توسعه فرودگاه بین المللی اهواز نیازمند توجه و مدیریت جهادی مسئولین

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  صنعت گردشگری از مهم‌ترین صنعت‌های اقتصادی در بسیاری از کشورها شده و زمینه‌سازی برای رشد رونق این صنعت در استان خوزستان نیازمند زیرساخت‌هایی ا‌ست که فرودگاه از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها است.

با اقدامات اخیری که صورت گرفت و سال ۱۳۹۳ به گونه‌ای سال احیای گردشگری خوزستان تلقی شد، چقدر در زمینه حفظ میراث فرهنگی، همراهی دستگاه‌ها در تسهیل امر گردشگری را شاهد بودیم؟!

میراث فرهنگی یک هویت است و همه در حفظ این هویت باید کوشا باشیم؛ جمله‌ای است که در بسیاری از محافل بر سر زبان‌هاست.

از واژه گردشگری گردش و سر زدن به همه نقطه‌ها برمی‌‌آید و در این مهم نیز باید تمام دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در روند اجرا و سهیم بودن در این گردش مسئولیت دارند، همتی بکنند.

در نشستی که آبان‌ماه سال جاری استاندار خوزستان با رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران داشته است، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان میراث فرهنگی هر کشور را به مثابه پدر و مادر و هویت آن جامعه دانست و گفت که باید به خوبی از آن حفاظت و مراقبت کرد و این موضوع یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد است که باید به خوبی در جامعه نهادینه شود.

از اقدامات مهم و ارزنده استاندار خوزستان به منظور حراست و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی استان، اختصاص یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال معادل حدود ۴۵۰ میلیون دلار برای ترمیم زیرساخت‌ها و احیای گردشگری استان است که این مبلغ نه در استان بلکه در سطح کشور نیز بی‌سابقه است.

استاندار خوزستان اعتقاد دارد که اگر متولیان میراث فرهنگی و تاریخی و مجموعه مدیریت در یک جهت و به موازات یکدیگر حرکت نکنند، تعارض پیش می‌آید؛ اما آیا در مجموعه مدیریت استان، تنها در رأس استان این اعتقاد وجود دارد یا همه دستگاه‌ها همسوی استاندار حرکت می‌کنند؟

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در جلساتی که در خصوص میراث فرهنگی برگزار شده بود اعتقاد داشت که آثار باستانی جزو هویت ما هستند و بر اساس دستور استاندار همه کارهای توسعه و عمران شهری با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی اجرا می‌شود و اگر تعارضی پیش آید، طرح‌ها با هدف حفظ آثار باستانی اصلاح می‌شوند.

در این زمینه گذری بر فرودگاه‌های خوزستان و به ویژه فرودگاه اهواز داریم که از دستگاه‌های مهم و تاثیرگذار در امر گردشگری و تردد توریست‌ها به این استان است.

فرودگاه اهواز در عین اینکه چهارمین فرودگاه به لحاظ جابه‌جایی بار و مسافر در کشور است اما این فرودگاه کوچک‌ترین و کم‌عرض‌ترین فرودگاه کشور است؛ این فرودگاه پس از فرودگاه‌های مهرآباد تهران، مشهد و شیراز چهارمین فرودگاه پرتردد کشور است که در سال گذشته ۲٫۵ میلیون نفر جابه‌جا از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.

در شش ماه نخست سال جاری نیز یک میلیون و ۵۵۵ هزار از طریق این فرودگاه در ۱۰ هزار و ۳۰ پرواز جابه‌جا شدند.

با توجه با این حجم گسترده جابه‌جایی مسافر و بار توسط فرودگاه اهواز و مساحت کم این فرودگاه، اهمیت طرح توسعه فرودگاه اهواز که مدتی است در حالت رکود به سر می‌برد، مشخص‌تر می‌شود.

با پیگیری‌هایی که در زمینه توسعه این فرودگاه صورت گرفت، مشخص شد رکود طرح توسعه فرودگاه اهواز مشکل خاصی ندارد و تنها در بخشی از این فرودگاه که بالگردهای هوانیروز وجود دارند، با مواردی مواجه شده است.

در این فرودگاه ۵۰ هکتار از کل ۲۸۰ هکتار فرودگاه در اختیار بالگردهای هوانیروز قرار دارد که به گونه‌ای مسیر طرح توسعه فرودگاه اهواز را دچار مشکل کرده و به اظهار برخی کارشناسان در این زمینه برای این سه بالگرد مساحت ۳ هزار متر مربع نیز کافی است.

با توسعه فرودگاه اهواز و افزایش ظرفیت جابه‌جایی در آن، ظرفیت پذیرش در فرودگاه از هفت فروند به ۱۳ فروند افزایش می‌یابد و این حجم جابه‌جایی به دو برابر نیز می‌رسد.

توسعه فرودگاه اهواز در زمینه گردشگری سلامت، که از طرح‌های مهم و مورد تاکید دولت و وزارت بهداشت است تاثیر بسزایی دارد و با جابه‌جایی بیماران از کشورهای همجوار به استان خوزستان کمک شایانی می‌تواند در توسعه گردشگری سلامت داشته باشد.

در بخش گردشگری طبیعت و میراثی نیز وجود یک فرودگاه با کیفیت و وسیع با ظرفیت جابه‌جایی بالا در استان حائز اهمیت است و در این مهم نیز تاثیر مثبتی بر روند گردشگری استان دارد.

سید شریف حسینی در این خصوص گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، توریست فرهنگی و سلامت را باید در خوزستان رونق بخشید که برای این کار باید زیرساخت‌‌ها مهیا باشد و یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها داشتن فرودگاه مناسب در شهر است.

وی با بیان اینکه البته پیش از آن باید فرهنگ جذب توریست در استان داشته باشیم، افزود: در حال حاضر ۶۸ پرواز در هفته در فرودگاه اهواز انجام می‌شود که شرایط موجود در فرودگاه اهواز کفاف این کار را نمی‌دهد.

حسینی گفت: استان خوزستان را باید از شرایط موجود خارج کنیم و توریست سلامت باید در این استان اتفاق افتد؛ چرا بیماران عراقی برای درمان به سایر کشورها و یا حتی سایر شهرهای کشور بروند و هزینه درمان بپردازند؟

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر درمان بیماران در این استان انجام شود، بیمار هزینه کمتری خواهد پرداخت و گردش مالی در استان به وجود می‌آید و ایجاد اشتغال و ارزش افزوده را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: برای این کار باید ابتدا زیرساخت‌ها را در استان به وجود آورد و فرودگاه یکی از مهم‌ترین این زیرساخت‌ها است؛ البته در حال حاضر فرودگاه اهواز در حال توسعه است و امیدواریم روند توسعه آن به سرعت پیش رود.

حال که قرار است در حوزه میراث و گردشگری استان اقدامات شایسته صورت گیرد، داشتن امکان جابه‌جایی و حمل و نقل مسافران مناسب و درخور شأن این استان امری مهم و ذومنفعه عام برای استان است که باید به آن پرداخت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.