میزبانی شهرستان چند هزار ساله خوزستان از یک ‌همایش ملی‌‌ / آغاز ‌ثبت میراث صنعتی در بندرماهشهر‌

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: همایش ملی ثبت میراث صنعتی سراسر کشور به مدت ۲ روز و با حضور ۲۳ استان کشور برای نخستین بار در شهرستان بندرماهشهر آغاز به‌کار کرد.

به گزارش عصر جنوب به نقل از خبرگزاری تسنیم ، شهرستان بندرماهشهر در ۱۰۰ کیلومتری اهواز مرکز استان خوزستان واقع شده که بعد از آن وسیع ترین شهرستان این استان است؛ این شهرستان با قدمتی چند هزار ساله دارای ویژگی‌های خاصی بوده که آن را نسبت به سایر شهرستان‌های کشور متمایز کرده است.

۲۳ مجتمع پتروشیمی و یا به عبارتی ۳۴ درصد صنعت پتروشیمی در شهرستان بندرماهشهر واقع شده که محصولات آن از راه‌های ارتباطی دریایی، ریلی و جاده‌ای به سراسر کشور و یا دیگر کشورها صادر می‌شود.

مجتمع بندری امام خمینی(ره) بزرگ ترین بندر غیر ترانزیتی کشور، بندر صیادی سیف، بندر صیادی خوراسمایلی، بندر صنعت پتروشیمی و بندر صادراتی نفتی ۵ بندر شهرستان بندرماهشهر بوده که این شهرستان را به یکی استراتژیک‌ترین نقاط کشور تبدیل کرده است.

بندرماهشهر در کنار صنعتی و بندری بودنش از شهرستان‌هایی است که کشاورزی رونق بسیاری در آن گرفته است؛ این شهرستان سال گذشته بیش از ۵ هزار تن خرما به کشور حاشیه خلیج فارس و کشورهای آسیای میانه صادر کرده است.

با توجه به این ویژگی‌های مهم بندرماهشهر این شهرستان برای نخستین بار میزبان همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور بوده است؛ این همایش با هدف ارائه و ثبت بیش از ۲۰۰ اثر صنعتی معماری از سراسر کشور و  به مدت دو روز و با حضور ۲۳ استان کشور در تالار آفرینش منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی برگزار شده است.

عادل عکرش در افتتاحیه این همایش اظهار داشت: اینکه همایش ملی ثبت میراث صنعتی کشور خارج از پایتخت و برای اولین بار در استان خوزستان و حتی شهرستان بندرماهشهر برگزار می‌شود برکات زیادی دارد.

معاون فرماندار شهرستان بندرماهشهر افزود: برگزاری این همایش در شهرستان استراتژیک بندرماهشهر کمک بسیار زیادی به شناسایی و معرفی هر چه بهتر از ظرفیت‌های فرهنگی و صنعتی این شهرستان به کشور و جهان می‌کند.

حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی نیز در ادامه این افتتاحیه اظهار داشت: نام شهرستان بندرماهشهر بیشتر به صنعت پتروشیمی و بندر آن معروف بوده که این موضوع ابعاد دیگر آن را تحت تاثیر قرار داده است؛ کشاورزی، دامداری و صنعت گردشگری از ابعاد خوب شهرستان بندرماهشهر هستند که باید توجه خاصی به آنها صورت گیرد.

وی افزود: گردشگری یک صنعت بوده که موضوع اشتغال در آن دخیل بوده است و اداره میراث فرهنگی باید آن را جدی بگیرید؛ بندرماهشهر یک منطقه بکر بوده و باید روزی برسد که مردم از نقاط کشور برای دیدن اماکن زیبا و دلنشین این شهرستان به آن سفر کنند.

امام جمعه شهرستان بندرماهشهر بیان کرد: امیدواریم در این همایش ظرفیت‌ها و آثار تاریخی شهرستان بندرماهشهر به خوبی شناسایی شده و ثبت شوند و در فرصتی مناسب به مردم ایران و جهان معرفی شوند.

مطالب پیشنهادی