بیش از ۷۰ درصد ازحوادث‌طبیعی در خوزستان اتفاق‌می‌افتد

عصر جنوب: مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: از ۳۴ حادثه طبیعی، ۲۴ مورد از آنها در این استان به وقوع می پیوندد.

علی خدادادی در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته ملی ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی اظهارکرد: تغییر شرایط اقلیمی و آب و هوایی کره خاکی، از مسایلی است که در سال های اخیر به وقوع پیوسته است و خوزستان نیز از آن مستثنی نیست.

وی با اشاره به وقوع صاعقه در سال های اخیر در خوزستان افزود: باید زمینه مقابله با این نوع بلای طبیعی با تحقیق، آموزش و ایمن سازی شرایط محیطی فراهم شود.

خدادادی گفت: در ۵۰ سال گذشته، ۳۰۷ مورد زلزله بین سه تا پنج ریشتری، و ۳۹ مورد زلزله پنج تا هفت ریشتری در خوزستان به وقوع پیوسته که نشان می دهد این استان در معرض آسیب های ناشی از وقوع زلزله قرار دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان ادامه داد: امسال تاکنون، توفان های بی سابقه ای در شمال این استان اتفاق افتاد که وقوع این رخداد طبیعی به شرایط جغرافیایی استان برمی گردد.

وی گفت: آموزش و مقاوم سازی زیرساخت ها می تواند در کاهش اثرات بلایای طبیعی موثر باشد.

خدادادی با اشاره به اینکه باید نگاه ویژه و آکادمیک به خوزستان داشته باشیم اظهارکرد:باید مدیریت منسجم و واحد در زمان وقوع بحران شکل بگیرد، و منطقه آسیب توسط این مدیریت کنترل شود.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: در شش ماه نخست امسال بیشترین تلفات غرق شدگی با آمار ۸۹ نفر مربوط به خوزستان بوده و مازندران و گیلان در رده های بعدی قرار می گیرند که آموزش و اطلاع رسانی بیشتری به منظور کاهش وقوع این حوادث لازم است.

وی با اشاره به لزوم نیاز به فعالیت تیم های امداد و نجات غریق در خوزستان گفت: تجهیزات و افراد آموزش دیده برای راه اندازی این تیم ها مورد نیاز است.

خدادادی در ادامه با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت اعتباری این جمعیت، رویکرد مورد نظر، عبور از وظیفه محوری به فرآیند محوری است اضافه کرد:شرایطی فراهم می شود که فرآیندها در سه قالب مدیریتی، امداد و نجات و پشتیبانی طبقه بندی می شوند.

وی اظهارکرد:برنامه تحول راهبردی جمعیت هلال احمر کشور مبتنی بر فرآیند محوری تدوین شده ، و در آینده به صورت منطقه ای برنامه ریزی می شود.

وی در ادامه گفت:هم اکنون ۸۰ هزار داوطلب در خوزستان فعال هستند و آموزش لازم را برای مقابله با بحران دیده اند.

خدادادی گفت: هم اکنون ۲۲ پایگاه هلال احمر شامل ۱۸ پایگاه دایمی و چهار پایگاه موقت در خوزستان فعالیت دارند که با توجه به تنوع اقلیمی در استان، احداث پایگاه امداد و نجات کوهستان نیز لازم است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به برنامه های هفته ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی از ۱۸ تا ۲۴ مهر با شعار ‘عزم ملی، تدابیر پیشگیرانه، افزایش امید و ایمنی در بلایای طبیعی’ ادامه داد: اهدای خون، اجرای پروژه کاروان سلامت و درمان اضطراری، اجرای طرح دادرس در کلیه مدارس استان، برپایی نمایشگاه توانمندی ها، دستاوردها و فعالیت های جمعیت، و برگزاری مانور امداد و نجات در کلیه شعب با همکاری دستگاه های امدادی از جمله این برنامه هاست.

وی دیگر برنامه های این هفته را برگزاری دوره آموزشی GPS و مکان یابی برای معاونان و مدیران ستادی جمعیت استان و اعضای کارگروه امداد و نجات مدیریت بحران در اهواز ، گشایش خانه های داوطلبی(عمومی و اختصاصی) در شعب، مانور تخلیه اضطراری، برگزاری مانور زلزله و اسکان اضطراری در حمیدیه با مشارکت شعب اهواز و دشت آزادگان، غبارروبی مزار شهدا، و برنامه آموزشی امداد و کمک های اولیه و برپایی چادر سلامت عنوان کرد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان نیز اظهارکرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۶۹ مورد حادثه جاده ای مرتبط با عملیات های هلال احمر رخ داده که از این تعداد ۱۳۹ مورد واژگونی، هفت مورد حریق، ۱۱۰ مورد تصادف خودرو با خودرو و ۱۳ مورد انحراف و برخورد با مانع بوده است.

صادق سلامت افزود: در این حوادث ۸۵۵ نفر حادثه دیده اند که از تعداد ۷۸۳ نفر مصدوم، و ۳۰۷ نفر توسط آمبولانس های هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند و ۸۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.