طرح دانشگاه آزاد ماهشهر برای شناسایی گاز سمی سیانوژن به کمک نانو

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر ماهشهر گفت: پژوهشگران این واحد دانشگاهی به بررسی تئوری اثر استفاده از نوعی نانو صفحه در جذب گاز سمی سیانوژن پرداختند و نتایج این تحقیقات برای طراحی حسگرهای گازی برای شناسایی این گاز در محیط قابل استفاده خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری عصر جنوب، دکتر مازیار نوعی اظهار کرد: سیانوژن گازی بی‌رنگ با بوی بادام تلخ است که در جنگ‌ها استفاده می‌شود. این گاز سمی عوارض گوارشی نظیر تهوع و استفراغ، تشنج، کما و گشادی مردمک و یا عدم پاسخ یا پاسخ کند مردمک به نور را به دنبال دارد.

وی افزود: در این تحقیق، جذب سطحی این گاز از محیط، با استفاده از جاذب نانوصفحه‌ای بور نیترید مورد مطالعه قرار گرفته و محاسبات آن در سطح تئوری انجام شده است.

به گفته‌ مازیار نوعی، طبق نتایج حاصل شده نانو صفحات مذکور، جاذب خوبی برای گاز سمی سیانوژن بوده و می‌توان از آن در طراحی حسگرهای حساس به گاز، برای شناسایی و جداسازی این گاز سمی از محیط استفاده کرد.

رئیس واحد بندرماهشهر خاطرنشان کرد: در بخشی از این مطالعات، فرضیه‌ آغشته کردن(دوپ) نانوصفحات با عنصر سیلیسیم مطرح شد. محاسبات صورت گرفته نشان داد زمانی که این صفحات به عنصر سیلیسیم آغشته می‌شوند، میزان جذب گاز سیانوژن بر روی آن‌ها چندین برابر می‌شود و لذا برای بهبود عملکرد حسگرها می‌توان از نانو صفحات بور نیترید آغشته به سیلیسیم استفاده کرد.

مازیار نوعی اضافه کرد: در این مدل سازی عوامل مختلف مؤثر بر عملکرد نانوصفحات در جذب همانند‌ نوع اتم‌ها و اندازه‌ی صفحات مورد بررسی قرار گرفته تا بهترین نتیجه‌ ممکن در میزان جذب حاصل شود.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ Indian Journal of Fundamental and Applied Life Sciences (جلد ۵، شماره ۱S، سال ۲۰۱۵، صفحات ۵۰۷۴ تا ۵۰۸۰) منتشر شده و مازیار نوعی عضو هیئت علمی و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرماهشهر و مصدق ارجمند دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران در انجام آن همکاری داشته‌اند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.