لزوم توجه ویژه به توسعه گردشگری آبی در بندرماهشهر/ اسماعیل طرفی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: اسماعیل طرفی: امروزه یکی از مهمترین راه های درامد زایی در دنیا کسب درامد از ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی است. این صنعت ؛ اﻣﺮوزه در ردﻳﻒ ﺻﻨﻌﺖ ﻫﺎی ﭘﺮ درآﻣﺪ، ﭘﺎک و ﻛﻢ ﻫﺰﻳﻨﻪ دﻧﻴﺎ ﻗﺮار دارد که کشورها و شهرها در توسعه بیشتر زیرساخت های گردشگری و در نتیجه جذب توریست بیشتر با یکدیگر مسابقه گذاشته اند.

در تعریف گردشگر آمده است؛

مجموعه فعالیتهای فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می‌کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذراندن اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی‌شود» براین اساس کسانی که شامل این تعریف می‌شوند نیز گردشگر نامیده می‌شوند.

صنعت گردشگری می تواند نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز داشته باشد.

این صنعت؛ پس از صنایع نفت و خودروسازی در رتبه سوم درآمدزاترین صنایع در دنیا قرار دارد.
با تکیه بر این صنعت می توانیم حتی طبق فرمایش مقام معظم رهبری وابستگی به نفت را کاهش دهیم.

پس این صنعت پاک و اشتغالزا نیازمند توجه ویژه است.

شاید بهتر است برای صنعت گردشگری در کشومان، نام صنعت پنهان را در نظر بگیریم. چرا که ظرفیت وجود دارد، اما نیازمند توجه ویژه است. نیازمند توسعه و ایجاد زیرساخت مناسب برای بهره برداری می باشد.

همچنین؛ رونق گردشگری نشاط اجتماعی را هم به همراه خواهد داشت.
مطلب فراوان است و ادامه مقدمه، مطالعه متن را از حوصله خارج خواهد کرد. در ادامه اشاره ای به یکی از شاخه های این صنعت پنهان در کشورمان خواهیم داشت؛

**گردشگری آبی
گردشگری آبی می تواند هر نوع فعالیت با هدف ورزش، تفریح و سرگرمی در ارتباط با آب باشد.
یکی از ظرفیت های بالقوه گردشگری ایران، دریا و ساحل است که هم ابعاد گسترده ای برای سرمایه گذاری دارد و از جذابیت بالایی توریستی نیز برخوردار است، خوزستان نیز از این مهم بی بهره نیست و این مهم به عنوان مزیت برتر شمرده می شود.

*قایق سواری، ماهی گیری، شنا، قواصی، موج سواری، جت اسکی، وجود مکانهای جذاب دریایی، اقامت در کنار ساحل و دریا و حتی مشاهده مناظر زیبای دریایی و میل کردن غذای دریایی در میان آب و بسیار موارد دیگر* می تواند از جمله جاذبه های این نوع گردشگری به شمار آید.

استان خوزستان با دارا بودن۸۳۱ کیلومتر نوار ساحلی و ۲۰۰ کیلومتر خط ساحلی  با خلیج فارس یکی از استان های مستعد برای رونق این صنعت ارزشمند می باشد.
همچنین وجود جزایری همچون قبر ناخدا، قمر و دارا با نوار ساحلی به‌طول۱۰۰ کیلومتر لزوم اهمیت و توجه بیشتر به این صنعت را اثبات می کند.

بندر ماهشهر به دلیل وجود بنادر بزرگی همچون “مجتمع بندرامام خمینی، مجیدیه، سیف، سمایلی و وجود چندین جزیره در خور موسی و دهانه خلیج فارس و حتی وجود خوریات متعدد که برخی از این خوریات تا درون شهر نیز منشعب می باشند و سواحل بسیار، دارای پتانسیل بالقوه بسیار قوی در حوزه گردشگری دریایی و یا آبی می باشد.

البته که در طی دو سال گذشته در ایام نوروز توجه ای هم به این مقوله شده است تا آنجا که شاهد استقبال ده هزار نفری در نوروز ۹۵ بودیم که این خود نشان دهنده وجود این پتانسیل بالقوه می باشد.

اما وجود این ظرفیت موجود و قوی نباید محدود به یک زمان ۱۵ روزه خاص شود و میتوان با بهره گیری از این پتانسیل، بندر ماهشهر را به یکی از قطب های جذب گردشگر در استان خوزستان و حتی کشور تبدیل کرد.

یکی از الزامات استفاده از این پتانسیل و حرکت به سوی تبدیل شدن به قطب گردشگری آبی منطقه، توسعه زیر ساخت های گردشگری می باشد.

در صنعت گردشگری بخش های دولتی و خصوصی مکمل یکدیگر هستند و عدم وجود یکی از آنها باعث بروز ناکارآمدی دیگری می شود.
از زیرساخت های مهم و لازمه های توسعه گردشگری در یک منطقه می توان به وجود خطوط ارتباطی مناسب، هتل ها، مراکز خرید مجلل، و… اشاره داشت.

بندر ماهشهر با برخورداری از هر چهار راه ارتباطی (خط آهن، خط هوایی، آزادراه و دریایی) یکی از بهترین مناطق کشور برای سرمایه گذاری به شمار می رود.

همانگونه که طی دو دهه گذشته بیشترین سرمایه گذاری صنعتی کشور در این منطقه صورت گرفته است.

می توان با معرفی این منطقه مستعد به سرمایه گذاران و تعریف چشم انداز گردشگری مناسب، در جذب سرمایه گذار موفق بود.

اما؛ متاسفانه طی سالیان گذشته شاهد ورود برخی سازمان های اجرایی به موضوعات توسعه زیر ساختی و رقابت با بخش خصوصی بوده ایم که این موضوع به جای جذب سرمایه گذران، دفعآنان را به همراه داشته است.

چرا که وظیفه این سازمان ها فراهم آوردن زمینه حضور سرمایه گذاران و نه رقابت با آنان می باشد.

شاید اگر در طی سالیان اخیر به جای ساخت و سازهای رقابتی با بخش خصوصی، به سوی توسعه نرم! و تدوین سند چشم انداز مناسب با توجه به ظرفیت های موجود متمرکز می شدیم، سپس به سمت و سوی جذب سرمایه گذار و ترغیب بخش خصوصی و یا حتی اجرای پروژه های مشارکتی متمایل می شدیم، اکنون وضعیتمان از آنچه اکنون هستیم بسیار جلوتر بود.
در ادامه؛
بخش کوچکی از  پروژه هایی که می توان برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه جهت حضور سرمایه گذران تعریف کرد، می تواند شامل “دهکده و هتل های دریایی، توسعه ورزش های مفرح آبی، دریاچه های تفریحی مناسب و مجهز به آبنماهای به روز، بهره بردن از وجود دلفین که یکی از زیست گاه های این نوع جانور دریایی در منطقه می باشد، ساخت رستوران ها، فست فود ها و کافی شاپ های دریایی، آلاچیق های چوبی و المان های مناسب بمو  مجتمع های تفریحی آبی و سفرهای کوتاه دریایی باشد.”

که البته تعریف پروژه ها کار کارشناسی دقیق و سپس تدوین سند چشم انداز توسعه گردشگری، متناسب به ظرفیت های موجود را می طلبد  که متاسفانه تا کنون این مقوله مهم مغفول مانده است.

جهت جلوگیری از طولانی شدن نوشتار، ادامه این یادداشت در بخش دوم تقدیم حضور دوستان خواهد شد.
ارادتمند / اسماعیل طرفی ۳۱ خرداد ۹۵

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.