چینی ها ۵ تصفیه خانه بزرگ در جنوب خوزستان احداث می کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: با گشایش خطوط اعتبار اسنادی چین در پروژه‌های بزرگ وزارت نیرو در استان، ۵ تصفیه‌خانه فاضلاب در سواحل خلیج‌فارس احداث می‌شود.

با گشایش خطوط اعتبار اسنادی چین در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و صنعتی ایران، تنها طرح پذیرفته شده از سوی وزارت نیرو مبنی بر احداث تصفیه خانه‌های پیشرفته فاضلاب در پنج شهر ساحلی جنوب ایران در استان خوزستان از میان پنج طرح بزرگ اولویت‌دار پیشنهادی در کشور مورد توافق نهایی با فاینانسورهای چینی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار کرد: با توافق بزرگ اقتصادی و صنعتی جمهوری اسلامی ایران و چین، شرکت آبفای خوزستان موفق شد با پیگیری‌های به‌ عمل آمده از سوی وزارت نیرو، آبفای کشور و استانداری خوزستان با فاینانسور چینی به توافق برسد و در آینده نزدیک اعتبار فاینانس چینی‌ها برای احداث پنج تصفیه خانه پیشرفته مبتنی بر جدیدترین فرآیندهای تصفیه فاضلاب در شهرهای ساحلی آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندرامام خمینی وارد کشور می‌شود.

علی اکبر علیمرادی عنوان کرد: در این قرارداد ۴۶ میلیون یورو (حدود ۱۹۰ میلیارد تومان) برای احداث پنج تصفیه خانه پیشرفته فاضلاب به ظرفیت ۲۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و جمعیت تحت پوشش یک میلیون و ۱۴۵ هزار نفر در سال افق طرح اختصاص می‌یابد که با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا ظرف مدت ۳۶ ماه طراحی، احداث و آماده بهره‌برداری می‌شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه بهره‌برداری از این تصفیه خانه‌ها تا دو سال بر عهده سرمایه‌گذار است، از ایجاد ظرفیت آموزش تخصصی مناسبی برای کارشناسان و نیروهای ستادی و اداره‌های تابعه با فناوری و تکنولوژی روز دنیا در زمینه بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌های پیشرفته فاضلاب خبر داد.

وی ادامه داد: احداث این تصفیه‌خانه‌ها در راستای تکمیل بهره‌برداری اصولی از شبکه‌های فاضلاب در دست اجرا و گامی مثبت در زمینه حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی رودخانه‌های استان خواهد بود.

مذاکره با سرمایه‌گذاران کشورهای سوییس، هلند، کره‌جنوبی و مالزی برای مشارکت در طرح‌های آب و فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به عقد تفاهمنامه همکاری میان یک شرکت مطرح چینی با شرکت مهندسی آبفای خوزستان به میزان ۵۰۰ میلیون دلار از تمایل سرمایه‌گذاران کشورهای سوییس، هلند، کره‌جنوبی و مالزی برای مشارکت در اجرای طرح‌های بزرگ آب و فاضلاب استان خوزستان خبر داد.

علیمرادی خاطرنشان کرد: آب و فاضلاب خوزستان همواره با ارائه طرح‌ها و پروژه‌هایی درصدد توسعه راهکارهای تامین منابع مالی به‌ منظور تسریع در اجرای طرح‌های عمرانی و بهبود سطح خدمات‌رسانی به مردم بوده است.

وی گفت: در همین راستا با هماهنگی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و استانداری خوزستان مذاکرات مقدماتی متعددی به‌ منظور جذب سرمایه‌گذارانی از کشورهای مختلف دنیا از جمله چین، کره‌جنوبی، سوییس، هلند و مالزی برای اصلاح شبکه‌های آب و فاضلاب استان و احداث تصفیه خانه‌های فاضلاب و دستگاه‌های آب شیرین‌کن صنعتی در حال انجام است.

این مدیرعامل در پایان اظهار کرد: با توجه به روند کاهشی تخصیص اعتبارات عمرانی و رویکرد دولت مبنی بر کاهش وابستگی به اعتبارات دولتی در بودجه‌های سنواتی استفاده از تمام راه‌ها و ظرفیت‌های قانونی ممکن نظیر استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و خارجی، فاینانس، بیع متقابل، اوراق مشارکت، خرید تضمینی و …. در دستور کار شرکت آبفای خوزستان قرار گرفت به نحوی که در حال حاضر آب و فاضلاب خوزستان یکی از شرکت‌های پیشرو صنعت آب و فاضلاب در کشور محسوب می‌شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.