تمایل تجار ویتنامی برای سرمایه گذاری در خوزستان

عصر جنوب: به منظور سرمایه گذاری های اقتصادی و استفاده از ظرفیت دو شهر آبادان و خرمشهر در امر صادرات هیئتی متشکل از اتاق بازرگانی ویتنام از خرمشهر و آبادان بازدید کردند.
به رغم کم کاری های صورت گرفته در خرمشهر طی سالهای اخیر و همچنین تحریم های ظالمانه غرب، پتانسیل قوی و موقعیت ویژه این شهر و فاصله بسیار نزدیک خود به عراق و کویت، دو کشور مصرف کننده کالاهای خارجی کماکان فرصتی برای تجار خارجی و داخلی است که بخواهند کالاهای خود را با کمترین هزینه به این دو کشور صادر کنند. از این رو در روزهای پنج شنبه و جمعه ای که گذشت معاون اتاق بازرگانی ویتنام به همراه تجار نمونه این کشور جهت بررسی زمینه سرمایه گذاری و صادرات کالا به خرمشهر و آبادان سفر کرد.

دو و نیم میلیون دلار تبادل تجاری روزانه با عراق از شلمچه

ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر که در حضور مسئولین اتاق بازرگانی کشور ویتنام سخن می گفت از تبادل تجاری بسیار بالای مرز شلمچه با عراق خبر می دهد.

حیاتی عنوان می کند: روزانه نزدیک به دو و نیم میلیون دلار تبادل تجاری با کشور عراق از مرز شلمچه در حال انجام است که خود فرصتی خوب به منظور سرمایه گذاری و صادرات از این مرز است.

وی تصریح می کند: خرمشهر دارای پیشینه اقتصادی و تاریخی در جهان است و برای تمامی جهان شناخته شده است. وجود بندر خرمشهر و مرزهای دریایی و زمینی از ویژگی های منحصر به فرد این شهر است.

فرماندار خرمشهر به ظرفیت های اقتصادی خرمشهر برای سرمایه گذاری تجار اشاره کرد و گفت: یکی از بخش هایی که می تواند برای سرمایه گذاری مهم باشد بخش نفت و پتروشیمی است.

حیاتی یادآور شد: به دلیل وجود مواد اولیه این صنایع در خرمشهر قطعا سرمایه گذاری در این بخش سودآور خواهد بود. صنایع لاستیک سازی با وجود نفت و گاز اروندان می تواند در این منطقه فرصت خوبی برای سرمایه گذاری در این بخش باشد.

وی تأکید کرد: به عنوان نماینده دولت در شهر وظیفه دارم تمامی بسترها و زمینه های لازم را برای سرمایه گذاران فراهم سازم و در این راه از هیچ کوششی دریغ نخواهم کرد.
رودخانه کارون فرصتی خوب برای سرمایه گذاری گردشگری

فرماندار خرمشهر با اشاره به رودخانه کارون که این شهر را به دو قسمت تقسیم کرده است گفت: زیبایی که این رودخانه به این شهر داده است کاملا منحصر به فرد و آماده اجرای پروژه های گردشگری برای سرمایه گذاران است.

ولی الله حیاتی عنوان می کند: بازدید روزانه ۷ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این شهر و به ویژه ساحل زیبای کارون می تواند زمینه خوبی برای سرمایه گذاری در بخش توریست در کنار این رودخانه باشد.

وی می افزاید: ما برای ساخت اماکن گردشگری امکانات لازم را برای سرمایه گذاران فراهم خواهیم کرد تا بتوانند برنامه ها و طرح های خود را پیاده کنند.

حیاتی وجود منطقه آزاد اروند و شامل شدن سرمایه گذاران داخلی و خارجی از امتیازات این سازمان را فرصتی خوب دانسته و گفت: منطقه آزاد اروند که دو شهر خرمشهر و آبادان را شامل می شود دارای ظرفیت های بسیار خوبی است که بسترساز وجود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری است.

فرماندار خرمشهر خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از کارخانه های موجود در شهرک صنعتی خرمشهر فعال هستند و بخش دیگر نیز زیر ساخت های آنها فراهم شده و در صورت سرمایه گذاری حاضریم این بخش ها را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

عقد قرار داد تجاری دو اتاق ویتنام و ایران پس از ۴۰ سال

دان دو خونگ معاون رئیس اتاق بازرگانی کشور ویتنام از عقد قرارداد تجاری بین اتاق بازرگانی ویتنام و ایران پس از ۴۰ سال خبر داد.

خونگ افزود: این ارتباط جدید بین دو کشور فرصتی خوب برای تجار است که بتوانند در زمینه های مختلف به سرمایه گذاری مشغول شوند.

وی خرمشهر و آبادان را فرصتی بسیار خوب برای اجرای طرح های تولیدی و صنایع زودبازده دانست و گفت: تولیدی های پوشاک و غذاهای دریایی از محصولات ویژه کشور ویتنام است که می تواند در این منطقه سرمایه گذاری و تولید شده و به کشورهای همجوار نیز صادر شود.

معاون اتاق بازرگانی ویتنام از ارتباط پیش آمده با دو اتاق بازرگانی خرمشهر و آبادان به عنوان فرصت خوب نام برده و افزود: ما با هدف کار و سرمایه گذاری به این منطقه آمده ایم و برای تحقق این امر لازم است همکاری تجار دو کشور با تمام توان انجام  شود چرا که توسعه تجارت خارجی از اهداف و فعالیت های مهم اتاق بازرگانی ویتنام است.

خونگ تصریح کرد: از نظر قانون کشور ویتنام اتاق بازرگانی این کشور مستقیما زیر نظر نخست وزیر این کشور اداره می شود.

وی وجود بیش از ۵۰۰ هزار کمپانی بزرگ خصوصی در کشور ویتنام را نیز فرصتی بسیار خوب برای تبادل تجاری بین دو کشور ایران و ویتنام در بخش خصوصی عنوان کرد.

معاون اتاق بازرگانی ویتنام در پایان این نشست از میزبانی مسئولان خرمشهری و آبادانی تشکر کرد و اولین بازدید خود از بندر خرمشهر و شهرک صنعتی این شهر را مهم برشمرد. همچنین کسب اطلاعات خوب اقتصادی و انتقال آنها به تجار و سرمایه گذاران ویتنامی را از مراحل بعدی کار خود بر شمرد.
خرمشهر از دیرباز محلی برای حضور بازرگانان و سرمایه گذاران از سراسر جهان بوده است. زمانی که این شهر به عروس خلیج فارس شهرت داشت هنوز شهرهایی چون دبی وجود خارجی نداشتند و خرمشهر به عنوان بزرگترین بندر تجاری خاورمیانه معروف بود ولی متأسفانه جنگ باعث شد این شهر فعالیتش را از صفر شروع کند و دیگر بنادر خاورمیانه از این فرصت استفاده کردند.

منبع: مهر

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.