مدارس عشایری خوزستان فاقد امکانات اولیه

عصر جنوب: مدیر آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت: اعتبارات اختصاص داده‌شده از طریق شبکه بهداشت به مدارس عشایری پاسخ‌گوی نیاز این بخش نیست و ایجاد قراردادی بین مدارس و مراکز بهداشتی- درمانی استان برای همکاری در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان ضروری به نظر می‌رسد.

حمید قنبری بیان کرد: با توجه به شرایط خاص مدارس عشایری رفع مشکلات بهداشتی- درمانی این مدارس به‌تنهایی از عهده آموزش‌وپرورش خارج است و نیاز به همکاری و مشارکت کلیه نهادها و بخش‌های بهداشتی- درمانی استان در این زمینه دارد.

وی با اشاره به نبود سرویس بهداشتی مناسب در حدود ۶۰ درصد از مدارس عشایری استان،‌ خاطرنشان کرد: سرویس‌های بهداشتی مدارس عشایری وضعیت مطلوبی ندارند و این یکی از معضلات اساسی این اداره‌است.

قنبری افزود: همچنین دانش‌آموزان دختر عشایر از کمبود آهن رنج می‌برند. به علت این‌که کمبود آهن می‌تواند بارداری‌های ناموفق را به دنبال داشته باشد، جهت پیش‌گیری‌ از تولد فرزندان نارس در بین عشایر باید تدابیر لازم جهت حل این مشکل اندیشیده شود.

مدیر آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان در ادامه با بیان این‌که بهداشت مدارس عشایری در چند بخش با مشکلات عمده‌ای مواجه است، خاطرنشان ساخت:‌ خوشبختانه در حال حاضر بیماری خاصی در بین دانش‌آموزان عشایر وجود ندارد و تنها در برخی موارد دانش آموزان به بیماری‌های ساده و شایع فصلی مانند سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

قنبری با اشاره به شیوع مشکلات بهداشتی دهان و دندان در بین دانش آموزان عشایری گفت:‌ این مشکلات اغلب به علت عدم آگاهی دانش آموزان از بهداشت دهان و دندان ایجاد می گردد. با توجه به این‌که پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه‌ای در طولانی‌مدت ممکن است منجر به بیماری‌های گوارشی شود، باید آگاهی‌های لازم در این زمینه هم به دانش آموزان و هم به والدین داده شود.

مدیر آموزش‌وپرورش عشایر خوزستان گفت:‌ همه نهادها باید جهت رفع مشکلات بخش بهداشت عشایر همکار‌ی تنگاتنگی داشته باشند و پیشنهاد می‌شود برای افزایش کیفیت بهداشت دانش‌آموزان عشایری، اقداماتی از قبیل احداث حمام در کنار مدارس، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی در زمینه‌های مختلف جهت افزایش سطح آگاهی و تحقق خود مراقبتی دانش آموزان، والدین و معلمان و برگزاری جلسات با حضور پزشک متخصص و والدین دانش آموزان، انجام شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.