نفت می برند و مرگ می آورند! / جریمه کردن رانندگان عراقی ممکن نیست

عصر جنوب: اگر مسافر جاده های جنوب شده باشید حتما˝ تریلرهای نفتکش با پلاک کشور عراق از اندیمشک گرفته تا اهواز و بندر امام خمینی را دیده اید که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در کشور با سرعت زیاد از کنارتان عبور می کنند.

ترانزیت نفت منطقه کردستان عراق به بنادر جنوبی کشورمان چند سالی است آغاز شده است و تانکرهای عراقی برای این منظور شب و روز درجاده‌های دوکشور ایران و عراق تردد می‌کنند تا این محموله‌ها را به بنادر جنوبی کشورمان برسانند.

رانندگان عراقی پس از تخلیه محموله‌های سوختی در مخازن کشتی های نفتکش مستقر در بندر امام خمینی به سرعت به قصرشیرین بر می‌گردند تا از طریق مرز پرویزخان و با هدف بارگیری مجدد محموله سوختی به کردستان عراق باز گردند.

فرمانده پلیس راه خوزستان می گوید: تردد شبانه روزی صدها تریلر و تانکر حامل نفت عراق،‌ ضمن استهلاک جاده‌های خوزستان ، سالانه جان تعداد زیادی از مسافران جاده های خوزستان را به دلیل تصادفات مرگبار پیاپی می گیرد.

سرهنگ قدرتی افزود: همچنین هفته گذشته۲ تانکر عراقی در جاده های خوزستان موجب  وقوع دو حادثه رانندگی از نوع انفجار تانکر و  واژگونی بعلت برخورد با پایه های پل روگذر کمربندی جاده اهواز – اندیمشک  و آتش سوزی مهیب در این محور شدند.

فرماندار اندیمشک هم می گوید: در ماه اخیر چند حادثه برای تانکرهای عراقی در جاده های این شهرستان رخ داده که موجب وارد شدن خسارت به بخشی از اراضی کشاورزی ، پل سد دز و آسفالت جاده ترانزیتی شده است.

حمیدرضا گودرزی می افزاید : در حادثه اخیر تریلر نفتکش به بدنه پل ورودی جاده سد دز برخورد و خساراتی به این پل وارد  و واژگونی آن اراضی کشاورزی اطراف محل حادثه را کاملا” آلوده و غیر قابل استفاده کرده است.

رانندگان عراقی بی توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی

هرکشوری دارای قوانین متعددی است و هر شخصی که وارد خاک آن کشور می شود، موظف به تبعیت از آن قوانین است ولی متاسفانه شاهدیم که برخی از رانندگان نفتکشهای عراقی که وارد خوزستان می شوند هیچ توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی ایران ندارند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان می گوید: با توجه به اینکه تردد تانکرهای سوخت رسان عراقی علاوه بر بار ترافیکی به جاده های استان هم خسارت وارد می کند باید تصمیمی اتخاذ شود تا عوارضی از آنها دریافت و برای نگهداری راهها هزینه شود.

احمد سیاحی می افزاید: این جاده برای آنچه امروز تحمل می کند طراحی نشده است و پلیس راه باید برای تردد خودروها در این مسیر محدودیت هایی ایجاد کند.

او همچنین از جریمه نشدن این رانندگان به علت راعایت نکردن قوانین  اظهار بی اطلاعی کرد.

جریمه کردن رانندگان عراقی ممکن نیست

فرمانده پلیس راه خوزستان هم می گوید: تانکرهای عراقی  پلاک ترانزیتی ندارند و در عمل امکان جریمه کردن رانندگان آنها هم نیست و اگر پلاکی وجود نداشته باشد و در اجرائیات سابقه ای از راننده و خودرو نباشد، چگونه می توان جریمه ای برای آنها لحاظ کرد.

سرهنگ قدرتی می افزید: تریلرهای رانندگان عراقی بعضا” به علت تخلف های پیاپی توقیف و در مواردی هم به مراجع قضایی معرفی شده اند.

علیرضا که راننده کامیون است می گوید: چند روز پیش شاهد بودم تریلر عراقی با سرعت بیش از۱۱۰ کیلومتر در ساعت از ما سبقت گرفت و پلیس هم که در مقابل ما قرار داشت هیچ اقدامی برای متوقف کردن آن نکرد.

او می گوید: بعضا” با برخی از رانندگان عراقی در رستورانهای بین راهی گفتگو می کنیم و شاهد آن هستیم که خیلی از آنها بی سوادند و مسیر را نمیدانند و بیشتر هدفشان سریع رساندن نفت به بندر و بارگیری مجدد برای پول بیشتر است.

فرمانده پلیس راه خوزستان به عنوان راه حلی برای این مشکل گفت : با توجه به اینکه تعداد زیادی از تانکرهای سوخت عراقی از استانهای دیگری چون کردستان ، ایلام و کرمانشاه وارد خوزستان می‌شوند ، باید سرعت این تانکرها، مدارک رانندگان و ایمن بودن خودرو به لحاظ نداشتن نقض فنی چک شود و در ورودی مرز کنترل بیشتری روی ورود تانکرها به کشور اعمال شود.

خودروهای عراقی برای انتخاب مسیر ممنوعیتی ندارند

سرهنگ قدرتی افزود : سازمان پایانه‌های حمل و نقل استان متولی کنترل ورود وسایط نقلیه در مرزهای خوزستان است و هر چند تردد از آزادراه خلیج فارس برای این تانکرها ایمن‌تر است ولی خودروهای سنگین برای انتخاب مسیر این آزاد راه فعلا” مختارند و ممنوعیتی برای تردد در دیگر جاده‌های استان مصوب نشده است.

او گفت : با این وجود در شورای ترافیک خوزستان مصوب شده که اداره‌کل راه و شهرسازی، تابلوها و علایم لازم را برای ممنوعیت تردد کامیونها از جاده‌های قدیمی و مسیرهایی غیر از آزاد راه خلیج فارس نصب کند.

داوود شهروند ساکن در بندر امام می گوید: در بندر امام خمینی این کامیون ها را در نزدیک شهر بخار شویی می کنند که مواد شیمیایی خطرناک و بوی بسیار آزاردهنده ای رو در هوا پراکنده می کند.

او می افزاید: همچنین در انتهای آزاد راه خلیج فارس در طرف بندر امام به حدی ازدحام این کامیونها زیاد است که سرعت مجاز آزاد راه در آن قسمت۷۰ کیلومتر بر ساعت و تمام زمین از گل پوشیده شده است ، حتی اداره راهنمایی و رانندگی هم بنری را در سمت جاده اهواز نصب کرده که روی آن نوشته شده وضعیت انتهای جاده بحرانی است ، همچنین بر اثر نشت مواد یکی از این کامیونها آسفالت تمام مسیر آسیب جدی دیده است.

رانندگان نفتکشها عوارض نمی دهند

کارشناس پلیس راه خوزستان هم گفت : روزانه به طور متوسط بین ۹۵۰ تا یک هزار و یکصد دستگاه خودرو نفت کش عراقی در محورهای ارتباطی خوزستان تردد دارند و با توجه به این که ۵۴درصد مسیر عبوری خودروهای سنگین نفت کش عراقی در خوزستان قرار دارد برای رانندگان این خودروها باید عوارض تعیین شود.

وی افزود: تاکنون از رانندگان این خودروها در خوزستان ریالی عوارض دریافت نشده است در حالیکه در دیگر استانها اعم از ایلام و کرمانشاه از بابت تردد آنها عوارضی دریافت می شود.

معاون راهداری راه و شهرسازی خوزستان هم می گوید : محورهای ترانزیتی جنوب و جنوب غرب کشور بویژه خوزستان سالهاست جولانگاه آمد و شد تانکرهای سوخت رسان و نفت کش ترانزیت است و به دلیل تردد و شتاب ، سالانه ۴۰میلیارد ریال به جاده های خوزستان خسارت وارد می کنند و در مقابل آن هیچ گونه عوارضی از آنها دریافت نمی شود.

آقای دهقانی افزود : میزان صدماتی که تانکرهای نفتی عراقی به جاده های این استان وارد  می کنند باید با دریافت عوارض در قالب افزایش اعتبارات راهداری به اداره کل راه و شهرسازی خوزستان پرداخت و برای ترمیم جاده ها و رفع مشکلات و مسایل ناشی از آمد و شد این تانکرها هزینه شود.

او گفت : به همین علت افزایش سوانح و حوادث رانندگی است که تردد تانکرهای عراقی از جاده قدیم اندیمشک – پل زال ممنوع اعلام شده است .

همچنین تانکرهای حمل سوخت عراقی برای پرداخت نکردن تعرفه آزاد راه اندیمشک – پل زال از جاده قدیم استفاده می کنند که این مساله موجب افزایش حوادث در این جاده شده است.

بایدگفت نفتکشها و تریلرهای عراقی هم اکنون چون ارابه های متحرک مرگ در جاده های خوزستان شده اندکه از عوامل حادثه سازی آنها در جاده های استان را می توان ضعف قانون راهنمایی و رانندگی موجود بین دو کشور ایران و عراق و  نیز بی دقتی و بی مبالاتی رانندگان عراقی بیان کرد.
واحد مرکزی خبر

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.