بررسی آلودگی های زیست محیطی ناشی از آتش سوزی پتروشیمی ماهشهر/ احتمال ایجاد آلودگی بسیار زیاد است

عصر جنوب – asrejonoob.ir: بررسی های میدانی به منظور شناسایی میزان آلودگی های ناشی از آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر به آبهای خلیج فارس تا یک ماه آینده به طول خواهد انجامید.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با مانا اظهار داشت: بررسی های کارشناسان محیط زیست دریایی مبنی بر آلودگی های زیست محیطی به وجود آمده ناشی از آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر آغاز شده است.
پروین فرشچی گفت: این بررسی ها به منظور شناسایی آلودگی های احتمالی از اهمیت بسیار زیادی در حفاظت محیط زیست دریایی منطقه برخوردار است.
وی اذعان داشت: این احتمال وجود دارد موادی که برای اطفاء حریق استفاده شده از طریق رودخانه وارد آبهای ساحلی خلیج فارس شده باشد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، همچنین اثرات زیست محیطی در آبهای ساحلی خوزستان ناشی از افزایش درجه حرارت دمای منطقه به دلیل آتش سوزی باید بررسی شود.
وی گفت: علاوه بر این یکی از دیگر از عواملی که طی آتش سوزی رخ داده در پتروشیمی ماهشهر می تواند منجر به آلودگی شود، دوده های وارد شده در هوا است که احتمال نشسته شدن این دوده ها روی آبها و ایجاد آلودگی بسیار زیاد است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: مطالعات دقیق به منظور شناسایی کامل آلودگی های احتمالی ایجاد شده، حداقل یک ماه به طول خواهد انجامید.
به گفته وی، هم اکنون این بررسی های میدانی در آبهاd ساحلی استان خوزستان توسط کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان صورت می گیرد اما در صورت لزوم کارشناسانی از سازمان حفاظت محیط زیست به منطقه اعزام خواهند شد.
فرشچی در ادامه بیان داشت: پس از اتمام بررسی های میدانی و مطالعات کامل در این خصوص، در صورت شناسایی آلودگی ناشی از آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر اقدامات لازم جهت کاهش و یا رفع آلودگی صورت خواهد گرفت.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: مهمترین اثر این آلودگی ها می تواند متوجه آبزیان شده و ادامه حیات آنها را به خاطر اندازد؛ لذا ضروری است هر چه سریعتر نسبت به شناسایی و کاهش آلودگی ها اقدام شود.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان خوزستان نیز در این خصوص به خبرنگار مانا گفت: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست استان هم اکنون در حال انجام ارزیابی زیست محیطی در آبهای استان هستند تا مشخص شود چه میزان آلودگی بر محیط زیست دریایی اثر گذار بوده است.
احمد رضا لاهیجان زاده بیان داشت: در حال حاضر نمی توان اظهار نظر قطعی در خصوص میزان آلودگی به وجود آمده ناشی از آتش سوزی مجتمع پتروشیمی ماهشهر را بر محیط زیست خلیج فارس عنوان کرد.
وی تصریح کرد: اما آنچه که مشهود است اینکه تصاویر به دست آمده از ماهواره ها حاکی از این است که دود زیادی به سمت خلیج فارس حرکت کرده است که به طور قطع ذرات این دود در دریا وارد شده اند.
این مقام مسئول در استان خوزستان گفت: همچنین پساب فاضلاب مجتمع پتروشیمی ماهشهر وارد آب شده که این پساب ها حاوی آلودگی بسیار زیاد ناشی از آتش سوزی بوده اند.
وی تاکید کرد: پس از اتمام مطالعات تکمیلی نتایج به دست آمده و میزان آلودگی ها به منظور انجام اقدامات لازم اعلام خواهد شد.
گفتنی است، شرکت پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان، در منطقه ویژه اقتصادی واقع است که در تاریخ های شانزدهم و هفدهم تیرماه امسال دچار حریق و در آتش سوخت.
با توجه به مدت زمان طولانی تداوم آتش سوزی، بدون شک به دلیل استفاده از مواد اطفاء حریق، دود فراوان و درجه حرارات بالای ایجاد شده در منطقه آسیب های فراوانی به محیط زیست وارد شده است.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.