احتمالی دیگر از سوی محیط زیست: پتروشیمی های بندر ماهشهر عامل تنگی نفس خوزستانی ها

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، تولید بنزین پتروشیمی در پتروشیمی های بندرماهشهر و اضافه کردن بخشی از این بنزین آلوده به بنزین پالایشگاه آبادان را یکی از دلایل احتمالی مشکلات تنفسی مردم استان پس از بارندگی ها برشمرد

معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتشار مصاحبه ای از مدیرکل محیط زیست خوزستان در صفحه فیسبوک خود، گزارشی از اقدامات و احتمالات سازمان محیط زیست در خصوص تنگی نفس مردم خوزستان منتشر کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به گمانه زنی های مختلف در خصوص مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از بارندگی اخیر، گفت: از زمان افزایش رطوبت و پیش از بارش ها تا دو روز پس از پایان بارندگی در حدود ۱۷۰۰۰ مراجعه به بیمارستان های استان به دلیل مشکلات تنفسی صورت گرفت که تقریباً ۹۰ درصد آن ها مربوط به کلانشهر اهواز و مابقی از دیگر شهرها نظیر امیدیه، رامهرمز، آبادان، خرمشهر و ماهشهر گزارش شد.

لاهیجان زاده با یادآوری سابقه این رخداد در گذشته، افزود: موضوع مراجعه گسترده مردم به بیمارستان ها، نخستین بار پس از بارندگی های آبان ۹۲ و سپس اوایل آذرماه همان سال مطرح شد که با تکرار حادثه در سال جاری، برای سومین بار مردم با چنین پدیده ای درگیر شدند.

احصاء احتمالات منجر به مشکلات تنفسی مردم اهواز در سال ۹۲

وی ضمن بیان این موضوع که پس از مشکلات تنفسی سال ۱۳۹۲، تمام احتمالاتی که می توانست باعث بروز این پدیده نادر شود با همکاری دانشگاه ها، اساتید و دستگاه های اجرایی احصاء شد، اظهار کرد: پس از احصاء علل احتمالی، با همکاری دادگستری استان ضمن اعمال قانون؛ نسبت به پیگیری، کنترل و حذف آلاینده ها اقدامات لازم صورت پذیرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان، تولید بنزین پتروشیمی در پتروشیمی های بندرماهشهر و اضافه کردن بخشی از این بنزین آلوده به بنزین پالایشگاه آبادان را یکی از دلایل احتمالی مشکلات تنفسی مردم استان پس از بارندگی ها برشمرد و اظهار کرد: کیفیت پایین و آلایندگی بسیار بنزین پتروشیمی می توانست یکی از احتمالات بروز این پدیده باشد که در حال حاضر به طور کامل از چرخه سوخت کشور خارج شده است.

لاهیجان زاده ادامه داد: جلوگیری از ورود ۲۰ تا ۲۵ هزار بشکه نفت خام ترش که در حومه اهواز (واحد متعلق به شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، موسوم به اهواز ۳ در مجاورت ورزشگاه غدیر اهواز) همراه با آلودگی شدید فرآورش می شد یکی دیگر از اقدامات در راستای کاهش آلودگی شهر اهواز و مقابله با تکرار حادثه مشکل تنفسی بود که این اقدام نیز با همکاری وزارت نفت و پیگیری مستقیم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام شد.

اجرای طرح آماک اهواز برای جمع آوری حداقل شش میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت

وی تکمیل طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (موسوم به فاز زیست محیطی طرح آماک) در حوزه ای به وسعت ۶۰۰۰ کیلومتر مربع در اطراف کلانشهر اهواز طی یکی یا دو ماه آینده را از دیگر اقدامات موثر در این خصوص برشمرد و گفت: بهره برداری از این طرح منجر به جمع آوری و ممانعت از سوزاندن حداقل شش میلیون فوت مکعب گاز ترش همراه نفت خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خاطرنشان کرد: طرح آماک در پایان سال ۹۲ با۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی بنا به دلایلی متوقف مانده بود که در نتیجه پیگیری مداوم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ورود قاطعانه قوه قضاییه، تکمیل طرح مجدداً در اولویت قرار گرفت.

توزیع سوخت استاندارد در اهواز

لاهیجان زاده اشاره ای هم به توزیع سوخت استاندارد گازوئیل یورو ۴ از ابتدای سال جاری و بنزین یورو ۴ از آبان ماه سال ۱۳۹۴ در کلانشهر اهواز داشت و ابراز امیدواری کرد: به زودی و با افزایش میزان توزیع سوخت استاندارد در اهواز، همچنین ورود سوخت استاندارد پالایشگاه آبادان، تمام استان خوزستان از سوخت با کیفیت بهره مند شوند.

وی اجرای پروژه های متعدد زیست محیطی در صنایعی همچون فولاد خوزستان، گروه ملی فولاد ایران و صنایع نیشکر را از دیگر اقدامات موثر در کاهش آلودگی هوای اهواز دانست.

این مقام مسئول افزود: اقدامات دیگری همچون طرح دعوی قضائی علیه ۱۸ واحد صنعتی و منابع آلوده کننده کلان شهر اهواز، نصب سیستم پایش لحظه ای در خروجی دودکش ۱۱ صنعت بزرگ استان و کنترل مستمر وضعیت آلایندگی، تعهد در راه اندازی تأسیسات واحد گاز و گاز مایع در شرکت نفت و گاز اروندان در منطقه جفیر (از دلایل سوزاندن گازهای همراه نفت در اهواز ۳) و نصب پنج ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا در شهرهای گتوند، شادگان، شوش، اندیمشک و هندیجان در سال ۹۳ که منجر به افزایش تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی استان خوزستان به ۲۱ عدد در۱۸ شهر شده نیز صورت پذیرفته است.

کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در خوزستان طی سال آبی ۹۳-۹۴ و پدیده گرد و غبار

وی افزود: براساس مطالعات به عمل آمده و تلاش و همکاری دستگاه های مرتبط با موضوع، متشکل از استانداری (اداره کل مدیریت بحران)، سازمان زمین شناسی، اداره کل هواشناسی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست استان و با محوریت مطالعات زمین شناسی استان، حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی و کانون های تولید ریزگرد در استان خوزستان شناسایی و در جلسه مورخ ۴/۸/۱۳۹۴ ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار این کانون ها (تا انجام مطالعات سند جامع تعیین منشاء های گرد و غبار دارای اولویت کاری در استان خوزستان و همچنین مطالعات سازمان هواشناسی که بر اساس مصوبه دولت می بایست با همکاری سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد) به تصویب رسید و به زودی عملیات اجرایی نیز در این خصوص آغاز خواهد شد.

وی ضمن اشاره به این موضوع که کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در سال آبی گذشته (۹۴-۹۳) منجر به تبدیل بیابان ها و اراضی دیم شرق استان خوزستان به کانون های داخلی گرد و غبار و ایجاد شرایط بحرانی بهمن ماه ۱۳۹۳ برای استان شد، افزود: بارندگی های خوب ۷، ۸ و ۹ آبان ماه سال جاری در سراسر استان خوزستان سبب افزایش افزایش رطوبت خاک شده و می تواند نقشی مهم در کاهش وقوع پدیده گرد و غبار استان داشته باشد.

لاهیجان زاده ادامه داد: همچنین این بارندگی ها، شرایط محیطی برای فعالیت های بیولوژیک و نهال کاری در اراضی شرق استان را نیز فراهم خواهد کرد و حجم مناسبی از آب نیز به تالاب های شادگان و هورالعظیم وارد می شود.

لاهیجان زاده گفت: برای بهره مندی هر چه بیشتر تالاب های شادگان و هورالعظیم از بارش های اخیر هماهنگی هایی با سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نفت به منظور لایروبی مسیرهای منتهی به تالاب صورت گرفته است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.