وزیر جهاد کشاورزی از بزرگترین پروژه کشاورزی در تاریخ کشور بازدید کرد

عصر جنوب؛ محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی به منظور بازدید از روند اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح مقام معظم رهبری وارد اهواز شد و مورد استقبال دکتر عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان و سایرمسوولان اجرایی این استان قرارگرفت.

در سفر یکروزه وزیر جهاد کشاورزی ؛ معاونین و مشاورین وزیر جهاد کشاورزی ، وزیر دولت تدبیر و امید را در این دیدار همراهی می کردند.

محمود حجتی وزیرجهاد کشاورزی در گفتگو با شوشان با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح احیاء اراضی کشاورزی ۵۵۰ هزارهکتاری وزستان از تلاش های مقتدایی استاندار خوزستان در این زمینه قدردانی کرد و گفت: ازکمک های استاندار خوزستان که همیشه یا ر و یاور ما بوده و هستند تشکرمی کنم.

وی افزود: طرح کشاورزی ۵۵۰ هزارهکتاری درهشت ماه گذشته پس از سفر دکتر روحانی رییس جمهوری در اواخر سال گذشته به خوزستان و با عنایت مقام معظم رهبری درتخصیص اعتبار لازم با پیشرفت فیزیکی و سرعت خوبی همراه است.

وزیرجهاد کشاورزی افزود: تا پایان آبان ماه جاری امیدواریم که مناقصه ۳۰۷ هزارهکتار ازاراضی باقیمانده طرح انجام شود..

حجتی افزود: ۳۱۰ هزارهکتار ازاین اراضی بااجرای شبکه های فرعی آبیاری، زهکش زیرزمینی , تجهیز, تسطیح و نوسازیاراضی به کشاورزان واگذارشده و درحال واگذاری است. وزیرجهاد کشاورزی گفت: هم اکنون ماهیانه بین ۳۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هکتار ازاین اراضی به بهره برداران واگذارمی شود که با ورود کارگاه های جدید ( پیمانکاران جدید) امیدواریم این میزان واگذاری دراواخر سال جاری به ماهیانه ۷ تا ۸ هزارهکتار بالغ گردد.

حجتی ابراز امیدواری کرد که با بهره برداری از این طرح شاهد شکوفایی اقتصادی و افزایش سطح تولیدات کشاورزی استان خوزستان درآینده نزدیک باشیم.

حجتی در این سفر با حضور در اراضی مشمول طرح ۵۵۰ هزارهکتاری در شهرهای حمیدیه ، هویزه، سوسنگرد حضور پیدا کرد و از نزدیک در جریان روند آماده سازی ، تسطیح و احداث کانال و کانالت های شبکه های آبیاری قرار گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی پش از بازدید از روند اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری با حضور در محل موسسه جهادنضر در اهواز در جلسه هماهنگی و برنامه ریزی این طرح که با حضور مسئولان موسسه جهاد نضر و معاونین و مشاورین وزیر جهاد کشاورزی برگزار شده بود شرکت کرد.

حجتی در این جلسه بر لزوم کار کارشناسی و کاهش هزینه های تمام شده در این طرح تاکید کرد. وی ادامه داد: به منظور کاهش هزینه های این طرح باید سیستم آبیاری نوین را در دستور کار قرار داد. در ترکیه که وضعیت آبی به مراتب بهتر از کشورمان دارد اقدام به جمع آوری کانال ها و شبکه های اصلی ذهکشی و آبیاری و نصب لوله کرده اند.

وزیرجهاد کشاورزی از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی ایران یاد کرد وگفت: باید این طرح با کمترین هزینه و بهترین کیفیت به پیش رود. وزیر جهاد کشاورزی به زمان انعقاد قرارداد برای تامین آب اراضی طرح با وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: در اواخر اردیبشهت ماه سال جاری قرارداد با وزارت نیرو منعقد شد و عملا از این تاریخ کارگاه های به شکل جدی تر فعال شدند.

حجتی در ادامه این جلسه بیان داشت: آنچه تاکنون در این طرح صورت گرفته است غیرمنتظره و قابل تحسین است. وی به سفر سال گذشته هیات دولت به خوزستان اشاره کرد و گفت: رییس جمهور با توجه به ظرفیت کشور و حجم عملیات دستور به اجرای این طرح را صادر کردند و این وظیفه را به وزرات جهاد کشاورزی تفویض کردند.

وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری را پروژه ای فوق العاده و سنگین برشمرد و گفت: هر هفته گزارشات کامل روند اجرای این طرح را مورد مداقه و مطالعه قرار می دهم. در ادامه این سفر،

وزیرجهادکشاورزی با حضور در بیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز با آیت اله موسوی جزایری دیدار کرد.

حجتی در این دیدار هدف از این سفر کوتاه را بازدید از روند اجرایی طرح ۵۵۰ هزارهکتاری عنوان کرد و گفت: پس از دستور رییس جمهور مقدمات اجرای این طرح بزرگ آغاز شد. در اولین اقدام با اختصاص ۵/۱ میلیون دلار از صندوق نوسعه ملی جان تازه ای به این طرح داده شد. پس از رایزنی ها و جلسات مشترک با وزارت نیرو از اوایل خرداد منابع آبی ۳۱۰هزار هکتار تامین شد.

وی از این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی کشور یاد کردو گفت: در این طرح هم اکنون ۵۰ کارگاه تجهیز و فعال هستند. پیش از این در پروژه ای ۶ هزار کیلومتر عملیات زهکشی را شاهد بودیم در حالی که در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری حدود ۴۰ کیلومتر درروز عملیات زهکشی انجام می شود. به عبارت دیگر در ماه ۶هزار کیلومتر عملیات زهکشی انجام می شود که پروژه ای بی نظیری است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این پروژه روزی ۲کیلومتر کانالت تولید و احداث می شود. حجتی به ظرافت ها و زیبایی های این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح با توافق با مردم و در اراضی آنها انجام می شود. در این طرح اراضی پراکنده مردم یکپارچه سازی و سیستم آبرسانی آن سامان می یابد. ۱/۵ میلیون دلار که از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است کفاف اجرای ۵۵هزار هکتار را نمی دهد.تاکنون در این طرح ۳۱۰ هزار هکتار در حال اجراست. فازدوم این طرح پس از توافقات لازم با وزرات نیرو انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با تقدیر از استاندار خوزستان بیان داشت: با اجرای این طرح چهره استان خوزستان تغییر خواهد کرد. در این طرح اشتغال زایی و تولید بالایی حاکم است. اراضی از شوری خارج می شود. عملیات آبرسانی و تسطیح ارضای صورت می گیرد. سپس کانالت های پیش ساخته که در کارخانه های استان تولید می شود در جوار اراضی نصب و راه اندزای می شود.

کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان نیز در این نشست گفت: طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در ۱۹ شهرستان استان انجام می شود. با اجرای این طرح تحول خوبی در حوزه افزایش محصولات کشاورزی در استان رخ خواهد داد و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم خوبی ایجاد خواهد شد.

در ادامه این نشست آیت اله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح سفره های مردم رنگین شود و بتواند معیشت مردم را ارتقا دهد. آیت اله موسوی جزایری با تقدیر از عوامل اجرایی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: اجرای این طرح می تواند در کاهش تورم، فزونی نعمت ، افزایش تولید و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد. این طرح در سال ۷۵ به دستور مقام معظم رهبری آغاز شد.

اما متاسفانه در دولت های گذشته اعتباری به این طرح اختصاص داده نشد. در این جا شایسته است از دکتر روحانی رییس جمهور خدمتگزار ، یار صدیق امام و رهبری که با جرات و جسارت ستودنی دستور اجرای این طرح را در جریان سفر خود به خوزستان دادند تقدیر و تشکر کنم. نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز بیان داشت: اجرای این طرح و اختصاص بودجه لازم به آن در این دولت کلید زده شده است و این امر تفضل الهی برای دولت است.

آیت اله موسوی جزایری با تقدیر از وزیر جهادکشاورزی و همکاران وی در وزراتخانه متبوع گفت: اجرای این طرح نیاز به کار مدیریتی و بکارگیری ظرافت های خاص خود دارد. نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیاز به عزم ملی و همت بالا می خواهد که خوشبختانه این دو مولفه در دولت محترم و موسسه جهاد نصر دیده می شود.

آیت اله موسوی جزایری با یادآوری خودکفایی گندم در دوره قبلی وزرات حجتی گفت: امیدوارم همانگونه که در دوره مدیریت قبلی شما در وزارت جهادکشاورزی شاهد تحقق خودکفایی گندم در کشور بودیم اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان نیز در زمان وزرات شما تحقق یابد.

گفتنی است در سفر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در سال ۱۳۷۵ به استان خوزستان طرحی به منظور احیای اراضی کشاورزی در دشتهای استان خوزستان به محضر معظم له ارائه شد که به تصویب رسید و در دستور کار وزارتخانه های جهاد سازندگی، کشاورزی و نیرو قرار گرفت. براساس گزارش سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با پیگیری دکتر روحانی رییس جمهوری و عنایت ویژه مقام معظم رهبری به استان خوزستان، مبلغ ۵/۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ادامه اجرای طرح احیای اراضی کشاورزی خوزستان اختصاص یافت.

شوشان – علیرضا عبدالله نژاد

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.