نقض حریم کانال ها و تاسیسات شبکه آبیاری در شمال خوزستان

عصر جنوب: مدیر عامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری شمال خوزستان از نقض مکرر حریم کانال ها و تاسیسات این شبکه آبیاری ابراز نگرانی کرد.
غلامرضا صفرنژادی روز دوشنبه بیشترین موارد نقض حریم شبکه ها را ساخت و ساز بدون مجوز عنوان کرد و افزود: کانال ها و تاسیسات آبیاری برای انتقال و توزیع آب ساخته شده و عدم رعایت حریم قانونی آنها علاوه بر آسیب زدن به این تاسیسات، احتمال بروز حوادث تلخ را تشدید می کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سال از ساخت شبکه آبیاری دز می گذرد عنوان کرد: در سال های اخیر با توسعه شهرها و روستاها برخی از کانالها و زهکش ها در مجاورت مناطق پرجمعیت قرار گرفته لذا ضرورت رعایت حریم شبکه ها مضاعف شده و لازم است نهادهای خدماتی شهری و روستائی بیش از پیش نسبت به رعایت حریم قانونی تاسیسات آبیاری ملزم باشند.

صفرنژادی دیگر موارد نقض حریم را کشت های غیر مجاز و سکونت برخی دامداران دانست و افزود: برخی افراد اقدام به کشت غیر مجاز در حریم کانال ها و زهکش ها می نمایند که مصداق تجاوز به حقوق دیگران بوده چرا که آب موجود در کانال بر اساس سطح زیر کشت محصولات دارای قرارداد تامین آب بوده و در واقع با این تخلف نیاز آبی مزارع محدود می شود.

وی با انتقاد از تحمیل هزینه های گزاف ناشی از نقض حریم شبکه های آبیاری تصریح کرد: عمده نقاط تخریب شده درکانالها و تاسیسات آبیاری بدلیل بی توجهی به رعایت حریم صورت می گیرد و از طرفی بخش زیادی از پرونده های حقوقی مطرح شده در مراجع قضائی مربوط به عدم رعایت حریم قانونی شبکه های آبیاری است.

این مقام مسوول، کشاورزان را بهره برداران اصلی تاسیسات آبیاری عنوان کرد و گفت: هرچه حضور مردم ومشارکت آنان در نگهداری از تاسیسات پررنگ تر باشد، شبکه ها و تاسیسات آبیاری دوام وماندگاری بیشتری خواهد داشت.

شبکه های آبیاری شمال خوزستان شامل شبکه های دز، کرخه شمالی و لور با دارا بودن بیش از یکهزار و ۵۰۰ کیلومتر کانال و زهکش نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی منطقه دارند.

سالانه بیش از چهار میلیون تن محصول در شهرهای دزفول ، اندیمشک و شوش تولید می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.