دومین روز تجمع کارگران شهرداری ماهشهر/ شهرداری: پولی نداریم؛ کارگران: کف خیابان میمانیم

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: امروز دوشنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۹ کارگران شهرداری ماهشهر در اعتراض به عدم دریافت مزایای مزدی برای دومین روز پیاپی مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

کارگران شهرداری بندرماهشهر که عمدتا با لباس های نارنجی در تجمعات حاضر شده اند، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل و مزایای مصوب شده توسط اداره کار را خواستارند.

آنها می گویند با دستور اداره کار، این طرح آغاز و به یکباره از سوی شهرداری متوقف شده است.

شب گذشته شهرداری بندرماهشهر با صدور اطلاعیه ای اعلام کرده بود: “به دلیل کمبود منابع، اجرای این طرح با مشکل مواجه شده و در صورت تدوام اجرای این طرح، پرداخت به موقع حقوق عادی کارگران و کارمندان شهرداری نیز با مشکل مواجه خواهد شد.”

شهرداری بندرماهشهر به دلیل همجواری با صنایع پتروشیمی و دریافت ده ها میلیارد حق آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده از صنایع مستقر در منطقه، جزو متمول ترین شهرداری های استان خوزستان محسوب می شود.

این شهرداری دارای سه منطقه شهری ماهشهر، ناحیه صنعتی و شهرک طالقانی است و خدمات آن همواره از سوی شهرک نشنیان و مردم ساکن با انتقادات فراوان روبرو بوده است.

کارگران معترض از ساعات اولیه صبح تا میانه ظهر در گرمای حدود ۵۰ درجه و شرجی ۹۹ درصدی خیابان مقابل فرمانداری این شهر را در قرق خود در می آورند و از اعضای شورای شهر ماهشهر نیز طلب کمک کرده اند.

آنها می گویند وضعیت معیشتی بسیار بدی را تجربه می کنند و اکنون حق قانونی خود را مطالبه کرده اند.

کامران رئیس قنواتی یکی از اعضای شورای شهر ماهشهر که از او به عنوان یکی از نزدیکان شهردار معزول پیشین نام برده می شود صبح امروز به خبرگزاری کار ایران گفته است: “بر اساس سنوات و پایش‌های صورت گرفته به هر کارگر به‌طور متغیر مبلغی بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تعلق می‌گیرد و شهردار هم در این رابطه عنوان کرده است که اگر بخواهیم این طرح را اعمال کنیم، دیگر نمی‌توانیم به‌طور منظم و روزانه پرداخت حقوق داشته باشیم و پرداخت حقوق‌ها تحت و شعاع قرار می‌گیرد.”

شورای شهر ماهشهر شامل ۷ عضو است که ۲ تن از آنها طی ۳ سال گذشته از اعضای علی البدل انتخاب شده اند.

مجاهد نظارات شهردار بندرماهشهر که در انتخابات گذشته شورای این شهر با رای مردم انتخاب شده بود، پس از عزل شهردار پیشین، از عضویت در شورا استعفا داد تا از سوی همکاران خود به عنوان شهردار برگزیده شود.

این اقدام نظارات در آن زمان با موج منفی رای دهندگان همراه شد و این اقدام او را جفای به عهد و پشت کردن به آرا شهروندان تلقی کردند.

مجتبی آباد و سعید حیاتی دیگر اعضای شورای این شهر هستند که با شهردار نسبت فامیلی دارند و همواره او را مورد حمایت قرار داده اند.

در پی استعفای شهردار، مینا افشون به عنوان عنوان عضو علی البدل وارد شورا شد که حضور خود را مدیون استعفای نطارات از عضویت در شورای شهر می داند.

با استعفای ناصر فیصلی زاده، «جمشید اصلاحی» که مانند شهناز حیدری دیگر عضو شورا، بیشتر به امور مالی می پردازد و فعالیت هایش را در گروه های شبکه های اجتماعی دنبال می کند، به اعضای اصلی افزوده شد.

هنوز شورای تامین و فرمانداری بندرماهشهر در خصوص اعتراض و تجمع ده ها نفر از کارگران واکنشی نشان نداده است.

در جریان سفر محمد باقر قالیباف به استان خوزستان، ویدئویی از یک کارگر شهرداری ماهشهر در شهرک طالقانی منتشر شد که ملتمسانه از مسئولین درخواست می کرد تا حقوق آنها را کم نکنند تا بتواند به امور سخت معیشتی خود برسند.

این ویدئو بازتاب و واکنش گسترده کاربران رسانه های اجتماعی را به همراه داشت و با همرسانی های پیاپی، در طول چند ساعت میلیون ها بار دیده شد.

یک کارگر شهرداری بندرماهشهر در آخرین دقایق حضور روز دوم خود به خبرنگار عصرجنوب گفته تا احقاق حق خود مقابل فرمانداری این شهر خواهیم آمد تا صدایمان شنیده شود.

 

مطالب پیشنهادی