کارخانه ان جی ال ۲۳۰۰ در مارون احداث می‌شود

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir:  مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر از تاسیس کارخانه NGL2300 در منطقه مارون، استان خوزستان خبرداد .

سید جواد سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قرارداد این واحد با حمایت شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت مناطق نفت خیز جنوب در سال جاری به امضا خواهد رسید و عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط تامین خوراک پتروشیمی امیرکبیر، عنوان کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته مهمترین دغدغه مدیران این مجموعه تامین خوراک برای رسیدن به ظرفیت اسمی تولید بوده است، این کارخانه با هدف تامین خوراک این شرکت در منطقه مارون ایجاد می‌شود.

وی افزود: این موضوع نیز با توجه به عدم پایبندی طرف‌های متعهد، همیشه با مشکلات فراوان روبرو بوده که باعث شده تولید واحدOL  و واحدهای دیگر شرکت برای رسیدن تولید به ظرفیت اسمی با مشکل روبرو باشند و از طرفی این موضوع که استفاده از خوراک مایع در واحد الفین به نسبت خوراک گازی صرفه اقتصادی کمتری دارد، مزید بر علت شده تا به لحاظ اقتصادی نتوانیم حداکثر بازدهی ممکن را کسب کنیم.

انعقاد قرارداد نهایی طرح با شرکت نفت در سال جاری
 
سلیمانی تصریح کرد: در این راستا از سال‌های قبل تلاش بسیار جدی برای گرفتن امتیاز ایجاد یک واحد NGL از سوی مدیریت انجام شد که در نهایت امتیاز ایجاد واحد NGL2300 با انعقاد قرارداد نهایی در سال جاری با شرکت ملی نفت ایران و همکاری شرکت مناطق نفت خیز جنوب، نقطه عطف این تلاش‌ها بود و این کارخانه در استان خوزستان و منطقه مارون تاسیس خواهد شد.

وی تاسیس این واحد تامین خوراک را برای شرکت پتروشیمی امیرکبیر و زنجیره تولید ملی دارای چند ارزش بسیار مهم دانست و گفت: این نیز نخستین تولید این کارخانه برای تبدیل خوراک مایع واحد الفین به خوراک گازی است که در نهایت ارزش اقتصادی این واحد را افزایش خواهد داد.

سلیمانی دومین ارزش آن را فراهم شدن شرایط برای رسیدن تولید شرکت به ظرفیت اسمی خواند و افزود: با توجه به مشکلات بوجود آمده در طول ده سال گذشته این اقدام تحولی مهم و اساسی به حساب می‌آید و می‌تواند تولید را از ۶۰ درصد ظرفیت اسمی تا ۱۰۰ درصد ارتقاء دهد.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر ادامه داد: در کنار این مسائل، مهمترین موضوع کمکی است که به منظور تکمیل زنجیره تولید در صنعت پتروشیمی با این کار به انجام می‌رسد و در نتیجه آن، چندین شرکت که در این زمینه وابستگی به امیرکبیر دارند به طورکامل بهره‌مند می‌شوند.

سلیمانی افزود: همچنین برخلاف بعضی شرکت‌ها اتیلن و پروپیلن و دیگر تولیدات واحد الفین امیرکبیر، خام فروشی نخواهد شد، بلکه در مجموعه داخلی شرکت به مصرف واحدهایی برای تولید می‌رسد و مکمل زنجیره تولید چندین شرکت پتروشیمی دیگر خواهد بود که این موضوع نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

سرمایه گذاری ۷۵۵میلیون دلاری در ساخت کارخانه ان جی ال

وی در خصوص موفقیت انعقاد قرارداد و آغاز به کار طرح NGL2300 گفت: نکته مهم دیگر این است که خوراک این واحد از محل گازهایی تامین می‌شود که در مارون ۳ و مارون ۵ به صورت گازهای ترش و شیرین در حال حاضر سوزانده می‌شود. ۲۶۵ میلیون فوت مکعب که ۶۵ میلیون تن آن از لایه آسماری و ۲۰۰ میلیون تن آن از لایه خامی است. این موضوع نیز موفقیتی بزرگ برای استفاده از ظرفیت منابع داخلی و افزایش بهره ‌ملی است.

سلیمانی ادامه داد: در این خصوص نگاه مثبت مدیران عالی وزارت نفت باعث شد تا بتوانیم مراحل اخذ این امتیاز را طی کنیم و در یک دوره زمانی چهارساله این پروژه مهم را برای نخستین بار به طور کامل توسط شرکت پتروشیمی امیرکبیر به انجام برسانیم.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر درباره تامین مالی این پروژه گفت: مذاکرات بسیار خوبی برای اخذ فاینانس این پروژه در قالب اجرای طرح به صورت EPCF انجام شده است، همچنین امکان سنجی طرح جامع و اخذ مجوز تاسیس این کارخانه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان و انجام مهندسی پایه طرح از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی برآورد میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه را معادل ۷۵۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود : ۱۵ درصد این سرمایه از محل آورده سهام‌داران و ۸۵ درصد از محل فاینانس تامین می‌شود.

وی ادامه داد: خروجی نهایی این طرح شامل تولید سالانه ۲۹۰ هزار تن اتان و ۵۳۷ هزار تن برش C+ است که به عنوان خوراک واحد الفین استفاده خواهد شد.

مشکل تامین خوراک اجازه رسیدن به ظرفیت تولید اسمی را نمی‌دهد

سلیمانی اضافه کرد: طرح این کارخانه شامل واحدهای متراکم‌سازی، شیرین‌سازی و استحصال NGL جداسازی و تبرید، یوتیلیتی و سایر تاسیسات است. همچنین کشیدن خط لوله انتقال C2+ از محل کارخانه NGL  در اهواز به محل پتروشیمی امیرکبیر و تاسیس واحد CFU از دیگر برنامه‌های کاری این مجموعه است.

وی درباره وضعیت فعلی تولید در شرکت پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به این‌که واحدهای تولیدی این شرکت اغلب با مشکل تامین خوراک مواجه هستند و همین موضوع اجازه رسیدن به ظرفیت تولید اسمی را نمی‌دهد، گفت: متخصصین و مدیران شرکت با توجه به دانش و توانمندی‌هایی که دارند جزء کارآمدترین مجموعه‌ها در سطح صنعت هستند.

سلیمانی تصریح کرد: شرکت در ۸ ماهه امسال به نسبت ۶ سال گذشته با همه مشکلات رکورد بیشترین تولید را به دست آورد.

مشتری‌مداری اصل اول در پتروشیمی امیرکبیر

وی همچنین در خصوص استراتژی‌های فروش و بازاریابی در این شرکت صنعتی گفت: ما اعتقاد به سیستمی داریم که در آن مشتری‌مداری اصل اول است، نگاه مجموعه مدیریتی شرکت در بحث ورود به بازارهای جدید خارجی نیز نگاهی توسعه‌ای است.

سلیمانی حضور شرکت پتروشیمی امیرکبیر در همه نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مهم حوزه صنعت پتروشیمی و مذاکرات در سطوح مختلف مدیریتی را نشان این امر دانست و اظهار کرد: آن بخش از فروش که توسط مجموعه شرکت انجام می‌شود با نهایت  و در راستای حفظ سلامت بازار، مبتنی بر رقابت و کارگشایی بازارهای تازه است .

سلیمانی افزود: به همین دلیل بوده است که در این حوزه ما همواره از رقبای جدی خود در کشور به خصوص در مقاطع حساس پیشتر بوده‌ایم و مشتریان وفادارتری برای محصولات خود در بازار داریم و تلاش برای کسب گواهینامه‌های کیفیت و استانداردهای بین‌المللی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز با همین رویکرد انجام شده است.

وی ادامه داد : کسب سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد  ISO9001، سیستم مدیریت کیفیت مبتنی بر استاندارد صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، سیستم مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، سیستم مدیریت انرژی، تائیدیه شرکت Pira  از کشور انگلستان در زمینه food grade برای محصولات HDPE و LLDPE  به منظور استفاده در صنایع غذایی و گواهینامه PE100 جهت محصولات پلی‌اتیلن سنگین واحد HDPE از گروه Bodycote جز مجموعه گواهینامه‌های کیفی کسب شده توسط شرکت پتروشیمی امیرکبیر است.

سلیمانی با اشاره به تلاش‌های این شرکت در خصوص مسائل زیست محیطی همچنین مشارکت در ساخت مدرسه و تجهیز و کمک به نهادهای عمومی و ساخت مسکن برای کارکنان گفت: ما اعتقاد جدی به موضوع مشارکت در مسائل اجتماعی داریم. در این خصوص برنامه‌ها و کارهای مختلفی را در مناطق محروم و در مناسبت‌های مختلف به انجام رسانده‌ایم، همچنین در بحث مسکن کارکنان و ارائه خدمات رفاهی به آن‌ها نیز تلاش‌های جدی در دست انجام است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.