تا نفسی هست یاری کنید / از وقوع بحران بزرگ جلوگیری شود

عصر جنوب: مردم اهواز امسال هم بعد از بارش اولین باران پاییزی دچار تنگی نفس شدند و رسانه ها در بایکوت خبری اعلام آمار افراد دچار تنگی نفس توسط مسئولان استانی و کشوری قرار دارند.
تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه خشک و سخت، افزایش ضربان قلب علائمی است که بسیاری از شهروندان اهوازی در چند روز گذشته با آن دست به گریبان هستند و به بیمارستان ها دولتی، خصوصی و درمانگاه ها مراجعه می کنند اما تا کنون آمار واقع این مراجعات بیان نشده است.
در مراجعه ای که خبرنگار ما به یکی از بیمارستان های خصوصی داشت یکی از پرستاران اورژانس از مراجعه بیش از ۲۰۰ نفر در طول یک روز سخن گفت و ینکه بسیاری از آن ها به دلیل شدت سرفه و تنگی نفس نیاز به بستری شدن داشتند اما بیماران تنها به دریافت دارو اکتفا می کنند.
بارش باران اسیدی بر سر خوزستانی ها، ریزگردها و آلاینده های موجود در هوا باعث شد تا امسال هم مانند سال گذشته ساکنان نخل و دریا، راهی بیمارستان ها شوند.
موضوع آلودگی هوای اهواز جدی است
حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت، آلودگی هوای اهواز موضوع پیچیده‌ای دانست و گفت: تاکنون هزار نفر به دلیل این آلودگی راهی بیمارستان شده‌اند بنابراین برای حل این معضل باید محیط زیست وارد عمل شود.
وی ادامه می دهد: موضوع این آلودگی در اهواز جدی است، بدون تردید آلاینده‌ای در آسمان ایجاد می‌شود که با بارش باران این آلاینده در هوا قرار می‌گیرد که مردم با استنشاق این هوا دچار تنگی نفس می‌شوند.
وی می افزاید: این موضوع از سال گذشته ایجاد شده که اطلاع رسانی‌های صحیحی سال گذشته انجام شد و بارش این نوع باران‌ها قطع شد ولی دوباره امسال با شروع بارندگی دوباره موضوع تشدید آلودگی هوا ایجاد شده که تا به حال هزار نفر را راهی بیمارستان‌ها کرده است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه این آلاینده‌ها از محیط‌‌‌های اطراف به داخل شهر می‌آیند، تصریح می کند: محیط زیست باید وارد این موضوع شود و تمهیداتی را برای پیشگیری از وقوع دوباره بیاندیشد.
آمار مراجعات به بیمارستان را اعلام نمی کنم
اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، از پاسخ به سوالی در خصوص آمار دقیق افرادی که در بارندگی های اخیر دچار مشکل تنفسی شدند سر باز زد و گفت: من آمار روزانه مراجعات به بیمارستانها را پس از بارندگی دقیقا دارم ولی آمار را نمی توانم اعلام کنم فقط به شما می گویم که آمار بیشتر از ۱۰۰۰نفر بوده است و باید به صراحت بگویم مشکل ما ساده نیست،ولی علت شناسی آن سخت تر از خود مشکل است.
ایدنی در خصوص عامل و یا عوامل دخیل در این پدیده نیز پاسخ روشن و قاطعی نداد و گفت:ما نمی توانیم بگوئیم که فقط فلان عامل مشخص دلیل این قضیه است، اگر رسانه دنبال این است که مثلا بگوید دکتر إیدنی فلان مطلب را گفته ، نمی توانم حرفی بزنم،باید بگویم که بنده یک فرد دانشگاهی هستم و باید هرچه حرف می زنم پشت سر حرفهایم مستندات هم داشته باشم،اگرحرفی بزنم که مستندات نداشته باشد بار حقوقی برایم خواهد داشت.
وی ادامه داد: پس نمی توانم بگویم مثلا فلان صنعت در این قضیه متهم است،من به چیزی که رسیده ام این است که الآن به شما می گویم مشکل ما این است که تحریک پذیری مجاری تنفسی در استان ما بیشتر از حد معمول است، شاید بشود گفت علت مشکل أنباشت و مواجهه طولانی مدت ریه و مجاری تنفسی خوزستانی ها با آلاینده هاست .
ایدنی اولین متهم مشکلات تنفسی پس از بارندگی را ریزگرد ها خواند و گفت:شاید بشود گفت علت مشکل أنباشت مواجهه طولانی مدت با آلاینده هاست، اولین متهمش هم ریزگردها است،درهمه جای دنیا اینگونه است که وقتی بارندگی ایجاد شود سطح بعضی از آلاینده ها باعث تحریک پذیری می شود که در این سالهای أخیر أثر تجمعی داشته است.
تنگی نفس در اهوازیک مشکل ساده نیست
وی در پاسخ این سوال خبرنگار که چرا فقط در این دو سال اخیر تجمع آلایندگی ها در ریه های خوزستانی ها موجب بروز مشکلات تنفسی شده در صورتی که در سالهای اخیر با وجود ریزگرد ها و همین آلاینده ها خبری از مشکلات تنفسی به این حجم و تعدد نبود، گفت:بنده مسؤول این نیستم که بگویم در هوا چه آلودگی وجود دارد و یا چه صنعتی مقصر است؟ من مسؤول این هستم که بگویم این ریه چه مشکلی پیدا کرده؟ من با تبعات این مشکل مواجه هستم و عوارضش، بنده قربانی این داستان هستم، بطور مثال شما از آدم قربانی می پرسید که چه کسی توی گوش تو زده است؟
ایدنی گفت:بالاخره یک اتفاقی افتاده و یک تبعاتی هم برایمان داشته است،اگر تولیت کنترل هوای شهر هم با من بود، من می توانستم بگویم چه کنیم؟ وقتی یک اتفاقی می افتد ما علت ها را می دانیم که مثلا این چهار،پنج مورد است، ولی بنده الان نمی توانم بگویم که مثلا دی اکسید نیتروژن درهوا بالا بوده و بگویم چون دی اکسیدنیتروژن بالا بوده و فلان صنعت دی اکسید نیتروژن را بالا می برد پس فلان صنعت متهم اصلی است!
وی افزود:اگر همین الان بگویم فلان صنعت دی اکسید نیتروژن را بالا برده رسانه ها و افکار عمومی از من می پرسند که مگر شما سطح دی اکسید نیتروژن را در هوای شهر داشته ای؟ ,و چون نداشته ام پس نمی توانم که هیچ صنعتی را متهم کنم .
ایدنی گفت:قضیه این است که هر کسی که هوا را اندازه گیری می کند، باید بگوید در آن زمان که این بحران رخ داده سطح این عوامل آلاینده در شهر بالا بوده است،حالا عوامل آلاینده هم خیلی زیاد است،بنده فقط می توانم بگویم که چه بلایی بر سر ریه ها آمده و چه کسانی می توانند این بلا را بر سر ریه بیاورند؟
خوزستان صنعتی‌ترین استان کشور است و در بیشتر شهرهای این استان شاهد فعالیت صنایع هستیم که هرکدام از این واحدهای صنعتی به مرور زمان آلودگی‌هایی را به خورد مردم این استان داده‌اند. گرد و غبار و ریزگردها هم که داستانی آشنا هستند و از اوایل دهه ۸۰ پا به این استان جنوبی کشور گذاشتند و ناخوانده آمدند و آلوده‌تر کردند هوای این استان زرخیز را.
اکنون شرایط در خوزستان اورژانسی است و در چنین مواقعی، اقدام سریع لازم است متوجه باشیم که نباید منتظر ماند تا کسی جانش را از دست بدهد.
توجه داشته باشیم که در ابتدای پاییز قرار داریم و باران ادامه خواهد داشت؛ آلودگی هم که هست…در چنین شرایطی از مسولان دولتی، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست و شخص رییس‌جمهور و استاندار خوزستان انتظار می‌رود که به سرعت وارد عمل شوند؛ تا نفسی هست…

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.