آغاز فصل جدید همکاری‌های تجاری ایران و ویتنام

عصر جنوب: یک هیات بلند پایه اقتصادی از کشور ویتنام، با هدف توسعه تجارت و بازرگانی با ایران در استان خوزستان و شهرستان ماهشهر وارد این شهرستان شد .

به گزارش عصر جنوب از بندر ماهشهر این هیات ۱۳ نفره که در راس آن نایب رییس اتاق بازرگانی کشور ویتنام قرار داشت، صبح جمعه در این منطقه مورد استقبال فرماندار شهرستان بندرماهشهر و معاون مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و جمعیاز مسئولین و مدیران این شهرستان قرار گرفت .

زمینه راه‌اندازی صنایع پائین‌دستی پتروشیمی در ماهشهر فراهم است

فرماندار ماهشهر از مهیا بودن زمینه‌های راه‌اندازی صنایع جانبی و پائین‌دستی پتروشیمی در ماهشهر خبر داد .

منصور قمر در نشست با هیات تجاری ویتنام در محل اجتماعات سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ابراز خرسندی از حضور هیات مذکور در ماهشهر اظهار کرد: امید می‌رود با توجه به وجود نگاه‌های اقتصادی و تجاری طرفین مذاکره کننده و ظرفیت‌های بالای این منطقه و وجود مشترکات فراوان در بخش‌های مختلف اعم از کشاورزی، پتروشیمی و موارد دیگر بتوانیم بهترین شکل همکاری و تعامل را با هیات تجاری ویتنام داشته باشیم .

وی عنوان کرد: صنایع پتروشیمی مستقر در این منطقه بیش از ۷۰ درصد از سهم صادرات غیر نفتی استان خوزستان را دارا می باشند و پتانسیل فوق العاده بالایی جهت توسعه همکاریهای اقتصادی دو کشور در این زمینه را دارند .

قمر با بیان اینکه ۲۱ پتروشیمی در سطح منطقه وجود دارد، تصریح کرد: زمینه برای راه‌اندازی صنایع تکمیلی و پائین‌دستی این صنعت در شهرستان ماهشهر برای سرمایه گذاران ویتنامی مهیاست .

فرماندار ماهشهر با اشاره به وجود راه‌های مواصلاتی اعم از ریلی، هوایی، دریایی و زمینی در این شهرستان یادآور شد: می‌توان در زمینه گردشگری نیز فعالیت‌های بسیار ارزنده و گسترده‌ای را انجام داد .

جلب سرمایه‌گذار مهمترین راهبرد صنایع ملی پتروشیمی است

معاون مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در این دیدار گفت: جلب سرمایه‌گذار مهمترین راهبرد صنایع ملی پتروشیمی و دولت است .

قاسم امیری در نشست هیات تجاری ویتنام با مسئولان شهرستان ماهشهر با اشاره به سفر هیات تجاری ویتنامی به منطقه اظهار کرد: خوشبختانه این بازدید در راستای اهداف و استراتژی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دولت مبنی بر جذب سرمایه‌گذار در صنایع میانی و پائین‌دستی و کاهش سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت انجام شد .

وی که میزبانی این دیدار را بر عهده داشت، با قدردانی از همت و تلاش تمام کسانی که شرایط حضور هیات تجاری ویتنام به منطقه را فراهم کردند، عنوان کرد: در گفت‌وگو با هیات ویتنامی آنچه مهم به نظر می‌رسد آن است که در این کشور در حوزه پتروشیمی سرمایه‌گذاری خاصی انجام نشده که این می‌تواند زمینه‌ی مناسبی برای کار و فعالیت محسوب شود .

معاون مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ضمن دعوت برای کار و سرمایه‌گذاری در منطقه تصریح کرد: بهره‌مندی از تمام زمینه و ظرفیت‌ها همچون آب، خاک و غیره می‌تواند به عنوان یک ظرفیت مورد توجه قرار گیرد .

امیری با تاکید بر استفاده از بسته‌های تشویقی یادآور شد: سرمایه گذاران ویتنامی می توانند از مشوقهای دولت جمهوری اسلامی ایران که برای مناطق ویژه در نظر گرفته است استفاده کرده و سرمایه گذاری سودآور و مطمئنی را در این منطقه انجام دهند .

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های عظیم در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر ابراز امیدواری کرد تا از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی بهره‌برداری و استفاده شود .

قائم مقام اتاق بازرگانی و صنایع ویتنام نیز از آغاز همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان ایران و ویتنام در آینده‌ای نزدیک خبر داد .

دوان‌دوی خونگ (Doan duy khuong) صبح جمعه در نشست هیات تجاری ویتنام با مدیران صنعت پتروشیمی و مسئولان شهرستان ماهشهر در تالار آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با ابراز خوشحالی از حضور در ماهشهر گفت: سابقه ۴۰ ساله ارتباط کشورهای ایران و ویتنام می طلبد که ارتباطات اقتصادی بیشتری بین این کشورها برقرار باشد و مقدار فعلی ارتباطات تجاری در سطح و شئون این ارتباط نیست .

ما تمایل داریم در زمینه های مختلف، صنایع پتروشیمی، کشاورزی و صنایع غذایی، شیلات و گردشگری با ایران روابط بازرگانی برقرار کنیم .

در این دیدار، توسعه تجارت خارجی و انجام سرمایه‌گذاری‌ها مورد تاکید و توافق طرفین ایرانی و ویتنامی قرار گرفت .

وجود ظرفیت‌های مختلف در شهرهای آبادان، خرمشهر و ماهشهر به عنوان نقاط قوت به‌منظور انجام کار و گسترش فعالیت‌ها خواهد بود .

قائم مقام اتاق بازرگانی و صنایع ویتنام با توجه به نیازهای کشورش به تامین برخی مواد اولیه مورد نیاز به خصوص در بخش نفت و گاز و مواد پتروشیمی عنوان کرد: در آینده ی نزدیک در این زمینه تفاهم نامه‌ای در قالب یک قرارداد رسمی منعقد می کنیم .

در ادامه ی این دیدار، هیات ویتنامی از شرکتهای پتروشیمی مارون و بندرامام بازدید کردند و پس از آن از اسکله های بندری ماهشهر دیدن کردند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.