زنگ خطر طلاق در خوزستان به صدا درآمد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: 

طلاق از نظر لغوی به معنی رها شدن است و در اصطلاح عبارت از پایان دادن زندگی زناشویی به وسیله زن و شوهر. طلاق را اغلب راه حل رایج و قانونی عدم سازش زن و شوهر، فروریختن ساختار زندگی خانوادگی، قطع پیوند زناشویی و اختلال ارتباط والدین با فرزندان تعریف کرده‌اند. در حقیقت همانگونه که پیوند بین افراد طبق آئین و قراردادهای رسمی و اجتماعی برقرار می شود چنانچه طرفین نتوانند به دلایل گوناگون شخصیتی، محیطی و اجتماعی و … با یکدیگر زندگی کنند به ناچار طبق مقررات و ضوابطی از هم جدا می شوند.

در گذشته خیلی جسارت می خواست که زن یا مردی از طلاق سخن بگوید و داغ ننگ طلاق چیزی نبود که اطرافیان به سادگی از آن بگذرند اما حال راهروی مجتمع قضایی خانواده این روزها پر از مردان و زنانی است که آمده اند با توافق و یا بدون توافق یکدیگر، اجازه حک شدن مُهر «باطل شد» را روی عقدنامه هایشان بگیرند، زوج ها جز در مواقع ضروری با یکدیگر حرفی نمی زنند گویی دیگر رمقی برای گفتن حرف ها تکراری ندارند.

ثبت سالانه ۱۶۰ هزار طلاق در کشور
محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از ثبت سالانه ۱۶۰ هزار طلاق در کشور خبر داد و گفت: ۲۰ درصد ازدواجها در ایران به طلاق منجر می شود و این آمار در کلانشهرها به ۴۰ درصد می رسد.
همچنین علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور از رشد ۳٫۴ درصدی طلاق در سال ۹۲ خبر داد و اظهار کرد: بر اساس آمار به دست آمده ماهانه به طور متوسط ۱۲ هزار و ۹۴۷ در هر شبانه روز به طور متوسط ۴۲۶ و در هر ساعت به طور متوسط ۱۸ واقعه طلاق به ثبت رسیده است.

فرج الله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از افزایش طلاق در خوزستان خبر داد و می گوید: در حال حاضر از هر هفت ازدواج یک طلاق در استان اتفاق می‌افتد که در طول ۱۰ تا ۱۲ سال گذشته این رقم از ۱۳ به یک، به هفت به یک رسیده است؛ البته در سطح کشور از میانگین کشوری پایین‌تر هستیم که این به دلیل ارتباطات قومی قبیله‌ای در این استان است.

افزایش ۱۷درصدی طلاق در خوزستان
بهنام مریدی، مدیرکل ثبت احوال خوزستان از افزایش طلاق در خوزستان خبر داد و گفت: در سال ۹۲ تعداد ۸ هزار و ۷۰۰ فقره طلاق در استان ثبت شد که از این تعداد ۸ هزار و ۳۱۲ مورد شهری و ۳۸۸ مورد روستایی بوده است.

وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که ثبت واقعه طلاق در استان، در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن به میزان ۱۷ درصد افزایش داشته است. در سال ۹۱ تعداد هفت هزار و ۴۱۴ فقره طلاق در خوزستان ثبت شده بود.
مریدی در ادامه از کاهش ازدواج نیز خبر داد و اظهار کرد: بر اساس آمار سالانه ثبت احوال، در سال ۹۲، تعداد ۵۲ هزار و ۱۲۸ فقره ازدواج در استان ثبت شد که از این میزان ۴۷ هزار و ۲۹۶ مورد شهری و ۴ هزار و ۸۳۲ مورد روستایی بوده است.
وی ادامه داد: ثبت واقعه ازدواج در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن در استان ۷٫۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.
افزایش آمار طلاق اگر همراه با کاهش آمار ازدواج باشد، یعنی زنگ خطرها برای گسسته شدن بنیان خانواده در آن به صدا در آمده است بنابراین کاه ازدواج و افزایش طلاق در استان سنتی ما یعنی زنگ خطر به صدا درآمده است.
ازدواج و تشکیل خانواده برای همه انسانها یک نیاز طبیعی است که از فطرت و آفرینش ویژه آنان سرچشمه می‌گیرد و نباید آن را یک قرارداد متعارف اجتماعی تلقی کرد که در صورت عدم تحقق آن آسیبی به نظام اجتماعی وارد نمی شود بلکه برعکس هرگونه آسیبی به این بنیاد مقدس پیامدهایی را در تحول ساختاری کلی جامعه و نظامهای ارزشی و فرهنگی آن به دنبال دارد؛ بنابراین جای آن دارد که برای حفظ کانون مقدس خانواده از هیچ تلاشی فروگذار نشود و با همت مسئولان و کارشناسان امر به آن پرداخته شود تا شاید از این طریق بتوان جوانان را قبل از ازدواج به یک شناخت درست از فلسفه این واقعه رساند و امید است که در سایه آن، شاهد کمتر شدن مراجعات گسترده بعدی به دادگاه های خانواده باشیم.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.