چگونه منصور قمر محبوب ترین فرماندار خوزستان شد؟/ بخش اول

عصر جنوب – asrejonoob.ir: همین یکی دو هفته پیش بود که استاندار سابق خوزستان دست به تغییرات و جابجایی های گسترده در سطح استان زد.

گفته شد در این جابجایی ها، منصور قمر فرماندار شهرستان بندرماهشهر هم با توجه به عملکردش در فرمانداری بندرماهشهر  ارتقاء پستی گرفته و قرار است به مدیرکلی سیاسی استان خوزستان منصوب شود.

خبری که تنها چندساعت پس از انتشارش در کل شهرستان و استان دست به دست چرخید و باعث موج عظیم تماس ها برای کسب صحت خبر شد.

با قوت گرفتن خبر، موج عظیم پیام ها و تماس ها از بندرماهشهر، بندرامام و چمران به سمت فرماندار روانه شد. همگی خواستار ماندن قمر در کسوت فرمانداری شهرستان بندر ماهشهر بودند.

خواسته ای که شاید به نظر خودخواهانه باشد، چرا که از قمر می خواستند که قید مدیرکلی و ارتقاء پست را بزند و فرماندار بماند.

اما چه شد که قمر محبوب ترین فرماندار خوزستان شد؟

قطعا موارد بسیاری باید دست به دست هم دهند تا یک مقام مسئول اینگونه در بین مردم یک منطقه محبوب شود.

روزی که منصور قمر به شهرستان بندرماهشهر وارد شد، بسیاری شایعه کردند وی با داس آمده! و بنای قلع و قمع دارد! اما تنها چند هفته پس از حضور قمر در ماهشهر مشخص شد که این مسائل ، شایعه ای بیش نبوده و سیاست وی تعامل، تدبیر و اعتدال بوده و با هدف سازندگی و پیشرفت و توسعه در راه خدمتگزاری گام نهاده است.

قمر در همان روزهای نخست، با گروه ها و فعالین اجتماعی سیاسی و معتمدین نشست هایی برگزار کرد و نخبگان و مردم شهرستان را دعوت به مشارکت در پیشرفت و توسعه شهرستان کرد.

وی در نخستین اقدام، خواستار برچیده شدن نیزارهای ورودی بندرماهشهر و پشت دانشگاه آزاد ماهشهر شد، اقدامی که مدتها از جمله مطالبات شهروندان ماهشهری بود و با حضور قمر در همان روزهای نخست استارتش زده شد.

قمر با تعامل و رایزنی های مثال زدنی اش با مدیران صنایع توانست بودجه شورای راهبردی شهرستان را از مبلغ ۲٫۵ میلیارد تومان  به حدود ۱۳ میلیارد تومان در سال ۹۳ برساند که با توجه به افزایش میزان ۲۰ درصدی به صورت سالانه، این مبلغ در سال ۹۵ به حدود ۱۷ میلیارد تومان افزایش یافته است که بیش از ۷۰ درصد این مبلغ در بخش زیرساختی و عمرانی هزینه می شود، به گفته اکثر مدیران پتروشیمی  این قمر بود که با رایزنی های مثال زدنی اش این مهم بود را عملی نمود.

در دوران استاندار سابق خوزستان، با پیگیری های مستمر فرماندار بود که چندین بار مقتدایی به این شهرستان سفر کرد و نگاه ویژه ای به این شهرستان در استان خوزستان ایجاد شد.

از دیگر اقدامات فرماندار قمر که باعث شد ایشان را به متمایزترین فرماندار استان تبدیل کند، احیای بحث گردشگری در شهرستانی است که تا کنون صرفا با عنوان شهر صنعتی مطرح می شده!
قمر در سال ۹۳ برای اولین بار در تاریخ این شهرستان بحث گردش های آبی یا به اصلاح صنعت گردشگری، توریسم آبی را مطرح کرد و با پیگیری های فرماندار و همکاری دیگر نهادها، بندر ماهشهر برای اولین بار در سال ۹۳ به شهر بندری – تفریحی تبدیل شد.

تا آنجا که، گردشگری آبی در نوروز ۹۵ در شهرستان بندرماهشهر توانست بیش از ۱۰ هزار گردشگر را جذب نماید. و بندرماهشهر را به قطب گردشگری دریایی استان تبدیل کند. همین شاخصه ها و پیگیری های مستمر ایشان در راستای پیشرفت شهرستان بود که قمر را به فرماندار نمونه خوزستان در سال ۹۴ تبدیل کرد. این انتخاب از سوی استاندار مقتدایی صورت پذیرفت و در همان سال در محل استانداری خوزستان از این فرماندار نمونه، توسط استاندار تقدیر بعمل آمد.

اگر قمر در اجرای طرح خرید کالا و خدمات داخلی در استان بعنوان فرماندار برتر معرفی می شود  و از سوی استاندار از وی تقدیر می شود حکایت از توجه خاص ایشان به تولید کنندگان بومی است و این در همه زمینه هاست و حتی بارها بوده که در مراسمات از هنر مندان بومی شنیده ایم که به صنایع و شرکتها تاکید نموده و بخشنامه صادر نموده تا هم اکنون موضوع استفاده از هنرمندان بومی جای افتاده است.

ارتباط خوب قمر با هنرمندان بومی و الزام ادارات و سازمان ها به استفاده از ظرفیت های بومی منطقه، اولویت قرار دادن نخبگان و توانایی های شهرستان در مباحث مختلف، باعث ایجاد رضایت عمومی گشت و جوانان منطقه حس کردند که فضا برای فعالیت و چهره شدنشان وجود دارد.

قمر از جمله مدیران ورزش دوست است که سابقه مدیریتی ورزشی در سطح لیگ برتر فوتبال هم دارا می باشد. وی سالها در لیگ برتر فوتبال، مدیرعامل استقلال اهواز بود.

ارتباط خوب و حمایت های وی از ورزشکاران و تیم های ورزشی زبانزد مدیران استانی می باشد.

در ادامه؛ مگر می شود نقش قمر را بعنوان عالی ترین مدیر اجرایی در تصویب مبلغ ۸ میلیارد تومان برای شروع جاده گرگر – گمبوزون نادیده گرفت؟
باید تاکید کنیم؛  از بدو  شروع بکار قمر در ماهشهر بارها از او می شنیدیم که اگر میگوییم بندر ماهشهر ، پس بندری بودن این شهر برای مردم کجاست ؟ بندری که لنج تجاری در آن فعالیت داشته باشد؟ در این رابطه، فرماندار برتر دولت تدبیر و امید آنقدر در این خصوص وقت گذاشت که الحمدالله شاهد پیشرفت این بندر در خور سیف هستیم  و جالب آنکه با آن پیگیری های خاص قمر موافقت احداث بندر تجاری ماهشهر در کمیته فنی سازمان بنادر کشور بنام فرمانداری بندر ماهشهر صادر شده است.

همچنین بحث فرکانس صدای ماهشهر و دیگر اقدامات ابتکاری در کنار مسئولیت و کارهای روزمره مشغله پر کار فرمانداری یک شهرستان ۳۰۰ هزار نفره باعث شد تا وی به یکی از شایسته فرمانداران استان و بهترین فرماندار شهرستان بندرماهشهر مبدل شود.
البته تدوام این نوع تزریق اعتبارات بیشتر از سوی صنایع حکایت از آن دارد که قمر از این اعتبارات شیوه دریافت نقدی را اصلا قبول نداشته بلکه با تعریف پروژه ها  فقط بعد از تخصیص بودجه اقدام به پیگیری زبانزدی که دارد شرکت عملیات راسا شروع بکار مینماید.
از دیگر اقدامات فرماندار قمر باید به فرهنگ سازی در مدیران شهرستان برای بهره گیری از همه ظرفیت های شهرستان و انجام کار نو اشاره کرد که چنین اقداماتی تنها  ناشی از سبک مدیریتی قمر بر میاد که هم اکنون شاهد اقدامات اولیه برای ساحل سازی و توسعه بازیهای آبی و جذب سرمایه گذار برای اشتغال زایی هستیم.
بازگشایی مجدد زورخانه ماهشهر پس  از ۲۴ سال تعطیلی  از اعتبارات راه بردی و پیگیری ورزشی و مستمر فرماندار بر هیچ کس پوشیده نیست.
در موضوع خرید  کالا و خدمات  میتوان شرکتهای بومی تولید پوشاک اشاره کرد تا معلوم بشود برای اولین با پیگیریهای فرماندار برخی شرکتها با آنان قرارداد تامین لباس میدهند. بندرماهشهر تنها شهرستان استان خوزستان بود که همایش منطقه ای خرید کالا و خدمات درون استانی را با حضور مدیران استانی، کشوری و استاندار برگزار کرد.
بادرک از خواسته بحق مردم شریف بندر امام  برای بک بیمارستان مجهز  این قمر بود  که با تکیه بر توانمندی خود و شناسایی یک فرد خیر بزرگ که ۴۵ درصد یک شرکت بزرگ پتروشیمی بنام اوست و یک شرکت بزرگ هم دارد  در احداث یک بیمارستان ۶۴ تختخوابی در بندر امام گامهای بزرگی برداشته شده که انشاالله در نزدیکی شاهد شروع بکار آن خواهیم بود.
در ابتدای حضور فرماندار قمر در شهرستان تنها ۱۵ سازمان مردم نهاد وجود داشت و اکنون تعداد سازمانها به حدود ۴۰ سازمان افزایش داشته و اقدامات و فعالیت های بسیاری از NGO ها را شاهد بوده ایم. همچنین در بحث جوانان با تشکیل پارلمان دانش آموزی که برای اولین بار در ماهشهر اتفاق افتاده، در راستای آموزش و آشنایی نسل آینده با حقوق مدنی و فرهنگ شهروندی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

جالب است بدانیم  بعد از ۸ سال تاریکی جاده بندر ماهشهر – بندر امام، به گفته مدیران شرکت عملیات غیر صنعتی با پیگیریهای مجدانه قمر بود که پروژه روشنایی این جاده به سرانجام رسید.

همانند روشنایی جاده چمران به ماهشهر با پیگیری مجدانه فرماندار انجام شد.
البته یک نکته اخلاقی را هم فرماندار ماهشهر بارها در انجام یک کار مهم در جلسات یادآوری می نماید؛ اینکه انجام کارها متکی به کار گروهی است و این لازمه که مدیران با انگیزه، تعامل و خدمت بیشتر به مردم را لحاظ نموده اند ناشی از فرهنگ سازی است که قمر آن را استارت چرا که همینگونه که اگر نواقصی در خدمات دهی در هر زمینه  برای شهروندان وجود داشته باشد نوک پیکان متوجه فرماندار می شود پس اگر برجستگی در خدمات به مردم مشاهده شد بی انصافی نقش کلیدی قمر را نادیده بگیریم.

از دیگر اقدامات فرماندار می توان پیگیری مجدانه ایشان در راه اندازی بندر تجاری، اولین استخر بزرگ شهر، احداث سالن رزمی،  اندازی خوابگاه بزرگ ورزشی در بندر امام، احداث سالن ورزشی و  زمین چمن فوتبال در شهرک طالقانی، شروع کار بزرگ بندر تجاری، تجهیزات بیمارستان حاجیه نرگس معرفی و  تخصیص ۲ میلیارد تومان برای افزایش ۳ بخش در بیمارستان راه رینب بندر امام ، فاضلاب کوی عمار شهر چمران و آب روستایی و کمک به بازسازی برخی مساجد و ارودهای مساجد ، اشاره کرد.

اینان تنها بخشی از اقدامات عام المنفعه فرماندار قمر در دوران دوساله مدیریتی اش است که وی را به پرکارترین و محبوب ترین فرماندار استان خوزستان تبدیل کرده است. فرماندار قمر در ابتدای حضورش در شهرستان با انتخاب معاون و مشاوران بر اساس توانمدی ها، از امتیاز دادن ویژه به  افراد سهم خواه خودداری کرد و شاید یکی از رمز های موفقیت فرماندار قمر، همین خصوصیت اوست که اهل لابی و سیاسی کاری نبوده و فارغ از نگاه سیاسی به دنبال استفاده از توانمدی ها و ظرفیت ها در راستای پیشرفت منطقه بوده است.

اما قمر فارغ از آن حس و نگاه سازندگی و نوآوری و ارتباطات و تعامل خوبی که در سطح کلان دارد، به گفته کسانی که با وی ارتباط داشته اند؛ اخلاق، صراحت و صداقتی دارد که به شهروندان احساس اطمینان می دهد.

بارها شده که شهروندان، قمر را در مراسم، برنامه و یا حتی خیابان دیده اند و به وی مراجعه کرده اند و مقام عالی دولت در شهرستان مدت طولانی را برای شنیدن مشکلات و صحبت ها در کنار آنان گذرانده است و شاهد بوده ایم که شهروندان با احساس رضایت از وی جدا شده اند و پس از مدت کوتاهی مشکلاتشان مرتفع گردیده است.

آری؛ اینان بوده که منصور قمر فرماندار ۵۴ ساله بندر ماهشهر را به محبوب ترین و پرکارترین فرماندار خوزستان تبدیل کرده است.

پایان بخش نخست/**

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • آدم واقعا میمونه توی کار این جماعت روزی که خبر اومد ایشون میخواد فرماندار بشه توی همه سایت ها خبرش هست همه با دید بد و اینکه الان همه دزفولی ها میان اینجا استخدام میشن ناراضی بودن از اومدن ایشون.حالا محبوب ترین فرماندار میشه....مردم....
  • به آقای قمرودیگردوستانش درفرمانداری کمال تشکررادریم.بنده که دربندرماهشهرسکونت ندارم.اول به خودش وبعدبه همکارهایش درفرمانداری.دست مریزاوخسته نباشید میگوییم.وفرماندارجدیدهندیجان.که بخشدار.بندرامام بوده.امیدوارم مثل بندرامام.ره.که گل کاشته بوده.ودرحال حاظرسکان فرمانداری هندیجان راگرفته.وهندیجانی که سرشاراز پتانسیل هست.مثل کارنامه درخش شانش دربخشداری بندرامام'ره، درسمت فرمانداری هندیجان.وباحمایت قاطع مردم.ونماینده منتخب مردم.چهره یاشهربیمارهندیجان درست وآباد.نماید.خداوند.یارویاورهمه مسعولین.بخصوص مسعولین تدبیرامیدواصلاح طلبان. ...وچون ازجنس مردم هستن.خداتوفیق روزافزون بهشان بده....یاعلی مدد
  • انسان با شخصیت ، مردم دار،رسیدگی به مشکلات مردم تنها بخشی از خصوصیات جناب فرماندار است