حبیب آقاجری: دست دادن ظریف با اوباما صددرصد اشتباه و محکوم است و ایشان باید جوابگو باشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حبیب آقاجری در گفتگو با پایگاه خبری نماینده گفت: کار آقای ظریف صددرصد اشتباه و محکوم است، ایشان باید جوابگوی کار خود باشند.

حبیب آقاجری، نماینده یکی از گسترده‌ترین حوزه‌های انتخابیه جنوب کشور است. مرد ۶۲ ساله متولد بندر ماهشهر که وکالت مردم زادگاهش و شهرهای امیدیه و هندیجان در مجلس نهم را بر عهده دارد، در ساعاتی که مهمان سایت «نماینده» بود از دغدغه‌هایش در حوزه انتخابیه و مسائل روز سیاسی کشور گفت. وی معتقد است رسیدگی به همه کارهای مردم شهرهایی وسیع و با جمعیت زیاد مانند حوزه انتخابیه وی از عهده یک نفر برنمی‌آید و مجلس می‌بایست تعداد نمایندگان این حوزه را افزایش دهد. وی نسبت به عملکرد دولت در خصوص فاجعه منا انتقاداتی داشت. آقاجری با اینکه عضو کمیسیون برجام نیست، اما در اغلب جلسات این کمیسیون شرکت کرده و درباره دلیل این کارش معتقد است برای رسیدن به تصمیم درست باید شخصاً نظرات کارشناسان را بشنود.

آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفتگو با حبیب آقاجری نماینده مردم امیدیه، بندر ماهشهر و هندیجان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است:

تحلیل شما از نحوه و کیفیت بررسی برجام در کمیسیون ویژه چیست؟

اعضای کمیسیون برجام منتخب خودِ نمایندگان مجلس هستند. ترکیب اعضای کمیسیون هم یکدست نیست، از اصولگرایان، رهروان و حتی اصلاح طلبان در این کمیسیون عضویت دارند. اعتقاد دارم که بحث هسته ای موضوعی ملی است، در کمیسیون برجام هم شاهد هستیم که تلاش اعضا بر این بود که بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و منافع نظام و مردم کار را دنبال کنند. من معتقدم روند انجام بررسی خوب است. آقای زاکانی بعنوان رئیس و سایر اعضا تلاش خوبی می کنند انشاالله که خروجی خوبی داشته باشند.

بنده البته عضو کمیسیون برجام نیستم اما در جلسات شرکت می کنم تا از نظرات افراد استفاده کنم. دوشنبه نیز با تعدادی از اعضا از فردو دیدن داشتیم. از دیدگاه من بندهایی از برجام واقعا جای نگرانی دارد.

درمورد طرح دوفوریت هسته ای که گفته شده همراه با گزارش برجام به مجلس خواهد آمد اطلاعاتی دارید؟

نمایندگان مختلفی طرح هایی را ارائه کرده بودند. قرار است گزارش کمیسیون برجام به صحن بیاید و یک طرح دو فوریتی هم داده شود. تلاشها بر این است که طوری عمل شود که یک طرح به صحن بیاید منتها اختلاف نظرهایی وجود دارد، رایزنی هایی هم برای کنار گذاشتن اختلاف ها انجام می شود تا نهایتا یک طرح ارائه شود.

به نظر بنده آنچه برای ما ملاک است خطوط قرمز است، باید طرحی را دنبال کنیم که خطوط قرمز مشخص شده توسط رهبری در آن رعایت شود. این خطوط قرمز هم براساس منافع جمهوری اسلامی و مردم ترسیم شده است. در این بحث ها، موضوعات مختلفی از قبیل هسته ای، تحریم ها، دفاعی، تحقیق و توسعه و … است. هرجایی دیدیدم که با خطوط قرمز همخوانی ندارد نسبت به آن حتما نظر اصلاحی خواهیم داشت. طرحی که می آید مستقل از برجام است، این طرحی که دنبال می کنیم (از دیدگاه بنده) این است که خلاء های برجام را جبران کند و با یک طرح دو فوریتی دولت را موظف به رعایت موضوعاتی کند که باعث نگرانی در برجام شده است. در رابطه با خود برجام درصورتی امکان رد یا تصویب وجودداشت که دولت لایحه ارائه می کرد، چون دولت لایحه ارائه نکرده است روال اینگونه نخواهد بود.

 سوال بعدی ما در رابطه با حوزه انتخابیه شماست، در کمیسیون شوراها اقدامی در خصوص افزودن یک نماینده به حوزه انتخابیه جنابعالی صورت گرفته است؟

حوزه انتخابیه بنده شامل سه شهرستان بندرماهشهر، امیدیه و هندیجان و شهرهای بزرگی مثل شهرهای بندر امام، چمران، جایزان و زهره می شود. به عنوان مثال شهر بندر امام حدود ۷۵هزار نفر جمعیت دارد، یا شهر چمران بیش از ۴۰هزار نفر جمعیت دارد و سایر شهرها هم به همین صورت است. لذا حوزه ای است که هم از نظر جمعیت، وسعت و هم از نظر شرکت های موجود در آن جا تنوع وجود دارد. به یک روایت ۲۱ شرکت پتروشیمی آنجا وجود دارد،   ۲۱ مجتمع پتروشیمی که در برخی استانها یکی از این شرکت ها وجود ندارد. ۳ بندر در این حوزه انتخابیه وجود دارد؛ بندر ماهشهر، امام و هندیجان. دو اداره کل بندر و گمرک دارد. علاوه بر این دو منطقه نفت و گاز امیدیه و آقاجری و میانکوه را داریم. در بحث کشاورزی سه رودخانه در این حوزه قرار دارد؛ رودخانه مارون، جراحی و زهره. مسائل شیلات و بندر و آبزیان و … هم وجود دارد که هرکدام مصائب و مشکلات خاص خود را دارند. جمعیت این حوزه انتخابیه هم حدود ۴۵۰ هزار نفر است که تنها یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند. با این تفاسیر یک شهری را در نزدیکی حوزه انتخابیه ما درنظر بگیرید که تنها یک شهرستان دارد و یک نماینده دارد. نهایتا این نماینده با مسئولین ادارات آن شهرستان ارتباط داشته باشد. ولی مواردی که من ذکر کردم غیر از مسئولین ادارات شهرستان ها بود، سه شهرستان است با سه مجموعه اداری. ماهشهر به تنهایی جمعیتی بالغ بر ۳۱۰ هزار نفر دارد. مشاهده می کنید که یک حوزه بسیار وسیع با تنوع موضوعات و هم مسائل کارگری، نفت و گاز و پتروشیمی، دریا و بندر و شیلات، کشاورزی و خدمات و غیره. از نظر راه های ارتباطی هم دریایی، جاده ای، هوایی و ریلی داریم. تمامی این موضوعات وجود دارد با یک نماینده. سال ۹۳ بحث اضافه کردن نماینده به مجموعه نمایندگان فعلی در کمیسیون شوراها مطرح بود. ما در آن زمان خیلی پیگیری کردیم که دو حوزه باشیم. مثلا ماهشهر و بندر امام و چمران که تقریبا از نظر جغرافیایی به هم چسبیده هستند یک حوزه باشد و هندیجان و امیدیه و یک شهر دیگر یک حوزه شود. متاسفانه این طرح انجام نشد، کاری که در عمل انجام شد این بودکه هفتکل را از حوزه انتخابیه مسجدسلیمان و باغ ملک را از حوزه انتخابیه ایذه جدا کردند و یک نماینده را برای این حوزه انتخابیه جدید در نظر گرفتند. حداقل این تلاش شد که طرح با فوریت تصویب نشود تا در این مجلس بررسی نشود. اعتقاد من بر این است که در موضوع حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان کار اساسی و اصولی انجام شود. مثلا در حوزه انتخابیه ای که یک شهرستان با یک شهر است در حالی چندین نماینده دارد که جمعیتی بیشتر از ۲۷۰ هزار نفر ندارد. وقتی اعتراض می شود می گویند چون این از قبل بوده نمی شود تعدادش را کم کرد. واقعا این موضوع قابل قبول نیست. لذا اعتقاد من بر این است که یک بررسی کامل و بر اساس شاخص های عدالت محور باید دنبال شود.

اساسنامه شرکت نفت در چه مرحله ای است و کی اجرایی میشود؟

اساسنامه شرکت نفت در کمیسیون در حال سیر مراحل تصویب است. در جلسه قبل کمیسیون هم همین موضوع بررسی شد. صحن هم اینطور تصویب کرد که کمیسیون اساسنامه را تصویب کند و نیازی به ارائه به صحن نخواهد بود. احتمالا در جلسه آینده اساسنامه تصویب شود.

دست دادن آقای ظریف و اوباما که گفته می شود اتفاقی بوده حاشیه هایی ایجاد کرده است. در صحن علنی هم واکنشهایی بهمراه داشت. نظر شما چیست؟

این حرکت کاملا محکوم است و کار اشتباهی است. برای ما فرمایشات آقا از نظر اعتقادی حجت است، از نظر قانونی سیاست های کلی نظام را شخص رهبری مشخص می کنند، حداقل در این مقطع که دقیقا فرمایشات آقا مشخص است و همه ملت ایران سخنان رهبری را در این چند روز اخیر شنیدند، اینکه با اوباما دست بدهند هیچ معنایی ندارد. من بعنوان یک نماینده به وظیفه خود عمل خواهم کرد شاید در قالب سوال یا حتی ممکن است اقدام دیگری صورت بگیرد. باید با این چنین اقداماتی بصورت جدی برخورد شود، ‌اینکه گفته می شود بصورت اتفاقی بوده من اصلا اعتقاد ندارم. بصورت اتفاقی تماس تلفنی انجام می گیرد  قدم زدن با کری هم اتفاقی، این دست دادن اخیر هم که اتفاقی. به نظر من این “دیپلماسی اتفاقی” در رابطه با عادی کردن روابط با دشمن سرسخت نظام و انقلاب است. از نظر ما آمریکا دشمن است و تا زمانی که خوی استکباری دارد این دشمنی پابرجاست. امام فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است و اینکه رابطه ما با آمریکا رابطه گرگ و میش است. بنابراین کار آقای ظریف صددرصد اشتباه و محکوم است و ایشان باید جوابگوی کار خود باشند.

چندین سال است که به خاطر گرد غبار، حال جنوب خوب نیست. مسئولین دولتی معمولا بیان می کنند که اقدامات نتایج کوتاه مدت ندارد و در درازمدت نتیجه میدهد. آیا کار اساسی که در درازمدت نتیجه بدهد انجام شده؟

متاسفانه هیچ کاری صورت نگرفته و فقط حرف زده می شود. گرد و غبار خوزستان دو منشا دارد؛ یکی داخلی و یکی خارجی. در حوزه منشا داخلی که راحتر می توان برای آن اقدامی انجام داد، هیچ کاری انجام نشده است. یکی از کانون های اصلی که منشا گردوغبار است در حوزه انتخابیه من است، جایی بین ماهشهر و هندیجان و امیدیه. جغرافیای خوزستان طوری است که قسمت های مختلف آن از حور و تالاب تشکیل شده است. حور و تالاب دو نوع هستند، بعضی فصلی اند و بعضی دائمی. حور یا تالاب شادگان و حورالعظیم دائمی هستند. حورهای فصلی مثل حور ماهشهر و حور هندیجان. حور فصلی اینطور بود که زمانی که رودخانه ها طغیان می کرد آن منطقه را آب می گرفت. این آب حاصل از سیلاب باعث بوجود آمدن پوشش گیاهی و مرتع در آن قسمت می شد. سدهای احداث شده و خشکسالی ها باعث شده رودخانه ها طغیانی نداشته باشند و حورها بی آب شوند و پوشش گیاهی خود را از دست بدهند. در این مناطق با کمترین بادی که وزیدن بگیرد گردوخاک بلند می شود. بخش دیگر در حورهای دائمی است که به دلیل نادیده گرفتن سهم آب این حورها، حداقل دو سوم این حورها خشک شده اند و مجددا به مساحت بیابان ها اضافه شده است که موجب برخاستن گردوخاک می شود. راه حل این است که حورهای دائمی و فصلی سهم آب خود را داشته باشند. هیچ کاری در این زمینه انجام نشده است. حتی درختکاری یا مالچ پاشی هم انجام نشده است. میزان بارش هم کم شده است که خودِ نبود رطوبت هم باعث کاهش بارش می شود. تا زمانی که اقدامی انجام ندهیم با این مشکل گردوغبار مواجهه خواهیم بود.

اقدامات و تلاشهای دولت در حوادث عربستان کافی و قانع کننده بود؟

عربستان کشوری نیست که برای ما عددی بحساب بیاید. اما سیاست خارجی ما در رابطه با عربستان طوری بوده که الان حتی حاضر نشده وزیر خارجه ما مذاکره در حد تلفنی با وزیر خارجه عربستان داشته باشد. این ضعف دیپلماسی ما را می رساند. نکته دیگر اینکه زمانی که این اتفاق افتاد رئیس جمهور در مسافرت بودند، ما انتظار داشتیم که رئیس جمهور سفر را ناتمام بگذارد و خود مسئولیت این کار را بعهده بگیرد. انتظار است که دولت بسیار جدی تر از این با عربستان برخورد کند. باید هرچه زودتر افرادی که شناسایی نشده اند تعیین تکلیف شوند و حق و حقوقشان مشخص شود. باید این دو شهر زیارتی از طریق کنفرانس اسلامی مدیریت بشوند نه از طریق حکام عربستان که جز آدمکشی و نوکری آمریکا و سرسپردگی به استکبار کار دیگری انجام نمی دهند.

 راه جلوگیری از کارشکنی های عربستان چیست؟

من معتقدم اگر ما از موضع اقتدار و عزت عمل کنیم بسیاری از این اتفاقات که پیش آمده تکرار نخواهد شد.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.