انتقال شرکت های آلوده کننده به خارج از اهواز در هاله ای از ابهام

عصر جنوب: شرکت کربن بلاک یکی از آلوده کننده های هوای اهواز است که سال هاست موضوع انتقال این شرکت به خارج از اهواز مطرح شده است اما متاسفانه این انتقال در هاله ای از ابهام قرار دارد و تا کنون اقدامی در این زمینه نشده است.
شرکت کربن ایران در سال ۱۳۵۱ پس از مطالعات صورت گرفته در زمینه تامین دوده صنعتی مورد نیاز کارخانجات لاستیک سازی با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، بانک صنعت و معدن و صاحب نام‌ترین کارخانه تولید دوده صنعتی جهان یعنی شرکت کابوت آمریکا (CABOT CORPORATION) آغاز به‌کار کرد.
کارخانه این شرکت در شهر اهواز درسال ۱۳۵۳ با ظرفیت سالانه ۱۴ هزار تن محصولی با کیفیت و مرغوب تولید می کرد که به راحتی بازار داخلی را جذب کرده و در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۷۵ ظرفیت اسمی خود را مجموعا به ۳۶ هزار تن افزایش داد و هم اکنون سالانه بیش از ۵۰ هزار تن دوده صنعتی تولید و به بازار عرضه می کند

مدتهاست مسئولان استانی در حال پیگیری برای انتقال شرکت کربن ایران به خارج از محدوده شهر اهواز هستند زیرا اعتقاد دارند وجود چنین کارخانه ای به عنوان اولین تولیدکننده کربن بلاک در خاورمیانه و ایران، در قلب شهر اهواز ضررهای فراوانی برای مردم اهواز دارد.

ایرج نظری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز کارخانه کرین بلاک را یکی از آلوده کننده های هوای اهواز بیان می کند و می گوید: علت اصلی آلودگی هوا تاکنون مشخص نشده است اما وجود کارخانجات صنعتی، کارخانه کربن بلک ، کشت و صنعت‌های اطراف شهر، شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌های نفت، شرکت تولید نیروی برق رامین و… در آلودگی نقش داشته و به‌ تبع آن موجب تشدیدکننده این وضعیت شده‌اند.

پیگیری‌ها برای انتقال شرکت کربن بلاک اهواز در حال انجام است

معاون عمرانی استانداری خوزستان از انجام پیگیری‌های، برای انتقال شرکت کربن بلاک به محدوده خارج از شهر خبر داد.

احمد سیاحی در گفت‌وگو با خبرنگار اکسین پرس گفت: بحث اشتغال و درآمدزایی، گردش مالی و پیشرفت امور اقتصادی شرکت‌ها و مؤسسات اهمیت زیادی در این خصوص دارد.

سیاحی، همچنین چگونگی برنامه‌ریزی برای انتقال این شرکت به خارج از محدوده شهر را نیز مهم خواند و ادامه داد: همان‌طور که در جابجایی بنکداران مشاهده کردیم که پس از ایجاد بستر لازم بنکداران به خارج از شهر انتقال داده شدند برای شرکتی مثل کربن بلاک نیز این برنامه‌ریزی‌ها را خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: بررسی‌های کارشناسی و برنامه‌ریزی‌های ما در حال انجام است ولی اینکه دقیق چه زمانی این شرکت انتقال خواهد یافت هنوز مشخص نیست.

جاده اهواز-ماهشهر بهترین گزینه پیشنهادی اداره کل محیط‌زیست خوزستان به شرکت کربن بلاک بوده است

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست خوزستان نیز اظهار داشت: بهترین گزینه پیشنهادی ما به شرکت کربن بلاک انتقال این شرکت به جاده اهواز-ماهشهر بعد از مکان جدید فرودگاه اهواز بوده است که موردقبول شرکت کربن بلاک هم قرارگرفته است.

سیروس کریمی افزود: مقرر شد که این پیشنهاد در هیئت‌مدیره شرکت کربن بلاک هم موردبررسی قرار گیرد که پس از بررسی، نتیجه به ما گزارش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: شرکت کربن بلاک در حال حاضر در زمین ۵۰ هکتاری در شهرک صنعتی شماره ۲ اهواز (الباجی) فعالیت می‌کنند و در صورت توافق نهایی باید فعالیت این شرکت در این مکان متوقف شود.

کریمی عنوانکرد: با توجه به مکان کنونی این شرکت در محدوده شهر و ایجاد معضلات زیست‌محیطی برای مناطق مجاور خود، در صورتی که ساختارهای انرژی، آب و برق و. شرکت کربن بلاک قابل انتقال به مکان جدید در جاده اهواز-ماهشهر انتقال باشد معضلات زیست‌محیطی به محدوده شهر وارد نخواهد شد.

وی گفت: شرکت کربن بلاک ملزم به فروش زمین واقع در شهرک صنعتی شماره دو نیست ولی پس از انتقال این شرکت به مکان جدید کاربری این زمین هم‌تغییر خواهد یافت ونمی تواند دیگر در مکان قبلی فعالیت داشته باشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.