خانم استر لاروچ خطاب به مقتدایی: شما با این طرز فکر خوب، سفیرخوبی برای یونسکو هستید

عصر جنوب: خوزستان روز چهار شنبه در دیدارخانم استر لاروچ (ESTHER LAROCHE) رییس دفتر منطقه ای یونسکو درایران و خانم گن تانگ (GEN TANG )ارزیاب سازمان بین المللی ایکوموسی ( سازمان بین المللی بناها و محوطه های تاریخی ) گفت: میراث فرهنگی هویت و شناسنامه هر ایرانی است .
عبدالحسن مقتدایی در این نشست که با حضور محمد حسن طالبیان معاون سازمان میراث فرهنگی کشور روز چهارشنبه در محل دفتر استاندار برگزار شد گفت: میراث فرهنگی هر کشور به مثابه پدر و مادر و هویت آن جامعه است که باید به خوبی از آن حفاظت و مراقبت کرد .

وی افزود: این موضوع یک شعار نیست بلکه یک اعتقاد است که باید به خوبی در جامعه نهادینه شود.

استاندار خوزستان به تشریح برخی از اقدامات استان در راستای حراست و حفاظت از میراث فرهنگی و تاریخی استان خوزستان در دوره مدیریت جدید پرداخت و اظهار کرد: اولین اقدام ما برای ترمیم زیرساخت ها و احیای گردشگری استان خوزستان اختصاص مبلغ یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال معادل حدود ۴۵۰ میلیون دلار است که نه دراستان بلکه درسطح کشور بی سابقه است.

مقتدایی ادامه داد: گام دوم ما ایجاد حساسست درمردم به عنوان حافظان بدون سلاح برای حراست از میراث فرهنگی استان خوزستان است که ظرف شش ماه گذشته هفت سازمان مردم نهاد درحوزه میراث فرهنگی درخوزستان تاسیس و مجوز فعالیت دریافت کرده اند که این امر خود نشانگرموفقیت برنامه های صیانتی استان خوزستان درحوزه میراث فرهنگی است

وی تصریح کرد: اخیرا کارگاه آموزشی درزمینه میراث فرهنگی و حفاظت از ابنیه و موضوعات تاریخی با حضور اساتید صاحب نامی از کشور برای ۲۷ فرماندار استان خوزستان برگزارکردیم که موفقیت آمیز بود .

وی خاطرنشان کرد: اگر متولیان میراث فرهنگی و تاریخی و مجموعه مدیریت دریک جهت و به موازات یکدیگر حرکت نکنند تعارض پیدا می کنیم .

استاندار خوزستان افزود : البته مردم خوزستان خود از حافظان سرمایه های تاریخی و فرهنگی هستند و نهایت همکاری را برای حفظ میراث فرهنگی با مسوولان ازجمله سازمان میراث فرهنگی استان خوزستان دارند.

خانم استر لاروچ  رییس دفتر منطقه ای یونسکو درایران نیزطی سخنانی برنامه های صیانتی و حمایتی استاندار خوزستان درزمینه آثارباستانی و میراث فرهنگی را ستود و خطاب به مقتدایی گفت: شما با این طرز فکر خوب، سفیرخوبی برای یونسکو هستید.

وی گفت: خوزستان دارای آثارباستانی با قدمت زیادی است که لازم است ازآن بخوبی حراست و حفاظت بعمل آید.

خانم لاروچ از استاندار خوزستان درخصوص برنامه های استان برای مشارکت مردم درحراست از آثارباستانی سووال کرد.

عبدالحسن مقتدایی دراین زمینه آموزش مردم ازطریق رسانه ها ، برگزاری کارگاههای آموزشی با موضوع میراث فرهنگی برای مدیران و فرمانداران ، ایجاد سازمان های مردم نهاد درزمینه میراث فرهنگی همچنین تامین اعتبار لازم برای تعمیرزیرساخت های و توسعه گردشگری درخوزستان اشاره کرد .

مقتدایی بیان کرد: بنا داریم حداقل درسطح ۲۷ شهرستان ۲۷ سازمان مردم نهاد با موضوع میراث فرهنگی مجوز تاسیس صادر کنیم .

احمد سیاحی معاون امور عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه آثارباستانی جزو هویت ماست افزود: براساس دستور استاندار همه کارهای توسعه و عمران شهری با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی اجرا می شود و اگر تعارضی پیش آید , طرح ها با هدف حفظ آثارباستانی اصلاح می شوند.

وی دراین زمینه به کاهش یک طبقه از یک باب مدرسه دراهواز و نیز جابجایی دکل مخابراتی مثال زد و گفت: تلاش مجموعه مدیریت استان خوزستان حفط آثارباستانی و میراث کهن فرهنگی و درعین حال شناسایی آثارجدید وحراست ازآنهاست .

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.