محکومیت یک پتروشیمی به کاشت ۱۲ هزار نهال در سواحل بندر ماهشهر

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: بر اساس رأی دادگاه به زودی ۱۲ هزار نهال حرا توسط یک شرکت پتروشیمی آلوده کننده آب‌های استان خوزستان در نوار ساحلی ماهشهر واقع در حاشیه خور غزاله کاشته خواهد شد.

رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان گفت: به دلیل آلودگی ایجاد شده در آب‌های استان خوزستان به دلیل فعالیت‌های یکی از کارخانجات پتروشیمی، دادگاه رأی داد که این واحد پتروشیمی به ازای آلودگی ایجاد کرده اقدام به ایجاد فضای سبز با کاشت نهال حرا کند.
محمد صادق صبا اذعان داشت: بر اساس حکم دادگاه، این واحد پتروشیمی باید اقدام به کاشت ۱۲ هزار نهال حرا در حاشیه خور غراله واقع در شهرستان ماهشهر کند.
وی ادامه داد: این نهال‌های حرا تا پایان سال جاری در منطقه تعیین شده توسط واحد پتروشیمی متخلف کاشته خواهد شد.
این مقام مسوول در محیط زیست استان خوزستان افزود: قیمت خرید هر نهال حدود پنج هزار تومان است و علاوه بر این هزینه کاشت نیز باید توسط این شرکت متخلف پرداخت شود.
وی یادآور شد: پیش از این و در سال‌های گذشته نیز مقداری نهال حرا توسط یک واحد پتروشیمی متخلف واقع در بندر امام در خور موسی کاشته شده بود.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در ادامه گفته‌های خود بیان کرد: نهال‌های حرایی که در استان خوزستان کاشته می‌شوند از گونه مارینا، از نهالستان‌هایی در یک ذخیره گاه در عسلویه تهیه می‌شوند.
وی بیان کرد: همچنین نهال‌های حرا از گونه اوسینا نیز از نهالستان‌هایی در بندر عباس خریداری و در نوار ساحلی خوزستان کاشته می‌شود.
صادق صبا عنوان کرد: سال گذشته برای نخستین بار امکان سنجی کاشت نهال حرا در سواحل رودخانه بهمن‌شیر انجام شد که بر اساس این امکان سنجی مشخص شد که دو گونه اوسینا و مارینا می‌توانند در شرایط آب و هوایی خوزستان به خوبی رشد کنند.
وی اظهار داشت: در این پروژه دو هزار نهال حرا در کانال هایی از بندر امام که از رودخانه بهمن‌شیر منعشب می‌شد با کمک جامعه محلی کاشته شد.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان تاکید کرد: در این مراسم مقامات سازمان حفاظت محیط زیست و استان خوزستان نیز حضور داشتند.
وی گفت: از این رو هر زمانی که اقدام به کاشت نهال حرا می‌شود باید از این دو گونه خریداری و در نوار ساحلی استان کاشته شود.
این مقام مسئول در محیط زیست استان خوزستان در خصوص اثرات مثبت زیست محیطی کاشت نهال‌های حرا، خاطرنشان ساخت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده درختان حرا دریافت کننده انواع آلاینده‌ها به ویژه آلاینده‌های فلزات سنگین هستند.
به گفته وی، این درختان از طریق برگ و ریشه می‌توانند آلاینده‌ها را مورد پایش قرار دهند که این امر از نظر زیست محیطی بسیار ارزشمند است.
رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که در منطقه ماهشهر انجام شده است، دیده شد در مناطقی که جنگل‌های حرا وجود دارند، تراکم پرندگان به مراتب بیشتر است.
وی اذعان داشت: بنابراین جنگل‌های حرا فضای مناسبی برای زیستگاه پرندگان و زادآوری آن‌ها فراهم می‌کند و همچنین ریشه‌های آن‌ها زیستگاه مناسبی برای زندگی انواع آبزیان محسوب می‌شود.
صادق صبا تاکید کرد: از سوی دیگر با افزایش کاشت نهال حرا و ایجاد فضای سبز، شرایط برای جذب گردشگران فراهم خواهد شد و جنگل‌های حرا می‌توانند به عنوان یکی از جاذبه‌های اصلی خوزستان به گردشگران معرفی شود.
وی در پایان گفت: جنگل‌های حرا در زمان جزر و مد آب فضای بسیار جذابی را برای گردشگران خلق می‌کنند که می‌توان در راستای توسعه هر چه بیشتر استان از آن بهره برد
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.