رویکرد دولت یازدهم در مسئله هسته ای بر خلاف هشت سال دولت نهم و دهم، منطقی و با خرد است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: داوود هرمیداس باوند استاد دانشگاه و دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل متحد گفت: تمدید مذاکرات هسته ای به معنای یک گام به جلو برای توافق جامع و نهایی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ۱+۵ است.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران و امام صادق (ع) یکشنبه شب در همایش بررسی سیاست خارجی دولت تدبیر و امید که به دعوت شورای هماهنگی جوانان اصلاح طلب خوزستان در تالار کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد با اشاره به روند و فراز و نشیب های مذاکرات هسته ای ایران با گروه کشورهای ۱+۵ در طول بیش از یک دهه اخیر ، ادامه این مذاکرات در دولت یازدهم را بسیار جدی و در فضایی مناسب و اعتمادآمیز توصیف کرد.

وی افزود: ایران در طول یک سال گذشته و پیش از آن نشان داده که می خواهد مناقشه با غرب بر سر برنامه هسته ای خود را در قالب توافق جامع و نه تفاهم پایان بخشد و این به معنای تامین کننده منافع و مصالح بلند مدت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی رویکرد دولت یازدهم را در سیاست خارجی و موضوع هسته ای، بر خلاف هشت سال دولت نهم و دهم، منطقی و همراه با خردورزی و در راستای تعامل با غرب و توسعه و گسترش روابط با همه کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بیان کرد.

وی ادامه داد: چنانچه مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد و آژانس انرژی اتمی برنامه صلح آمیز هسته ای را تایید کند، گامی مهم برای بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس و رفع تحریم های این شورا خواهد بود.

هرمیداس باوند اظهارکرد: معتقدم تحریم های یک جانبه و چندجانبه غرب ، آمریکا و شورای امنیت، منافع درازمدت جمهوری اسلامی ایران را در جهان به خطر انداخته و به هیچ وجه ضروری نیست مناقشه ایران و غرب بر سر برنامه ای هسته ای ادامه یابد.

این استاد دانشگاه، برنامه هسته ای ایران را بر اساس شفاف سازی، اعتماد سازی، رفع ابهامات و منطبق با پروتکل های الحاقی و حتی فراتر از آن بیان کرد و گفت: غرب نیز باید بپذیرد که برنامه هسته ای ایران که از ابتدا صلح آمیز بوده تهدید کننده هیچ کشوری نیست.

وی با اشاره به اینکه ساخت و استفاده از سلاح هسته ای هیچگاه در دکترین دفاعی ایران جایی نداشته گفت: واقعیت این است که سلاح هسته ای تامین کننده منافع ملی و تضمین کننده امنیت کشورها نیست چون در جنگ هسته ای غالب و مغلوبی وجود نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به انتخابات خرداد ۱۳۹۲ و گرایش مردم به برنامه های دکتر حسن روحانی در عرصه های داخلی و خارجی اشاره کرد و عنوان کرد: رویکرد خارجی دولت روحانی که بر خلاف دولت های قبلی تهاجمی بود، هم اکنون بر مبنای گفت وگوی سازنده، سیاست تعادل و تعامل، خردورزی و اعتمادسازی است و این رویکرد پاسخ مثبت مردم ایران را در پی داشته است.

وی تصریح کرد: گامی که برداشته شده آسان نبوده؛ استراتژی قبل تهاجمی و مقاومتی و نگاه به شرق بود و این سیاست توقعات و نتایج مورد نظر مردم کشورمان را محقق نکرد، ولی هم اکنون دیالوگ سازنده در تعاملات با کشورها در پیش گرفته شده، و این می تواند کشور را از این فشارهای سنگین و البته ظالمانه برهاند.

هرمیداس باوند گفت: معتقدم این نگاه جدید و معقول بطور قطع می تواند برای کشور مفید باشد و ما نیز خواهیم توانست نقش بسیار مهمتری در حل مناقشات منطقه ای ایفا کنیم.

هرمیداس باوند در این همایش که با استقبال رو به رو شد، گذری به مناقشه غرب با روسیه بر سر مساله اوکراین و شبه جزیره کریمه زد و افزود: این مناقشه به هیچ وجه به نفع روسیه نیست و می تواند منافع دراز مدت این کشور را با مخاطرات جدی رو به رو کند.

وی در پایان گفت: هسته ای بودن روسیه نیز کمکی به حل برون رفت از چالش های فرارو نخواهد داشت و این کشور باید منتظر انزوای سیاسی بیشتری باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.