اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر در سال ۹۸ برگزار شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر در سال ۹۸ با محوریت نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار عصرجنوب؛ اولین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی  ونهضت مطالعه مفید با حضور اعضای انجمن در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان بندرماهشهر برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد فروغی نژاد رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر با ارائه گزارشی از عملکرد کتابخانه های عمومی شهرستان؛اظهار کرد: عملکردکتابخانه های عمومی در سه شاخص عضو،زیربنا و منابع قابل بررسی است.

وی افزود: هم اکنون سرانه عضویت نسبت به جمعیت در شهرستان ماهشهر۱.۹۲ درصد است وباید تلاش کنیم تا با برنامه های مختلف ازجمله ترغیب مردم به شرکت در جشنواره رضوی میزان جذب عضو خود را افزایش دهیم.

فروغی نژاد در ادامه با اشاره به وضعیت زیربنای کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان گفت:در شهرستان بندر ماهشهر مناطق بسیاری ازجمله شهرک مدنی و قدس و منازل مسکن مهر وجود دارد که با توجه به جمعیت قابل توجه این مناطق نیازمند توجه ویژه و جدی مسئولین در بحث اختصاص فضاهای کتابخانه ای می باشد.

وی گفت: با وجود بخش های متعدد روستایی در اطراف شهرستان و هزینه های بسیار بالای ساخت کتابخانه در مناطق مختلف روستایی، وجود یک کتابخانه سیار امری ضروری است که دراسرع وقت میبایست با همت مسوولین تحقق یابد تا در جهت گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه در مناطق محروم و کم برخوردار شاهد ارائه خدمات این کتابخانه ها باشیم.

وی افزود:پایین بودن سرانه فضای کتابخانه های عمومی و همچنین سرانه مطالعه که در حال حاضر یکی از مشکلات پیش رو نه فقط در شهرستان بلکه در کشور است،نیازمند کارهای اساسی در حوزه ی کتابخانه های این شهرستان است و انتظار می رود که با پیگیری مصوبات پیشین شاهد رشد و توسعه کتاب و کتابخوانی در شهرستان باشیم.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان بندرماهشهر در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان؛ عنوان کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی ، نشر و نهادینه کردن سیره رضوی به منظور معرفی ابعاد شخصیتی و علمی ائمه اطهار علیهم السلام و بویژه امام رضا(ع) از مهمترین اهداف این جشنواره به شمار می رود که برای چهارمین سال متوالی است که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به دو شکل مکتوب و اینترنتی،نقاشی و پویش مجازی در بخش های متنوع خانوادگی و فردی برای تمامی مقاطع سنی در راستای اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و مطالعه کتاب‌های مرتبط با سیره‌ پاک ائمه‌ معصومین علیهم‌السلام تا ۲۸ خردادماه در حال برگزاری است.

ابراهیم آریازنگنه معاون برنامه‌ریزی و عمران فرماندار بندرماهشهر در این جلسه با اشاره به اهمیت جشنواره رضوی خاطر نشان کرد: این جشنواره ضمن معرفی آثار و زندگینامه اهل بیت علیهم السلام،باعث گسترش فرهنگ تشیع در جامعه و آشنا ساختن نسل جدید با سیره ائمه اطهار است و ضروری است که ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان تیز در این امر مشارکت داشته باشند.

وی یادآور شد: متاسفانه سرانه کتابخوانی کشور در مقایسه با سایر کشورها در سطح بسیار پایینی قرار دارد و امروزه با گسترش فضای مجازی و اوقات فراغت کاذب  باعث شده کمتر به کتاب توجه شود که میطلبد متولیان فرهنگ، ائمه جمعه و جماعات و سایر نهادها بجای پرداختن به مسائل جناحی و سیاسی،نگاه ویژه ای  به بحث کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشند.

آریازنگنه اذعان داشت: انقلاب ما انقلابی نبود که به زور اسلحه پیش برود، انقلاب ما انقلاب اندیشه و کلام بود و اگر نگاهی به تاریخ انقلاب بیندازیم خواهیم دید که یکی از ابزار تبلیغی بسیاری از انقلابیون کتاب بود و مردم از این طریق با فرهنگ اسلامی و فرهنگ این انقلاب اشنا شدند و دیدیم کتاب چه رسانه تاثیر گذاری بود که باعث شد چنین جنبشی صورت بگیرد و تبدیل به یک انقلاب و حکومت رسمی شود.

معاون برنامه‌ریزی و عمران فرماندار بندرماهشهر در پایان تاکید کرد: ارگان های مختلف و خصوصا شهرداری ها در بخش معاونت فرهنگی با توجه به منابع درآمدی بالا،می توانند با حمایت و همکاری کتابخانه ها در این راستا گامی موثر در جهت نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه داشته باشند.

مطالب پیشنهادی