علیرضا شریفی: اینکه کل پتروشیمی ها به یک شهرستان تعلق داشته باشد امری کاملأ نادرست است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  علیرضا شریفی، کاندیدای منتخب اصلاح طلبان بندرماهشهر برای انتخابات مجلس دهم، نسبت به مناقشه بین بندرماهشهر و بندرامام خمینی و تعیین محدوده بین این دو شهر واکنش نشان داد.

به گزارش عصر جنوب ، متن این بیانیه بدین شرح است: شهروندان شهرستان بندر ماهشهر که اعم است از ماهشهر،بندر امام خمینی(ره)،شهرک طالقانی،شهر شهید چمران،شهرک شهید رجایی،شهرک شهید مدنی و کلیه دهستان و روستاهای تابعه،متشکل از مردمانی پاک نهاد،فرهیختگان و شایسته گانی که به رسم اخوت و منش جوانمردی و به عنوان انسانهایی حق جو،حق طلب و حق گو طی سالیان متمادی با حسن سلوک در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و اجازه نداده اند این اخوت و حیات مسالمت آمیز دستخوش ناملایمات و ناهنجاری های مرسوم شد.

مسائلی که اخیرا تحت عنوان تعیین مرز بین بندر ماهشهر و بندر امام خمینی(ره) شکل گرفته و نمایان شده از جمله رفتارهایی است که باید به صورت طبیعی فی مابین اعضای یک خانواده ملاحظه و تعریف شود وبا عقلانیت ودرایت و تدبیر ملاحظه ، بررسی و حل و فصل شود .

لذا ضروری به نظر رسید در این ارتباط نکاتی چند به عنوان عضوی از مجموعه ای بزرگ تقدیم شود.
۱- همگان مستحضرند که خانواده ی یاد شده مجموعه ای به هم  پیوسته، متشکل و همراه اند که در شادی و غم،در فراز و فرود،در شیرینی و تلخی ایام،در دفاع از نوامیس و مقاومت مقابل هر هجمه ای،در بهره مندی از نعمات و برکات خدادادی و در مصائب یکدیگر تشریک مساعی داشته و دارند.از خوشحالی یکدیگر مسرورند و در غم یکدیگر اندوهگین. فلذا سخن در باره دو گروه یا دو جریان متخاصم نیست ، بلکه اختلافی است که در یک خانواده حادث شده است .

۲-اگر بر این باور باشیم که بایستی ، به مهر و فارغ از هر کدورتی  دست در دست هم نهیم و مهین خویش را آباد کنیم و ایران را برای همه ی ایرانیان و متعلق به همه ی ایرانیان می خواهیم طبعا و بدون شک در بهره برداری و برخورداری از منابع و امکانات سرزمین آباء و اجدادی و خدای نکرده معضلات آن هم همچون آلایندگی هم همگان سهیم باشیم .

۳-به باور بنده مردم شریف بندر ماه شهر و بندر امام خمینی(ره) همانطور که درصدر این مقال اشاره شد،بزرگان و فرهیختگان و غیرتمندانی هستند که از توفیق و ارتقا مرتبه و شرایط یکدیگر استقبال می کنند و به هیچ عنوان هیچکدام حاضر نیستند ذره ای  بر ارزش ها ، داشته ها و امکانات دیگری خدشه ای  وارد شود.

بنابراین:
الف)حمایت از ارتقاء جایگاه بندر امام خمینی(ره) از بخش به شهرستان امری منطقی ، عقلانی و در جهت فراهم کردن بستر رشد،توسعه و موفقیت بیشتر شهروندان بندر امام خمینی(ره)در عرصه های مختلف خواهد بود. امری که دیر یا زود شاهد تحقق آن خواهیم بود فلذا چرا باید مانع شد و اجازه داد کدورتی ایجاد ، یا بر کدورتی افزوده شود. همان گونه که امام جمعه ی محترم بندر ماهشهر جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای غبیشاوی نیز در نمازجمعه ی ۹۴/۲/۴ فرمودند:
همه ی ما بر این که بندر امام استحقاق شهرستان شدن دارد اتفاق نظر داریم.
ب)تعیین محدوده ی بندر امام خمینی (ره) که لازمه تبدیل به شهرستان است بایستی با عقلانیت،تدبیر،پختگی و لحاظ همه ی قواعد حقوقی و قانونی صورت گیرد طوری که هیچگونه تعارضی با سهم،حق و منافع شهرستان بندر ماه شهر نداشته باشد و توزیعی متوازن صو رت گیرد بطوری که سهم شهرستان بندرماهشهر از همه ی امکانات دقیقأ ملاحظه و ، اجابت و متعین ومحقق شود .

پ)شکی نیست که مردم فرهیخته بندر امام(ره) و نخبگان آن دیار، ارتقا وضعیت خود از بخش به شهرستان را به هر قیمتی خواهان نبوده و نمی طلبند .مگر می توان متصور بود که شهروندان بندر امام (ره) راضی باشند که شریان حیاتی بندر ماه شهر را با آن قدمت دیرینه که مورخان سالیان دور بر آن صحه گذاشته اند نادیده انگارند.مگر خود آگاه و واقف به این امر  نیستند و عالمان و حقوق دانان عزیز مستحضر براین اصل نیستند که در همزیستی  مسالمت آمیز کسی نمی تواند حتی در ملک خود تصرفی ایجاد کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.علاوه بر این ذکر این نکته ضروری است که هیچ نگاه مدبرانه ای، نابودی منطقه ای را برای احیاء منطقه دیگر (خود) عقلانی نمی داند و طالب نیست .
۴-بنده اعتقاد دارم حلقه ی مفقوده ای که منتج به این فضا و شرایط شد،عدم عنایت به اصل عدالت بوده و هست . آن عدالتی که مولا علی (ع) چنین از آن یاد می کند :
((العدل یضع الامور مواضعها))
عدل هر چیزی را در جای خود قرار می دهد و هر حقی را به ذی حق واقعی خود می رساند.
و در ادامه می فرماید :
“والعدل سائس عام ”
عدالت اداره کننده ی عموم است،پایه و مبنای زندگی عمومی و اساس مقررات است.
سوال کلیدی اینجاست اگر عدالتی که امام علی (ع) منادی آن بود و به خاطر شدت در اجرای آن به شهادت رسید (قتل فی محراب شهادته لشده عدله) ساری و جاری و عملیاتی می شد و در مدیریت به کار گرفته. و اعمال می شد آیا امروز بحثی در باب تعیین حدود و ثغور و اینگونه مجادلات بود؟ آیا نیاز بود که بین اعضای خانواده ی این شهرستان که سالیان متمادی در کنار هم زندگی کرده اند اکنون وحدت و همراهی شان بخواهد دستخوش بهره برداری های ناصواب شود (که البته ان شاءالله با درایت مر دم وتدبیر متولیان امر هرگز اینگونه  نخواهد شد) .
همگام به خاطر دارند که رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) فرمودند اگر همه ی پیامبران در یک دوره زمانی با هم زندگی کنند هیچ اختلافی نخواهند داشت .
اگر آن بزرگوارانی که در سالیان متمادی در این شهرستان مدیر بودند، مدبرانه مدیریت می کردند و حداقل یک بار از مردم بزرگ منش بندر ماه شهر می پرسیدند :
آیا صحیح است به مردم بندر امام (ره) با جمعیتی قریب یکصد هزار نفر بگوییم :
چون عنوان شهرستان را ندارید پس استحقاق تاسیس بیمارستان و فلان زیر ساخت را ندارید!!!

چه جوابی می شنیدند؟

شک نباید داشت که از طرف مردم ماه شهر پاسخ مثبت می شنیدند و حاضر نبودند مردم بندر امام (ره) مشکل و گرفتاری داشته باشند. اما آن روز مدیران در سطوح مختلف با خواست به حق مردم بندر امام توجه نکردند . و امروز هم مردم بندر امام (ره) نیز هر قضاوتی که منجر به تضییع حقوق شهروندان بندر ماهشهر شود را نمی پسندند و با آن مخالفت می کنند.

شهروندان بندر امام خمینی (ره) متشکل از نخبگان و فرهیختگانی هستند که سالیان متمادی خواهان اجرای عدالت و توزیع عادلانه ی امکانات بین همه شهروندان ،همه کسانی که مطابق قانون نظام جمهوری اسلامی ساکنان این حوزه (صدر الاشاره) هستند ، آن عدالتی که هرچیزی را در جای خود قرار دهد و هر حقی را به ذیحق واقعی خود برساند . لذا این گفته که کل پتروشیمی ها به یک شهرستان تعلق داشته باشد امری کاملأ نادرست و ناصواب است.

۵- بنده بر این اعتقادم که موارد یاد شده بایستی در فضای عقلانی،با مدیریت دلسوزان کل منطقه به صورتی قانونمند منطبق با مستندات و دور از شرایط رادیکالی ، احساسی ، هیجانی و پوپولیستی(با پیشگیری ازبهره برداری غیر عادلانه از احساسات پاک مردم ضمن احترام به احساسات منزه ، بی آلایش و خالصانه مردم عزیز در طرح مطالبات خود ) با درک صحیح از مفاهیم حقوقی با مدیریت مدبرانه ی مدیران ارشد در کشور و استان  خصوصأ متولیان امر در شهرستان از جمله فرماندار فرهیخته جناب آقای دکتر قمر و با نظارت نماینده محترم شهرستان،امامان جمعه شهرستان های ماه شهر بندر امام (ره) و شهر چمران و نیز مشورت با فرهیختگان،صاحب نظران و معتمدان مردم  ماه شهر و بندر امام (ره)  (حضور تیم حقوقی مقبول بندر ماهشهر و بندر امام)با دقت و همه سو نگری و عدالت ورزانه بررسی شود و از هر گونه حاشیه و سوءاستفاده بازیگران بدخواه و برهم زنندگان فضا و موج سواران غیر مصلح  پیشگیری شود. که البته نظارت و قضاوت نهایی از سوی مردم شریف و شهروندان کل منطقه صورت می پذیرد که با اطلاع رسانی شفاف موجبات اقناع آنان فراهم می گردد .
در پایان امیدوارم در اسرع وقت نسبت به اتخاذ تصمیمی مرضی الطرفین در توزیع عادلانه ی امکانات صنایع پتروشیمی و منطقه ی ویژه ی اقتصادی که قطعا با تعیین صحیح محدوده و لحاظ حقوق حقه ی شهرستان ماه شهر و فراهم شدن و  عملیاتی کردن ارتقاء جایگاه بندر امام(ره) به شهرستان مسیر توفیق و توسعه ی متوازن و گسترش اخلاق حسنه را برای تمامی شهروندان عزیز شاهد و در جهت استقرار جامعه ای آزاد،سرافراز و توسعه یافته با رعایت حقوق همه ی شهروندان شاهد خواهیم بود کوشا باشیم .
باتشکر-شریفی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.