تیلاپیا، تهدیدی جدی برای آبزیان خوزستان

عصر جنوب: مشاور استاندار خوزستان در امور تالاب‌ها و آبزیان با اشاره به مهاجرت گونه‌ای بیگانه و مخرب ماهی به آب‌های استان، گفت: ماهی تیلاپیا، گونه‌ای رقیب و ویران‌گر است که با خوردن غذای سایر گونه‌های آبزی بومی، آن‌ها را از بین می‌برد.

جاسم مرمضی اظهار کرد: ماهی تیلاپیا گونه‌ای مقاوم است که نسبت به گونه‌های دیگر قدرت زاد و ولد فراوانی دارد. این‌گونه از دو سال‌گذشته در آب‌های استان مشاهده شده و به دلیل عدم مقابله، امروز تعداد آن خیلی زیاد شده است.

وی گفت: شرایط آب‌ها خوزستان به‌ویژه تالاب‌ها برای رشد و تکثیر ماهی تیلاپیا مناسب بوده و به همین علت به میزان زیادی در این آب‌ها مشاهده می‌شود.

مرمضی با اشاره به ویژگی‌های ماهی تیلاپیا تصریح کرد: این‌گونه ماهی مانند ماهیان معمولی از نظر گوشتی قابل مصرف است ولی مرغوبیت چندانی ندارد زیرا علیرغم مقاوم بودن، وزن کمی دارد.

وی افزود: این‌گونه از دو سال‌گذشته برای اولین‌بار در آب‌های دارخوین مشاهده شد و ما این موضوع را همان موقع به سازمان محیط زیست که متولی مبارزه با گونه‌های مخرب است اطلاع دادیم اما متاسفانه اقدامی در جهت حل این مشکل انجام نشد و زاد و ولد آن به حدی رسید که اکنون در تمام آب‌های استان دیده می‌شود.

رییس پژوهشکده آبزی‌پروری جنوب کشور بیان کرد: تیلاپیا تهدیدی جدی برای ماهیان بومی است و باید اقدامی عملی در جهت کاهش یا حذف این گونه ماهی از آب‌های خوزستان صورت بگیرد.

مرمضی خاطر نشان کرد: تاکنون کسی در خصوص حذف ماهی تیلاپیا از آب‌های خوزستان اقدام مطالعاتی و تحقیقاتی انجام نداده است، زیرا این کار نیاز به بودجه دارد که متاسفانه بودجه‌ای در این خصوص به سازمان‌های متولی داده نشده است.

وی در پایان افزود: ماهی تیلاپیا در برابر سرما مقاومت کمتری دارد و اگر دمای هوا در زمستان به زیر ۴ درجه برسد به احتمال زیاد از بین خواهد رفت. هم‌اکنون این گونه ماهی به عنوان شانک هور به قیمت هر کیلوگرم ۴ هزار تومان در بازارهای ماهی عرضه می‌شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.