لزوم توجه ویژه به محیط زیست ماهشهر در کنار ساخت فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: احسان خجسته فرد: یکی از مناطقی که در استان خوزستان تراکم بالای صنایع آلاینده را دارد، شهرستان بندرماهشهر است که این موضوع ضرورت توجه ویژه به توسعه حفاظت از محیط زیست را بیشتر میکند و به نوعی می طلبد یک تعادل میان توسعه صنایع و حفاظت از محیط زیست ایجاد شود.

 هر ساله بر اساس یک تقویم جهانی ۵ ژوئن که امسال مصادف با ۱۶ خرداد می باشد به عنوان روز جهانی محیط زیست نامگذاری می شود و در ایران این مناسبت به صورت هفته محیط زیست گرامی داشته می شود که هر ساله بنا بر شرایط زیست محیطی،شعاری نیز برای این هفته انتخاب می گردد که شعار امسال این هفته “به سوی طبیعت، برای زندگی ” اعلام شد.

یکی از مناطقی که در استان خوزستان تراکم بالای صنایع آلاینده را دارد، شهرستان بندرماهشهر است که این موضوع ضرورت توجه ویژه به توسعه حفاظت از محیط زیست را بیشتر میکند و به نوعی می طلبد یک تعادل میان توسعه صنایع و حفاظت از محیط زیست ایجاد شود.

قطعا نهادی که وظیفه پیشتازی و تعامل بیشتر با اداره حفاظت از محیط زیست را برعهده دارند، خود صنایع پتروشیمی هستند و هر کدام از آن ها باید در کنار تلاش برای افزایش بهره وری صنعتی، توجه ویژه ای را به سلامت محیط زیست منطقه داشته باشند.

چندی پیش مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد که این شرکت برای تاسیس فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی به دنبال تامین زمین مورد نیاز است.

شاهدایی در این باره می گوید: طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در دست مطالعه است تا مشخص شود که این طرح به چه میزان زمین برای توسعه نیازمند است و چه واحدهای تولیدی در این منطقه راه اندازی خواهند شد.

این توسعه در حدی است که سازمان را با کمبود زمین هم مواجه کرده است و معاون وزیر نفت می گوید: هرچند برای تحقق این موضوع با کمبود زمین مواجه هستیم اما کار بزرگی در دستور کار قرار دارد و توسعه منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و احداث فاز ۲ آن در مرحله مطالعه است و این طرح قرینه منطقه ویژه فعلی و آن‌سوی جاده اجرایی خواهد شد.

البته شاهدایی این را هم گفته که برای تحقق این موضوع ابتدا باید الزامات آن از جمله مجوزهای زمین و مجوزهای محیط زیست فراهم و اخذ شود و در تلاش هستند که به محض اخذ این مجوزها، فعالیت‌های توسعه‌ای آغاز شود.

قطعا راه اندازی فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی می تواند فاکتوری باشد برای توسعه هرچه بیشتر شهرستان و حتی استان خوزستان؛ اما سوال اصلی اینجاست که آیا شهرستان بندرماهشهر از لحاظ زیست محیطی تحمل اضافه شدن همین مقدار آلایندگی را دارد یا خیر؟

به هر حال در صورتی که پس از بررسی های دقیق کارشناسانه مجوز ساخت فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر شد، نباید سلامت محیط زیست منطقه که حالا هم چندان در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد، بیشتر به خطر انداخته شود.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.