خوزستان چند درصد سالمند دارد؟

عصر جنوب: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بیش از ۲۳۵ هزار نفر از جمعیت استان خوزستان را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم، جمعیتی ۵ درصدی از استان را در بر دارد.

دکتر سیدسعید سیدیان در همایش یک روزه سلامت سالمندان که امروز (۱۶ مهرماه) در دانشکده پرستاری و مامایی اهواز برگزار شد، اظهار کرد: برای اجرای مطلوب برنامه سلامت سالمندان در استان، به یک حرکت جهادی و همکاری متقابل همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد نیاز است.

وی گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، تا سال ۲۰۵۰ آمار سالمندان در دنیا به ۲۱٫۵ درصد می‌رسد و در ایران نیز پیش‌بینی شده که تا آن زمان، جمعیت سالمندان به ۲۴٫۹ درصد برسد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ که برابر با ۱۴۲۹ خورشیدی است، زمان زیادی باقی نمانده لذا باید خود را آماده کنیم. سند سلامت سالمندان تنظیم شده است و ضروری است که عملیاتی شود که کاری سخت و بزرگ است، بنابراین اقداماتی را که می‌شود اجرایی کرد باید در دستور کار قرار گیرد تا به تدریج سند تدوین شده در این زمینه اجرایی شود و به اهداف مورد نظر دست یابیم تا سالمندانی فعال و سالم داشته باشیم.

سیدیان افزود: محورهای کلان وزارت بهداشت در حوزه سالمندان شامل تدوین سند ملی سلامت اداره سالمندان، ترویج بهبود شیوه زندگی سالم، غربالگری و شناسایی زودهنگام بیماری‌های اولویت‌دار، ایمن‌سازی و گسترش پوشش بیمه است. خوزستان نیز در جهت اجرای این محورها، ضروری است تشکیل کمیته راهبردی سلامت سالمندان در استانداری را به ریاست استاندار و تشکیل کمیته داخلی سالمندان در دانشگاه را در دستور کار خود قرار دهد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در حوزه شناسایی بیماری‌های اولویت‌دار، گفت: آنژین صدری، سکته های قلبی و مغزی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون، دیابت، سوءتغذیه، لاغری و چاقی، انواع سرطان‌ها، پوکی استخوان و اضطراب از عوامل و بیماری‌هایی است که بیشتر متوجه سالمندان است؛ با توجه به این فهرست، برنامه‌های خود را پیرامون کاهش این عوامل تنظیم و تدوین می‌کنیم.

وی افزود: تا پایان سال گذشته ۱۳ شهرستان مجری برنامه مراقبت‌های ادغام‌یافته (غربالگری و شناسایی زودرس بیماری‌های اولویت‌دار) بوده‌اند که در این طرح، ۵۸ مرکز بهداشتی و درمانی در سطح استان فعالیت کرده و بیش از ۲۶ هزار نیز تحت پوشش اجرای طرح قرار گرفتند.

سیدیان در پایان گفت: در سلامت سالمندان در ابتدای راه هستیم و باید بیشتر کار کنیم. همه برنامه‌هایی که در حوزه سلامت سالمندان تدوین می‌شوند، به زودی اجرا نمی‌شوند و بنابراین همت، توجه و همکاری بیشتر دستگاه‌های مختلف نیاز است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.