ماهشهر در محاصره زباله‌ها/ دودهای بدبویی که به سمت ماهشهر می‌آیند

 عصر جنوب – asrejonoob.ir: انباشت، دپو و دفن زباله در چند کیلومتری این شهرستان و دود و گازهای متصاعد از آن باعث نگرانی شهروندان ماهشهری شده است.

غلامحسین یکی از شهروندان ماهشهری در این ارتباط به خبرنگار فارس می‌گوید: حدود سه کیلومتر بالاتر از سه راهی امیدیه انباشت زباله منظره بسیار بدی را ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: این زباله‌ها و پسماندها مدفون شده زیر خاک تولید گاز و دودهایی می‌کند که با توجه به جهت وزش باد مسیر گازهای منتشر شده تغییر کرده و به سمت ماهشهر یا امیدیه و روستاهای اطراف هدایت می‌شوند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر نیز در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: شهرستان بندر ماهشهر در بحث مدیریت پسماند از سوی مدیریت امور شهری استانداری خوزستان به عنوان منطقه چهار شناخته شده است.

وی یادآور می‌شود: گذشته از این مسائل، این موضوع جلوه بسیار بدی از لحاظ منظره برای مسافران و رهگذران به وجود آورده است.

غلامحسین خاطرنشان می‌کند: وجود پسماندهایی از قبیل پلاستیک اکوسیستم بیابان‌های اطراف را نیز تحت شعاع قرار می‌دهد، همچنین با توجه به اینکه برخی دامداران روستاهای اطراف گله‌های خود را برای چرا در آن منطقه می‌برند در سلامت آنها را مؤثر است.

ایرج سلیمانی افزود: شهرداری‌های شهرستان به مرکزیت شهرداری بندر ماهشهر ملزم شده‌اند زباله‌های شهری را به زمین ۱۰۰ هکتاری که در ۱۳ کیلومتری جاده امیدیه که محیط زیست تعیین کرده انتقال داده و دفن اصولی و بهداشتی کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام زباله‌های شهرداری‌های ماهشهر، بندر امام، چمران و شهرک طالقانی باید در این مکان دفن شود و مدیریت این مسأله نیز با شهرداری بندر ماهشهر است و با وجود مشکلات و چالش‌های موجود، الزام ایجاد کردیم که تمام شهرداری‌ها از جمله شهرداری‌های منطقه ویژه اقتصادی و اداره کل بنادر و دریانوردی با شهرداری بندر ماهشهر قرارداد بسته و زباله‌های خود را به ۱۳ کیلومتری جاده امیدیه انتقال بدهند.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر ادامه داد: مطالعات زیست محیطی لازم روی جایگاه در نظر گرفته شده در ۱۳ کیلومتری جاده امیدیه توسط مشاور پروژه، دانشگاه جندی‌شاپور انجام شده و مکان مورد تأیید محیط زیست قرار دارد و دفن اصولی و بهداشتی در آنجا صورت می‌گیرد.

سلیمانی تصریح کرد: مقرر شده طی برنامه پنج ساله جایگاه دفن زباله شهرداری ماهشهر سایت بازیافت و کمپوست آن اجرایی شود. شهرداری ماهشهر سوله‌ای نیز در این مکان احداث کرده و خط اول تفکیک زباله نصب شده اما هنور راه‌اندازی نشده است.

وی متذکر شد: با پیگیری‌های صورت گرفته مقرر شده شهرداری بندر ماهشهر تا پایان سال این مسأله را به تحقق برساند. تاکنون سه بار نیز مناقصه برگزار شده اما شرکت قدر و توانمندی در مناقصات انجام شده شرکت نکرده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر به دود متصاعد شده از محل دفن زباله‌ها اشاره کرد و گفت: حدود ۴ ماه است به دلایلی از محل دفن زباله‌ها دود متصاعد می‌شود. این دود ناشی از خودسوزی زباله‌های مدفون شده است که دلیل آن می‌تواند گرمای محیط، تجمع گازها و دلایل دیگر باشد.

سلیمانی اظهار کرد: به اتفاق مشاور طرح دو بار اقدام به بازدید از محل کرده و نسبت به سنجش گازها و دودهای برخاسته از محل دفن زباله‌ها اقدام شد. در بررسی‌ها و آزمایشات صورت گرفته توسط دانشگاه جندی‌شاپور مشخص شد که دود و گاز ناشی از خودسوزی زباله‌ها خارج از حد معمول و نُرم نیست.

وی افزود: اما دانشگاه دارد بررسی‌هایی انجام می‌دهد که مشخص شود خودسوزی‌ها به چه دلیل است و چه راهی برای جلوگیری از آن می‌توان پیدا کرد. البته با راه‌اندازی تفکیک زباله و بازیافت کمپوست، هم حجم زباله‌هایی که دفن می‌شود کاهش پیدا می‌کند هم جلوی این قضیه گرفته خواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر خاطرنشان کرد: شهرداری این شهرستان ساخت سلول‌های دفن بهداشتی را بر اساس دستورالعمل موجود آغاز کرده و سلول شماره یک تقریباً حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل بحث اعتبارات مالی تحقق پیدا نکرده است.

سلیمانی یادآور شد: اگر فاز بعدی این پروژه انجام شود هم شیرابه‌ها اصولی‌تر مدیریت خواهد شد و هم از مسائلی که وجود دارد جلوگیری می‌شود. خوشبختانه جای هیچ نگرانی وجود ندارد، میزان دود متصاعد شده ناچیز است اما همین مقدار ناچیز نیز باید مدیریت شود.

وی اضافه کرد: مشکل دیگری که در بحث پسماند وجود دارد بحث نخاله‌های ساختمانی است که متأسفانه در محیط پیرامون شهری قابل مشاهده است. در آخرین کارگروه مدیریت پسماند برگزار شده در شهرستان، شهرداری‌ها ملزم شدند مکانی را مشخص کنند تا پس از تأیید محیط زیست نخاله‌های ساختمانی به آنجا منتقل شود.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان بندر ماهشهر گفت: شهرداری‌های بندر امام و چمران نیز ملزم شده‌اند که جایگاه‌های قدیمی دفن زباله را پاکسازی و نسبت به کاشت درخت در آن مکان‌ها اقدام کنند. پاکسازی انجام شده اما متأسفانه آنگونه که باید رضایت محیط زیست را جلب نکرده‌اند.

سلیمانی در پایان تأکید کرد: آنچه مهم است بحث فرهنگسازی در جامعه شهری است. مردم باید در این راستا هم به کمک شهرداری و هم به کمک محیط زیست بیایند. خواسته و انتظاری که داریم این است شهروندان با یاری رساندن به شهرداری و محیط زیست، شهرستان بندر ماهشهر را در بحث مدیریت پسماند به الگویی برای شهرهای همجوار تبدیل کنند.

گزارش از: فرشاد آل‌ناصر

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.