درختان بلوط باغملک، خشک و بی جان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  بلوط درخت بومی در مناطق معتدله است و در ایران در جنگ های کردستان ،‌لرستان و کهکلویه و خوزستان می روید . ارتفاع این درخت در بعضی نواحی تا ۵۰ متر و قطر تنه آن به ۳ متر نیز می رسد. برگ های درخت بلوط پنجه ای و مانند انگشتان دست می باشد. میوه درخت بلوط که به نام بلوط معروف است مانند فندق بوده و در پیاله ای جای می گیرد .

 

قصه درختان بلوط شهرستان باغملک تمامی ندارد و هر روز به مشکلات آنها اضافه می شود، از سودجویی‌ های فردی، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی، قطع درختان و آفات گرفته تا فاجعه خشکیدگی که مزید بر علت شده و این قصه را غصه دار کرده است.

 

IMG08494810

 

بلوط به عنوان نمادی از پایداری مردم باغملک در حال از بین رفتن است و باید از خشک شدن این درختان جلوگیری شود تا فاجعه بزرگ رخ ندهد.

باغملک به عنوان بهشت خوزستان هم اکنون به گفته رییس منابع طبیعی شهرستان مساحتی حدود ۸۲ هزار و ۵۶۳ هکتار جنگل دارد که تیپ غالب این جنگل ‌ها درختان بلوط است.

عالی محمودی در مورد عوامل تخریب جنگل ‌ها می ‌گوید : عوامل متعددی مثل چرای دام، تغیر کاربری ارضی، سودجویی‌ های فردی، آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی، قطع درختان و آفات از جمله عواملی هستند که جنگل های این خطه را تحت تاثیر قرار می‌ دهند.

موضوع خشکیدگی درختان بلوط از چند سال پیش آغاز شده و هم اکنون نیز ادامه دارد ولی هنوز راه و چاره ای اساسی برای جلوگیری از خشک شدن این درختان ارزشمند طراحی نشده است.

 

DSC00959_resize

 

گودرز ترکی زاده سرپرست فرمانداری و ریاست شورای حفاظت از منابع طبیعی شهرستان باغملک در خصوص صیانت از منابع طبیعی با هشدار به مسئولین امر در خصوص خشکیدگی برخی درختان بلوط سخنانی را بیان داشت و خواهان توجه و همفکری بیشتر اعضای شورا در حفظ اکوسیستم جنگل ها شد.

وی که در جلسه حفاظت از منابع طبیعی سخن می گفت همچنین اظهار داشت : کاهش نزولات آسمانی در سال های اخیر باعث گردیده که گونه های درختی از جمله بلوط رفته رفته دچار آفت شوند و در شرف خشکیدن قرار بگیرند.

ترکی زاده در ادامه سخنان خود در خصوص نگهداری از ۱۷۰ هزار هکتار مرتع و جنگل در حوزه این شهرستان افزود : وسعت زیاد این مراتع و جنگل ها و همچنین کمبود نیروی انسانی در صیانت از آن مستلزم همکاری مردم در قالب تشکیل تعاونی های منابع طبیعی و آبخیزداری و همچنین تشکیل گروه های مردم نهاد بعنوان همیاران طبیعت را می باشد.

سرپرست فرمانداری باغملک خاطر نشان ساخت : لذا مسئولین مرتبط با موضوع در این زمینه تلاش های خود را تا حصول نتیجه معمول نمایند تا بیش از این شاهد از بین رفتن از گستره این نعمت های خدادادی نباشیم .

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.