گفتگوی ویژه و چالشی با اسماعیل طرفی؛ از حوزه جوانان و ورزش تا خبر و رسانه

خبرنگار پایگاه خبری ورزش و جوانان اینبار برای مصاحبه به سراغ شخصی رفته که هم در حوزه جوانان و هم در حوزه ورزش دستی در کار دارد و هم رسانه ای است و هم تولدش مصادف است با روز خبرنگار!

اسماعیل طرفی؛ وی متولد پانزدهمین روز از دومین ماه تابستان است.

از این جوان آینده دار ماهشهری دعوت کردیم تا به مناسبت زادروزش و روز خبرنگار، گفت و گوی نسبتا مفصلی با وی داشته باشیم.

 

خبرنگار: قبل از شروع گفتگو از شما می خواهیم تا به سوالاتمان بدون در نظر گرفتن هیچ شرایطی و صریحا پاسخ دهید.

اسماعیل طرفی: (لبخند) چشم؛ حتما.

اسماعیل طرفی

 

خبرنگار: اول از هرچیز بفرمائید چند سمت در ماهشهر دارید؟

طرفی: هیچ سمتی ندارم (لبخند) لذت می برم به توسعه و پیشرفت شهرم کمک کنم. در حال حاضر این افتخار را دارم که به عنوان مشاور فرماندار شهرستان بندرماهشهر در امور جوانان و سازمان های مردم نهاد خدمت داشته باشم، همچنین مدتی است که به عنوان مشاورعالی هیات ورزش های همگانی و رئیس کمیته ادارات و نهادها و در کنار مجموعه خوب ورزش های همگانی شهرستان باشم.

 

خبرنگار: شما خبرنگار هم هستید؟

طرفی: یکی از افتخارات زندگی ام ورود به حرفه ی… [واژه ای در وصف این مقام پیدا نمی کنم] خبرنگاریست. در حال حاضر مدیر مسئول پایگاه خبری عصر جنوب هستم و به زودی ان شاءالله با دریافت مجوز چاپ از هیات نظارت بر مطبوعات، هفته نامه نیز به مجموعه خبری عصر جنوب اضاف خواهد شد.

 

خبرنگار: آیا تحصیلات مرتبط با خبرنگاری دارید؟

طرفی: خیر ، رشته تحصیلی بنده کارشناسی ارشد محیط زیست است و یکی از دلایلی هم که کار رسانه را علاقه دارم، بیان مشکلات و واقعیت های زیست محیطی و مطالبه و ارائه راهکار در این خصوص می باشد که ورود به آن بحث مفصلی می طلبد و مطالب زیادی را در این خصوص قلم زده ام.

 

خبرنگار: کار خبرنگاری در حوزه های دیگر فعالیتتان تاثیری گذاشته است؟

طرفی: قطعاً؛ در حوزه رسانه با مشکلات مختلف آشنا می شویم و راهکارهای بسیار ارائه می کنیم. اما گاهاً توجهی نمی شود، زمانی که تصمیم گیرنده خودمان باشیم قطعا می توانیم به راحتی در مسائلی که می دانیم برای مردم اهمیت بیشتری دارد ورود کنیم که تا کنون موجب رضایت عموم بوده.

خبرنگار: مثلا چه کارهایی؟

طرفی: به عنوان مثال؛ در شهری مانند ماهشهر که مردم بیشتر در طول هفته در خانه هستند و به هردلیلی کمتر فضایی برای تفریح و گذران اوقاتشان به وجود می آید، باید با راه اندازی برنامه هایی، ضمن پر کردن این خلاء مسائل شهروندی و آموزشی و فرهنگی در دل آن بگنجانیم تا خروجی دلخواه را داشته باشد.

مانند جشن روز جوان که در پارک فردوس بندرماهشهر برگزار کردیم. در سه بعد؛ ولادت امام سجاد (ع) که می شود بعد مذهبی و سخنران در ابتدای مراسم مطالبی را در بعد خصوصیات اخلاقی این امام بزرگوار بیان داشتند، بعد دیگر، روز ملی جوان که در حوزه مسائل اجتماعی و ارائه راهکار به جوانان در خصوص حل مشکلات بود و شبه کارگاه آموزشی برگزار شد و در انتها بعد مفرح بودن برنامه که با هنرنمایی جوانان بومی بندرماهشهر از اجرا تا بخش موسیقی و نمایش و شعر و … دست جوانان همین شهر بود و با آن استقبال بی نظیر مردم نشان دادند که واقعاً بچه های هنری گل کاشتند.

ببخشید صحبت ها طولانی شد… (لبخند)

اسماعیل طرفی

خبرنگار: شیرین ترین خاطره تان در سال ۹۵ چه بود؟

طرفی: قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر، صعود نفت آبادان به لیگ، قهرمانی پتروشیمی، صعود شاهین ماهشهر و … (خنده؛ همش ورزشی شد)

خبرنگار: این که میگن طرفی قراره کاندیدای انتخابات شورای شهر بشه درسته؟

طرفی: هرجا باشم قطعا تنها برای مردم و پیشرفت منطقه ام خدمت می کنم و تمام تلاشم را در این راستا بکار می گیرم و هرجا خدا بخواهد همانجا خدمت خواهم کرد.

خبرنگار: بدترین خاطره امسالتان چه بود؟

طرفی: سخت ترین روزها، روزهای پراسترس آتش سوزی پتروشیمی بوعلی بود که خداراشکر با همت همه دست اندرکاران و فداکاری آتش نشانان در خط مقدم، بدون هیچ مشکلی به پایان رسید و بنده این افتخار را داشتم که ۷۲ ساعت در آنجا باشم و سعی کنیم سالم ترین مطالب به دست مردم برسد که جا داره به همه همکاران خوبم خداقوت بگم که سه روز بدون یکساعت خواب درآنجا حضور داشتند تا جلوی انتشار شایعات را بگیرند و خبرهای دقیق را به مردم منطقه برسانند.

خبرنگار: از اینکه به حرفه رسانه ورود کردید رضایت دارید؟

طرفی: افتخار میکنم و همیشه سعی می کنم که در راستای بیان واقعیت ها و مردم حرکت کنم.

خبرنگار: در حوزه ورزش، جوانان و یا سمن ها در فصل تابستان چه برنامه هایی دارید؟

طرفی: از ۲۱ مرداد جاری نخستین جشنواره ورزشی پاسداشت مقام آتش نشانان فداکار در ۵ رشته ورزشی و دو بخش آقایان و بانوان استارت خواهد خورد و تا ۶ شهریور نیز ادامه دارد. در اینجا جا دارد از رئیس هیات شطرنج و دبیر کمیته جناب آقای سیستان بخاطر ثبت جهانی شطرنج با نام آتش نشانان فداکار قدردانی کنم.

همچنین در نیمه نخست شهریور ماه با همکاری سرکار خانم صادقی مشاور امور بانوان فرمانداری و همچنین مشارکت سمن های شهرستان برنامه ای به مناسبت سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و همچنین جشنواره غذای خیریه خواهیم داشت که جادارد ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) خداقوت ویژه به خانم صادقی بگیم که واقعا در اکثر فعالیت ها با امور جوانان که حوزه مربوط به بنده است همکاری داشته ایم.

خبرنگار: اخیراً خیلی فعال تر شدید و مطالبی در حوزه های مختلف شهری می نویسید! چرا؟

طرفی: چالشی شد؟! والا در این خصوص در حال تهیه کتابچه ای دارای بخش های مختلف با نام ماهشهر ۱۴۰۰ هستیم که میتواند برنامه و یا چشم انداز و نقشه راهی برای رفع مشکلات این شهر باشد، یکی از مشلات ما عدم برنامه محوری است. اگر بر اساس برنامه پیش برویم می توانیم به چشم اندازهای یک شهر ایده آل چه در حوزه فرهنگ و هنر، چه در حوزه گردشگری و سرمایه گذاری و یا محیط زیست و عمران و سایر … نزدیک شویم.

خبرنگار: در بخش NGO ها چطور؟

طرفی: تعداد سمن ها خیلی خوب است اما ، متاسفانه سازمانها به صورت فصلی کار می کنند، ابتدا با شتاب خیلی زیادی کار می کنند اما رفته رفته فعالیتشان کمتر می شود، ما سعی می کنیم همه برنامه هایمان را با همکاری سمن ها انجام دهیم، امیدواریم سایر سازمان ها هم همین کار را کنند تا شاهد مشارکت بیشتر مردم در امور باشیم که نهایتا منجر به افزایش رضایتمندی و حل مشکلات توسط خود مردم خواهد شد.

اسماعیل طرفی

خبرنگار: اولین چیزی که با شنیدن نام این همکاران خبرنگار به ذهنتون میرسه را بفرمایید؟

طرفی:

داریوش اصغرزاده:  استاد همه خبرنگاران، آقای اصغرزاده پدر خبر شهرستان است.ان شاالله همیشه سلامت باشند و سایه شان مستدام

غلام حیاتی: یک دوست خانوادگی

رحمان یابری:  دور اندیش

محمد کعب خیری: با معرفت و پای کار

فرشاد آلناصر:  با کلاس و صاحب سبک

مرتضی جعفری: رفیق پرانرژی

وحید کاظمی نژاد: آرامش ، خیلی آرام و با منطق است،معمولا خبرهای مثبت از ایشان میبینیم.

آقای شریعت:  مرد دوست داشتنی و هنرمند عرصه خبر، ایشان از شاعران نامدار استان و کشورند.

علی چاروسایی :  رفیق قدیمی

احسان خجسته فرد:  مهربان

سالار قاسمپور:  ورزش دوست متعصب

مهدی اصغری نیا:  ان شاالله همسفر کربلا

اسماعیل طرفی:  (نمیدونم باید دیگران نظر دهند) و اما  نظر خبرنگار پایگاه خبری ورزش ماهشهر در مورد ایشان: مرد خستگی ناپذیر

 

سوال آخر: خبرنگارها پولدارند؟

طرفی:بله، خیلی پولدارند! (فعل معکوس) متاسفانه خبرنگارها مشکلات بسیاری دارند. از دریافتی هایشان که نزدیک به صفر است تا مشکلات بیمه و … توجهات هم خیلی کم است علیرغم تلاش این قشر در شرایط سخت و خطرناک اما کمترین توجهات هم به این قشر پرکار است. مطمئنا یک خبرنگار ظرفیت و پتانسیلی ست که می توان به خوبی از آن بهره گرفت، اما تنها به قول های فراموش شده ای که ۱۷ مرداد به ۱۷ مرداد داده می شود ختم شده است.

استاندار سابق طرحی داشت با نام خرید کالا و خدمات درون استانی که ما در بندرماهشهر هم همان طرح را به نام خرید کالا و خدمات درون شهرستانی و استانی داریم! اگر به دنبال اجرای اقتصاد مقاومتی، گردش سرمایه و پیشرفت شهرمان هستیم باید همه سازمان های ما هم خرید کالا و خدماتشان را با اولویت داخل شهرستان و استان انجام دهند. اگر این اتفاق در عمل اجرایی شود مطمئنن هم شغل ایجاد کرده ایم و هم مشکلات گوناگون به مرور حل خواهد شد. یکی از آنها که مرتبط با بحث اکنون است خدمات رسانه ای است که توجهی به این مسئله نشده است.

 

کلام آخر:  در خصوص خبرنگاران؛ گاهی اوقات احتمال دارد خبرنگاری مطلبی را منتشر کند که برخی عزیزان نپسندند.
شاید دلیلش تفاوت سلیقه باشد.

همانگونه که برخی بزرگواران نمیپسندند، قطعا مورد پسند برخی دیگر واقع خواهد شد که در این خصوص خواهش میکنم احترام منتشر کننده خبر حفظ شود، چرا که قرار نیست هر آنچه مورد پسند و یا سلیقه ماست منتشر شود.
رکن چهارم دموکراسی رسانه ها هستند که هرچه آزادتر باشند، قطعا فساد و تخلف نیز کمتر خواهد بود. لذا از همه عزیزان خواهشمندم در این خصوص نظر شخصی را به کل تعمیم ندهند و نسبت به این موضوع عنایت ویژه داشته باشند.

در پایان؛ ضمن تبریک مجدد روز خبرنگار به شما، آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه مخاطبان خوبتان و همشهریان بندرماهشهری و خوزستانی و ایرانیان و درکل، انسان ها دارم.

به امید ساختن روزهای بهتر/ یا علی

تهیه شده توسط: حیات نوشادی

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.