شهر من اقدام و عمل می خواهد!/ نیزارهای ورودی ناحیه صنعتی، معضل شهروندان بندرماهشهر

عصر جنوب – asrejonoob.ir: در ۱۹ اردیبهشت سال ۹۳ یعنی بیش از ۲ سال پیش یادداشتی را با موضوع “نیزارهای بندرماهشهر؛ تهدید یا فرصت؟” ر رسانه ها منتشر شد.

در آن یاداشت پیشنهاداتی پیرامون معضلات و مشکلات وجود نیزار در شهر، راه های از بین بردن نیزارها و حتی ایجاد مراکز تفریحی، توسعه فضای سبز و کاشت درختان مثمرثمر در محل های پاکسازی شده از وجود نیزار ارائه گردید.

همان سال با دستور فرماندار بندرماهشهر و ایجاد کمیته زیباسازی، نیزارهای ورودی ماهشهر واقع در پشت دانشگاه آزاد اسلامی برچیده شد.

اما برچیده شدن نیزارها محدود به همان قسمت شهر ماند و زمینی که می شد تبدیل به یک مرکز بزرگ تفریحی گردد، جاذبه ای برای جذب گردشگران و توقفگاهی برای مسافران رهگذر باشد، به حال خود رها شد.

اجرای طرح های تفریحی با مشارکت سرمایه گذاران در آن مکان نه تنها می توانست منجر به ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری، بلکه در بحث اشتغالزایی و برند شهری می توانست اقداماتی را انجام داد.

Hisilicon Balong

دوسال بعد؛

همان نیزارهایی که دو سال پیش می توانستیم با هزینه کمتر برچینیم و پروژه های تفریحی و زیباسازی تعریف کنیم، اکنون باید با هزینه ی گزاف و ۲ سال بعدتر اجرا کنیم! این اختلاف بودجه را باید از بودجه ی شهری که شهروندان صاحبین اصلی آنند صرف کنیم و نه تنها ۲ سال شهروندان را از داشتن محیطی پویا محروم کرده ایم، بلکه ۲ سال محلی که به اذعان رئیس وقت شورای اسلامی شهر، محل تجمع جانوران موذی، خطرناک و حتی برخی خزنده های وحشی شده و اثرات منفی زیست محیطی و بهداشتی را به دنبال داشته است تشدید کرده ایم.

** نیزارهای اطراف کریدور نفتی، یا اطراف لوله های انتقال نفت در منطقه بین ورودی ناحیه صنعتی 

کریدور انتقال نفت درون محدوده شهری ماهشهر مدت‌هاست بلااستفاده شده‌ است.

سال‌ها پیش مصوب شد که این کریدور به طور کامل جمع‌آوری شود و از خطوط لوله‌های موجود تنها یک خط باقی بماند.

موضوعی که در سال ۹۳ رئیس وقت شورای اسلامی بندر ماهشهر، با گلایه از مناطق نفت‌خیز جنوب خواستار جمع آوری فوری آنها شده بود.

در آن سال، رئیس شورای اسلامی شهر ماهشهر با اخطار شدید به شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به منظور پیگیری و انجام سریع این پروژه، گفته بود: در صورت مشاهده کوتاهی مجدد در انجام این پروژه دیگر تحمل نمی‌کنیم و از راه‌هایی که قانون در برابر ما می‌گذارد، حقوق شهر و شهروندان را مطالبه خواهیم کرد.

koridor

خرداد سال ۱۳۹۵؛

“فرماندارشهرستان بندرماهشهر بر رسیدگی سریع به معضل نیزارهای اطراف کریدور نفتی تاکید کرد.”

این عنوانی بود که در پورتال شهرداری بندر ماهشهر نقش بسته است.

عنوانی قابل تامل! بدین معنا که در ۲ سال گذشته هیچ اقدام و عملی اتفاق نیافتاده و برخوردی که قرار بود حقوق شهر و شهروندان را مطالبه کند رخ نداده است!

این بدین معناست که در سال های گذشته علی رغم تاکید نخبگان و کارشناسان محیط زیست، هیچ توجهی به این معضل مهم که میتواند مشکلات عدیده ای را برای شهر و شهروندان ایجاد کند، نشده و آنچه که کوتاهی و کارشکنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان شده بود را پیگیری مجدانه نکرده ایم. حقوق شهر و شهروندان را مطالبه نکرده ایم و اگر هم کرده ایم توان رسیدن به نتیجه مثمرثمر برای شهر و شهروندان را نداشته ایم.

در این باره با مدیر روابط عمومی شرکت مناطق نفت خیز جنوب گفتگویی داشتیم که وی در این باره با اظهار بی اطلاعی کرد.

photo_2016-06-25_15-29-50

اما نیزار چیست؟

نیزار ترجمه واژه wetland است. رایج ترین تعریف نیزارها را انجمن ماهی و حیات وحش آمریکا ارائه داده است: نیزارها زمینهای انتقالی بین سیستم‌های خاکی و آبی هستند که در آنها سطح آب معمولا در سطح یا نزدیک سطح زمین قرار دارد یا زمین با آب کم عمقی پوشانده شده است. اساسا تمام نیزارها دارای خاکی هستند که به صورت دوره‌ای با آب پوشانده یا اشباع می‌شود.

این خاکها به عنوان خاکهای hydic شناخته می‌شوند و گیاهانی که به این خاکها خو کرده‌اند “آب دوست” یا hydrophyte نامیده می‌شوند.
“آب دوست”، واژه کلیدی این تعریف است. برای از بین بردن نیزارها باید از رسیدن آب یا رطوبت به ریشه این گیاهان جلوگیری کرد. به همان شیوه که در سال ۹۳ نیزارهای پشت دانشگاه آزاد برچیده، منشاء آبی که باعث مرطوب شدن محل می شد قطع و زمین موجود پس از خاکریزی، کمپکت شد.
چرا نیزارها نباید در محیط شهرها وجود داشته باشند؟
یکی از معضلات شهری، وجود نیزار در محدوده شهرهاست که نه تنها باعت به وجود آمدن منظره ای ناپسند و بوی نامطبوع، بلکه باعث تجمع جانوران موذی، خطرناک و حتی برخی خزنده های وحشی می شود و اثرات منفی زیست محیطی و بهداشتی را به دنبال دارد. موضوعی که باعث انتشار انواع آلودگی ها در سطح شهر و محل زندگی شهروندان نیز خواهد شد.
می توان از محل های دارای پوشش نیزار به عنوان مناطق مورد علاقه معتادان و کارتن خواب ها نام برد که سلامت و امنیت شهر و شهروندان را به خطر می اندازد.
گاهاً آتش سوزی در نیزارها باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای شهروندان می شود.
محل نیزارهای بین ماهشهر و ناحیه تبدیل به مکانی مانند پارک دبستان آبادان می شود!
در اردیبهشت ماه ۹۳ رئیس شورای اسلامی بندر ماهشهر تاکید کرد: پس از ساماندهی مکانی که اکنون به نیزار و محل تجمع جانوران موذی و خطرناک شده، پارکی همچون پارک معلم آبادان احداث شود.
البته می شد مکانی بهتر از پارک معلم هم احداث کرد، اما فعل خواستن باید صرف می شد. می باید به جای شعار، اقدام و عمل را سرلوحه کار قرار می دادیم و در ابعاد مختلف وجود این نیزار ها در قلب شهر را احساس می کردیم و در ابعاد بهداشتی و زیست محیطی و زیباسازی احساس تکلیف می کردیم.
می توانستیم با امتداد پارک ۶۸ هکتاری والحاق پارک خطی (منطقه بین ماهشهر و ناحیه صنعتی) به آن، پارک سلامتی را که می توانست مکانی برای پیاده روی، دوچرخه سواری با وجود فضای سبز و آلاچیق های منحصر به فرد و نورافشانی زیبا به وجود آور و به سلامت شهروندان تزریق روحیه شهروندی بیش از پیش توجه کرد.
می توانستیم به توسعه مناطقی مانند شهرک رجایی کمک کنیم و از محرومیت موجود در آن منطقه بکاهیم.
photo_2016-06-25_15-49-07
شعار و تبلیغات به جای اقدام و عمل؛

یکی از تاکسی داران ترمینال ناحیه صنعتی به خبرنگار عصر جنوب می گوید: سالهاست که این منطقه چشم انداز بسیار زشتی را به وجود آورده و بی توجهی و کم کاری در این خصوص تبدیل به بحث داغ شهروندان درون تاکسی شده است.

وی معتقد است: به دلیل وجود نیزارهای انبوه و متراکم، شب ها حتی برخی برای عبور از این مکان هراس دارند و به مکانی ترسناک در میان شب تبدیل شده است.
دیگر شهروندی می گوید: در سالهای قبل اینجا نیزاری وجود نداشت و زمین خاکی بود که چندین لوله از میان آن می گذشت؛ وی ادامه می هد: به خاطر دارم در سال های دور مقداری کار شد در اینجا و چند آلاچیق و پساده رویی در اینجا کار شد اما دیگر هیچ توجهی نشد تا اینکه به این روز در بیاید.
وی از ناامیدی می گوید؛ دیگر هیچ امیدی به توسعه نداریم. خداکند کسی بیاید که برای مردم کار کند!
** کلام آخر: طی روزهای اخیر ده ها پیام از شهروندان ماهشهری برای تهیه گزارش در این خصوص، به این رسانه ارسال شده است و در میان هیاهوی تبلیغاتی که خبر از چرخ و فلک ۳۰ میلیاردی و هتل چندین میلیاردی می داد، مردم ماهشهر خواهان توسعه و توجه به مشکلات درون شهری اند.
مردم بندرماهشهر می گویند؛ دیگر از شعار و تبلیغات و مصاحبه های پی در پی تبلیغاتی بیهوده خسته شده اند! می گویند: شهر ما اقدام و عمل می خواهد! شهر ما صرف فعل خواستن را می خواهد. ماهشهری که پر است از مشکلات مختلف، “اتحاد و شنیدن صدای محرومیت” را می طلبد، نه مصاحبه های تبلیغاتی را.
photo_2016-06-25_19-07-06
photo_2016-06-25_16-01-16
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.