افزایش شدید نرخ شن و ماسه در خوزستان و اعتراض انبوه سازان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان گفت: در روزهای اخیر در برخی مصالح ساختمانی شامل شن و ماسه شاهد افزایش قیمت و نوسان شدیدی هستیم؛ با وجود رکورد حاکم بر بازار مسکن و ساختمان و با توجه به این‌که حوزه مسکن در شرایط دشوار و پیچیده‌ای قرار گرفته است، این‌گونه نوسانات قیمت باعث تشدید رکورد حاکم و تورم در بازار مسکن می‌شود.

عباس پورفاضل عنوان کرد: در حالی که یکی از وظایف دستگاه‌های اجرایی و دولتی نظارت بر تولیدات و قیمت‌گذاری مصالح ساختمانی در بازار است، متاسفانه بی‌توجهی این‌ ارگان‌ها باعث افزایش بی‌رویه قیمت شن و ماسه در استان شده که این مصالح در قیمت تمام شده ساخت مسکن تأثیرگذار است.

وی ادامه داد: در شرایطی که بنا بر آمارهای دولتی شاخص‌های اقتصاد کشور کاهش نرخ تورمی را تجربه می‌کند جای این سوال است که بر مبنای چه کار کارشناسانه‌ای شاهد ۲ تا ۳ برابر شدن قیمت هر بار کامیون حامل شن و ماسه باید در بازار باشیم.

پورفاضل گفت: چه اتفاقی افتاده است که ظرف ۴۸ ساعت قیمت هر کامیون ماسه از ۲۷۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافته و در بازار نیز کمیاب شده است.

وی ضمن هشدار به تداوم افزایش قیمت شن و ماسه در بازار مسکن، اظهار کرد: افزایش نرخ تورم باعث رکورد صنعت ساختمان و فشار بر مصرف‌کنندگان خواهد شد. مشکل ما کیفیت شن و ماسه تولیدی نیز است که بازار فروش آن توسط کامیون‌داران اداره می‌شود و همین امر باعث می‌شود که کالای خریداری شده توسط انبوه‌سازان از سطح استاندار لازم برخوردار نباشد.

پورفاضل خاطرنشان کرد: کامیون‌داران، شن و ماسه را براساس هر سرویس نه تناژ به سازندگان و انبوه‌سازان می‌فروشند که این اتفاق در کمیت هر سرویس شن و ماسه تأثیرگذار است. بنابراین هر مشکلی در کمیت و کیفیت شن و ماسه تأثیر زیادی در کیفیت بتن و ملات مصرفی ساختمان‌ها خواهد گذاشت.

 

وی افزود: از سازمان صنعت و تجارت که متولی معادن استان است انتظار می‌رود هرچه سریعتر نسبت به کنترل قیمت شن و ماسه در بازار اقدام کند. انبوه‌سازان نیز پیشنهاد دارند که جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان صنعت و تجارت، اداره‌کل استاندارد و نمایندگان انجمن انبوه‌سازان، اتحادیه کامیون‌داران، اتحادیه صنف معدن‌داران برای رفع این مشکل و دغدغه هرچه سریعتر برگزار شود.

 

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان در پایان گفت: شایسته بود که سازمان صنعت پیش از قیمت‌گذاری و افزایش قیمت شن و ماسه از تشکل‌های صنفی و حرفه‌ای صنعت ساختمان همچون انجمن انبوه‌سازان مسکن و انجمن عمرانی پیمانکاران دعوت کند تا نسبت به دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها و عواقب افزایش قیمت چاره‌اندیشی لازم صورت بگیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.