استخدام های غیر قانونی در ادارات دولتی خوزستان موج میزند

عصر جنوب: روزنامه می خرد و صفحات نیازمندی ها را ورق می زند. خودش هم یادش نمی آید چند روز شده که صبح اول وقت از خانه بیرون می زند و مستقیم به دکه روزنامه فروشی رفته و از بین همه روزنامه ها فقط چند برگ نیازمندی ها را ورق می زند. دور چند آگهی خط کشیده و به گوشه ای رفته و شروع به تماس گرفتن می کند. اولی، دومی، سومی و …
به هر کدام که زنگ میزند شرایط خاص خود را دارند. برای کار باید سابقه داشته باشی و برای سابقه کار باید کار کنی! البته کارهایی هم هست که البته او در حد شان خود نمیداند و فکر میکند بعد از این همه درس خواندن نمیتواند این کارها را انجام دهد. وقتی با ناامیدی نیازمندیها را بار دیگر کنار میگذارد، باخود فکر میکند سالها تلاشش برای درس خواندن و رسیدن به مدارج بالای علمی حرکت بی فایده بوده است. با خودش فکر میکند که بازار اشتغال کشور چه اوضاع بدی دارد که یک فارغالتحصیل کارشناسی ارشد نمیتواند کاری در حدو اندازه خود پیدا کند. اما وضعیت اشتغال آنقدر هم بد نیست. کمی بگردی همین دور و اطراف پیدا میشوند کسانی که حتی سواد ابتدایی هم ندارند، اما استخدام دولت هستند! افرادی را می یابی که خودشان مدرک ابتدایی دارند و تدریس میکنند. انگار کار پیدا کردن به این سختیها هم نیست، فقط باید کمی “عرضه” داشته باشی.

طی ماه های اخیر اخباری مربوط به استخدام های غیرقانونی افرادی تحت عناوین مختلف و بدون طی ضوابط در ادارات مختلف استان به گوش می رسد افرادی که براساس رابطه با فلان مدیر و یا معاون به سازمان و یا اداره ای ورود پیدا می کنند بدون آن که تخصص لازم برای اشتغال در آن سازمان را داشته باشند متاسفانه از این قبیل استخدام های بدون مجوز و غیرقانونی در خوزستان فراوان دیده می شود در حالی که جوانان شایسته با تحصیلات عالیه حتی برای قدم گذاشتن پشت درهای این ادارات به مجوز نیاز دارند.

همان‌طور که می‌دانید برای سلامت سیستم اداری و ساختار دولتی در هر نظام حکومتی، حضور کارکنان کوشا و با مسئولیت در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… امری کاملا بدیهی است که در اکثر کشورهای جهان توسط سیستم جذب و استخدام، این امر به طور دقیق به انتخاب و گزینش کارکنان شایسته مبادرت می‌ورزد و استخدام کارمندان دولت بر اساس روابط و بدون درنظر داشت اصل شایسته سالاری دلیل اصلی فساد اداری در کشور است.

پس می توان نتیجه گرفت که فساد اداری در سازمان ها و ادارات خوزستان موج می زند، برای نمونه می توان یکی از دستگاه اجرایی استان را نام برد، که با وجود آنکه جوانان بسیاری با وجود قبول شدن در آزمون استخدامی خرداد ماه ۹۱ همچنان پشت درب های بسته در تردد هستند و مجوز استخدام آن ها صادر نشده است، اما در این دستگاه اجرایی هر روز چهره های جدیدی می بینیم که پشت میز نشسته اند و اینکه این افراد بر چه اساسی مشغول به کار شده اند را کسی پاسخگو نیست.

شکستن رابطه ها و جایگزین کردن رابطه ها به معنای پایمال شدن و ضایع شدن حقوق اجتماعیِ بخشی از مردم است رابطه مدار بودن استخدام ها و انتصاب ها در ادارات دولتی، پارتی بازی ها و باند بازی ها در ادارات ،ناخواسته و ناخودآگاه موجب ایجاد حس “ستیزه جویی” در افراد جامعه می شود؛ما معتقدیم که باید دیوان سالاری و شایسته سالاری به معنای اخص،در جامعه اجرا شود؛ضوابط بر روابط حاکم شود،از اعمال سلیقه های شخصی اجتناب و جلوگیری شود،انتصابها بر اساس شایسته سالاری باشد،تقسیم کار و وظایف عادلانه باشد،آیا چیززیادی را خواستاریم؟؟آیا خواسته مان نامعقول و نابجاست؟؟آیا اشتباه است که می گوییم انتصاب اشخاص بر اساس تخصص باشد؟؟مگر میشود فارغ التحصیل رشته ی حقوق،انباردار و انبارگردان باشد؟؟اما شده است!!مگر می شود افرادی، در پستهایی منصوب شوند که با تحصیلاتشان مرتبط نیست و تحصیلاتشان به هیچ وجه با مناصبی که به آنها داده شده است،همخوانی ندارد؟؟اما ظاهرا در استان ما هر چیزی امکان پذیراست!!چرا که این مورد هم اتفاق افتاده است!!

جوانان خوزستانی حق دارند مطالبه گر باشند و روحیه ی مطالبه گری شان را حفظ کنند، حق دارند پاسخ سوالاتشان را بشنوند، چرا که جزئی از جامعه این استان هستند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.