایادآوری اینکه در دستور وزیر نفت از کارگران شاغل در واحدهای نفتی و گازی زیر مجموعه این وزارتخانه به عنوان یکی از گروه‌های دریافت کننده پاداش بهره‌وری نمی‌ه نخست سال ۹۳ نامبرده شده‌است، می‌افزایند: طبق اخبار کسب شده با وجود صراحت دستور وزیر نفت، تاکنون هیچکدام از کارگران شاغل در مجتمع‌های مستقر در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام این پاداش را دریافت نکرده‌اند.

وضعیت نامعلوم سهم کارگران شاغل در مجتمع‌های نفت و پتروشیمی از پاداش بهره‌وری سال ۹۳ در حالی است که پیش از این جمعی از کارگران شاغل در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی نسبت به نادیده گرفته شدن خود و همکارانشان از جمع دریافت کنندگان این پاداش معرتض شده بودند.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.