“تیلاپیا” بلای جان تالاب شادگان/ وضعیت تالاب بحرانی شده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان با اشاره به شرایط بحرانی تالاب شادگان با تکثیر ماهی تیلاپیا از نوع زیلی گفت: به دلیل افزایش این نوع ماهی مهاجم وضعیت تالاب شادگان بحرانی شده است.

عادل مولا در حاشیه جلسه بررسی وضعیت کشاورزی و شیلات استان که یکشنبه در محل استانداری خوزستان برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در حال حاضر ۹۹ درصد از صید ماهی در تالاب شادگان ماهی تیلاپیا است که هیچ گونه ارزشی پروتئینی ندارد.

وی با اشاره به اینکه وجود این نوع ماهی مهاجم موجب تنش زیست محیطی در استان شده اظهار کرد: ماهی تیلاپیا از نوع زیلی یک نوع ماهی مهاجم همه چیز خوار است که در تمام زیستگاهها قدرت زیست داشته و علاوه بر تاثیر مخرب بر پوشش گیاهی موجب از بین رفتن سایر آبزیان نیز می شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان گفت: این گونه مهاجم تکثیر غیر قابل کنترلی دارد و به گونه ای رشد کرده که در تمامی آب های استان مشاهده شده است.

مولا ادامه داد: در این خصوص جلسات متعددی با حضور کارشناسان برگزار شده که تاکید شد برای حل این مشکل باید از ظرفیت های استانی و مراکز علمی برای کنترل رشد ماهی تیلاپیا استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه از بین بردن این گونه ماهی بسیار سخت و دشوار است عنوان کرد: ماهی تیلاپیا نوعی ماهی است که در تمامی زیستگاه ها وجود دارد و از هر طریقی می تواند وارد آب های استان شود.

معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: این گونه دریایی در تمامی آبهای استان مشاهده شده اما شدت تکثیر آن در تالاب شادگان به عنوان یک زیستگاه طبیعی بسیار زیاد است.

مولا افزود: در مطالعاتی که در برخی از کشورها در خصوص این گونه انجام شد ، تنها راه جلوگیری از تکثیر آن عقیم سازی است که این روش نیز نتیجه مطلوبی تا کنون نداشته است.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور نیز گفت: کانون وجود گونه تیلاپیا در تالاب شادگان است و این گونه مهاجم در بیشتر استخرهای پرورش آبزیان دیده شده است.

‘جاسم مرمضی’ در اهواز بیان کرد: در خصوص جلوگیری از تکثیر این نوع ماهی مطالعاتی در دست نیست و لازم است در این زمینه گروه هایی برای تحقیق تشکیل شود.

وی افزود: آسیبی که از این گونه به محیط زیست استان وارد می شود بسیار زیاد است و نیاز است اعتباراتی برای مقابله با این گونه مهاجم در استان در نظر گرفته شود .

ماهی تیلاپیا زیلی در دو سال گذشته با ورود به آب های استان خصوصا در تالاب شادگان بخش قابل توجهی از اشتغال مردم این منطقه را از بین برده به گونه ای که به برخی از گونه های نادر آبزیان در این منطقه آسیب های جدی وارد کرده است.

این گونه ماهی تیلاپیا که در آب های خوزستان به صورت ناخوانده پیدا شده، نوع بسیار مخرب با نام زیلی (zilli) است که هیچ گونه ارزش اقتصادی ندارد.

جثه کوچک، همه چیزخوار بودن، سرعت رشد بسیار زیاد، مقاومت بسیار نسبت به شرایط محیطی و کنترل دشوار از ویژگی های این گونه است و از همه مهم تر اینکه رقیب قدرتمند غذایی برای گونه های بومی و محلی به شمار می رود و عرصه را بر آنها تنگ می کند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.