جابه جایی مناطق آلوده در گرو ۱۳ میلیارد تومان اعتبار

عصر جنوب: معاون عمرانی استانداری خوزستان بر لزوم ادامه اجرای طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت مسجدسلیمان از طریق ارائه یک برنامه یا مدل اجرایی و مالی دقیق تاکید کرد.

احمد سیاحی در نشستی که امروز، چهارم آبان‌ماه با موضوع طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت مسجدسلیمان در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: باید مسوولان متولی اجرا، این طرح را فازبندی کنند تا طرح براساس فازهای کوچکتری تقسیم و اعتبار مورد نیاز آن تامین شود.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به خانه‌های ساخته و تکمیل شده مردم مسجدسلیمان راغب هستند که واحدهای دیگر سریعتر تکمیل و در آن‌ها ساکن شوند.

سیاحی تصریح‌کرد: اگر یک مدل اجرایی و مالی مناسبی برای این طرح تعریف شود قطعا می‌توان برای ادامه و تکمیل واحدهای باقی‌مانده تصمیم‌های خوبی گرفت.

وی عنوان‌کرد: ‌تعهد و برآورد اولیه برای اجرای بخشی از طرح، ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار توسط شرکت نفت پرداخت شده است و ۱۳ میلیارد تومان دیگر باقی‌مانده که انتظار داریم این مبلغ نیز تامین شود.

سیاحی ادامه‌داد: اگر طرح در قالب فازهای کوچک و جزیی با اعتبار کمتر تعریف و مشخص شود قطعا می‌توان به نحو بهتری برای تامین اعتبار چانه‌زنی کرد. لازم است شرکت نفت سریعا نسبت به پرداخت باقی‌مانده اعتبار اولیه طرح اقدام کند و انتظار داریم برای ۱۳ میلیارد باقی مانده یک برنامه زمان‌بندی تعریف شود.

معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت:‌ علاوه بر این در عین حالی که مردم را در خانه‌های جدید اسکان می‌دهیم باید از طرفی به فکر خانه‌های تخریب شده و قدیمی نیز باشیم و شرکت نفت باید برای این خانه‌ها و وضعیت آن‌ها تمهیداتی بیاندیشد.

وی افزود: ما از نظر پرداخت مبلغ تعهد شده از نفت هیچ گلایه‌ای نداریم زیرا ۱۰۷ میلیارد تومان از ۱۲۰ میلیارد تومان پرداخت شده و قرار است به همراه استاندار جلسه‌ای با وزیر نفت داشته باشیم که قطعا یکی از موارد قابل طرح در حضور وزیر نفت موضوع تامین اعتبار ادامه طرح جابه‌جایی مناطق آلوده به نفت مسجدسلیمان خواهد بود.

سیاحی تصریح‌کرد:‌ همچنین انتظار داریم بنیاد مسکن وضعیت عملکرد پیمانکاران این طرح را تا ۲۵ آبان‌ماه مشخص و آن‌ها را تعیین تکلیف کند.

در ادامه این نشست گروئی، فرماندار مسجدسلیمان ضمن قدردانی از تلاش‌های بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، شهرداری و پیمانکاران این پروژه اظهارکرد: این پروژه باید به سرانجام برسد. خوشبختانه پیمانکاران این پروژه برای اجرای طرح دلسوزانه فعالیت می‌کنند و به فکر اعتبار هزینه شده و رفاه حل مردم هستند.

وی تصریح‌کرد: اعتبار و اجرای پروژه براساس دستور معاونت عمرانی باید تقسیم بندی شود و اعتبار مورد نیاز هر فاز مشخص باشد؛ نیاز است طرح با همکاری پیمانکاران، بنیاد مسکن و شرکت‌های خدمات‌رسان ادامه یابد و تمام شود.

در ادامه نشست محمد خانی‌نوذری، مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان اظهارکرد: برای تکمیل ۱۰۰۰ واحد فعلی در حال ساخت، ۴۷ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که انتظار داریم شرکت نفت به عنوان کارفرما و تامین‌کننده اعتبار و سایر ارگان‌ها همچون راه و شهرسازی و معاونت عمرانی کمک کنند تا پروژه به اتمام برسد.

وی افزود: ما علاقه نداریم سرمایه هزینه شده در این طرح همین‌طور باقی بماند و هدر رود.

در ادامه این نشست یکی از پیمانکاران طرح با انتقاد از وضعیت تخصیص و تزریق اعتبار از سوی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب، گفت: ‌این پروژه کار کمی نبوده و از بهترین پروژه‌های سطح کشور است اما انتظار داشتیم شرکت نفت بهتر از این‌ها همکاری می‌کرد و به فکر زیان پیمانکاران این پروژه می‌بود.

وی افزود: ‌اگر در پروژه‌ای اعتبار با تاخیر پرداخت شود قطعا پیمانکارانی که در بخش‌خصوصی هستند آسیب می‌بینند؛ ما در این پروژه همواره شاهد عدم تامین به موقع اعتبار بوده‌ایم که این مساله باعث می‌شد پروژه را متوقف کرده و با تزریق دوباره اعتبار، مجددا شروع به‌کار کنیم.

در پایان جلسه معاون عمرانی استانداری خوزستان ضمن گلایه از تبدیل شدن خانه‌های تخریب شده و آلوده به نفت و گاز به محلی برای تجمع معتادان، از شرکت نفت خواست به این قضیه رسیدگی کند و ابراز امیدواری کرد اجرای مطلوب این پروژه، به عنوان پایلوتی برای ساخت خانه‌های پاک، به‌جای خانه‌های آلوده در کشور مد نظر قرار گیرد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.